Jesus as a Guest in the Light of the Canonical Gospels
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2016.018Keywords
Jesus as Guest, Jesus as Teacher, biblical hospitality, the Gospel of LukeAbstract
The article gives the portrayal of Jesus as a guest in the light of numerous texts of canonical Gospels. Jesus Christ appears as a guest who is entertained by the Pharisees (Luke 7:36–50; 11:37–54; 14:1–24), by collectors and sinners (Mark 2:13–17; 14,3–9; cf. Luke 19:1–10), and by his disciples and friends (Mark 1:29–31; Luke 10:38–42; John 2:1–11; 11:1–3; 12:1–8). The author of the article gives the overview of New Testament Greek terminology of hospitality and also a historical evaluation of the evangelical stories. Especially it is a feature of the Gospel of Luke in which Jesus appears as a guest and a visitor. The people who received Jesus into their houses were the recipients of his teaching about the kingdom of God and rules of new life. According to the author Jesus as Guest is as well like a Host teaching all who are at the table. He is at the same time Guest and Host, Friend and God.
References
Abogunrin S.O., Ewangelia według św. Łukasza, w: Międzynarodowy Komentarz do Pisma Świętego. Komentarz Katolicki i Ekumeniczny na XXI wiek, W.R. Farmer (red.), W. Chrostowski (red. wyd. pol.), Warszawa 2000.
Abramowiczówna Z. (red.), Słownik grecko-polski, t. 1–4, Warszawa 1958–1965.
Banaszek A., „Relacja o wydarzeniu w Betanii w świetle analizy literacko-historycznej (Mt 26,6–13; Mk 14,3–9; Łk 7,36–50; J 12,1–11), w: Studia z biblistyki (t. 7), R. Bartnicki (red.), Warszawa 1994, s. 163–240.
Banaszek A., Rozwój opowiadania „Jezus i grzesznica” (Łk 7,36–50), w: Miłość wytrwa do końca. Księga pamiątkowa dla Księdza Profesora Stanisława Pisarka w 50. rocznicę święceń kapłańskich i 75. rocznicę urodzin, W. Chrostowski (red.), Warszawa 2004, s. 51–70.
Bauer W., Aland K., Griechisch-deutsches Wörterbuch zu den Schriften des Neuen Testament und der frühchristlichen Literatur, Berlin–New York 61988.
Dudziak A., Ewangelie o spotkaniach Jezusa z kobietami, w: „Utwierdzaj twoich braci” (Łk 22,32), T.M. Dąbek (red.), Kraków–Tyniec 2003, s. 141–157.
Hiltbrunner O., Gastfreundschaft in der Antike und im frühen Christentum, Darmstadt 2005.
Hotze G., Jesus als Gast. Studien zu einem christologischen Leitmotiv im Lukasevangelium, Forschung zur Bibel 111, Würzburg 2007.
Karris R.J., Eating Your Way Through Luke's Gospel, Collegeville, Minnesota 2006.
Kasiłowski P., Wesele w Kanie Galilejskiej (J 2,1–11), Studia Bobolanum 6/2 (2006), s. 123–148.
Keener C.S., Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, PSB, K. Bardski, W. Chrostowski (red. wyd. pol.), Warszawa 2000.
Klein H., Der Missionar Jesus als Gast bei Lukas, w: Idem, Lukasstudien, Göttingen 2005, s. 186–197.
Kremer J., Lazarus. Die Geschichte einer Auferstehung. Text, Wirkungsgeschichte und Botschaft von Joh 11,1–46, Stuttgart 1985.
Kudasiewicz J., Dom Marty i Marii małym Kościołem, Warszawskie Studia Teologiczne 10 (1997), s. 169–178.
Leske A., Ewangelia według św. Mateusza, w: Międzynarodowy Komentarz do Pisma Świętego. Komentarz Katolicki i Ekumeniczny na XXI wiek, W.R. Farmer (red.), W. Chrostowski (red. wyd. pol.), Warszawa 2000.
Mickiewicz F., Biblijne podstawy cnoty gościnności, Communio 20 (2000) nr 3, s. 61–72;
Paciorek A., O gościnności w Piśmie Świętym, Currenda. Pismo Urzędowe Diecezji Tarnowskiej 146 (1996), s. 257–264;
Paciorek A., Q – Ewangelia Galilejska, TN KUL. Źródła i monografie 221, Lublin 2001.
Popielewski W., Gościnność w ikonach i nakazach biblijnych, w: Hospitalitas consecrata, red. K. Wójtowicz, Kraków 2003, s. 38–55.
Popowski R., Słownik grecko-polski Nowego Testamentu z kluczem etymologicznym i uproszczoną konkordancją grecką, Warszawa 1994.
Pytel J.K., Gościnność w Biblii (Studium źródłowo-porównawcze), PWT. Studia i Materiały 5, Poznań 1990.
Pytel J.K., Nowotestamentowa terminologia gościnności, Ruch biblijny i liturgiczny 34 (1981), s. 162–165.
Rakocy W., Faryzeusze. Historia – Ewangelie, Jak rozumieć Pismo Święte 13, Lublin 2002.
Rakocy W., Obraz i funkcja faryzeuszów w dziele Łukaszowym (Łk–Dz). Studium literacko-teologiczne, Lublin 2000.
Scott Bartchy S., The Historical Jesus and Honor Reversal at Table, w: The Social Setting of Jesus and the Gospels, W. Stegemann and others (eds.), Minneapolis 2002, s. 175–183.
Sieg F., Ewangelia Jezusa Chrystusa według św. Marka, Opole 2012.
Siudy T., Jezus objawił swoją chwałę, Communio 23/1 (2003), s. 87–96.
Szymik S., Oblicza ludzkiego ubóstwa w świetle Ewangelii Jezusa Chrystusa, Studia Nauk Teologicznych PAN 8 (2013), s. 5–16.
Wagner J., Auferstehung und Leben. Joh 11,1–12,19 als Spiegel johanneischer Redaktions- und Theologiegeschichte, Regensburg 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CC BY ND 4.0. The Creator/Contributor is the Licensor, who grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work on the fields indicated in the License Agreement.
- The Licensor grants the Licensee a non-exclusive license to use the Work/related rights item specified in § 1 within the following fields: a) recording of Work/related rights item; b) reproduction (multiplication) of Work/related rights item in print and digital technology (e-book, audiobook); c) placing the copies of the multiplied Work/related rights item on the market; d) entering the Work/related rights item to computer memory; e) distribution of the work in electronic version in the open access form on the basis of Creative Commons license (CC BY-ND 3.0) via the digital platform of the Nicolaus Copernicus University Press and file repository of the Nicolaus Copernicus University.
- Usage of the recorded Work by the Licensee within the above fields is not restricted by time, numbers or territory.
- The Licensor grants the license for the Work/related rights item to the Licensee free of charge and for an unspecified period of time.
FULL TEXT License Agreement
Stats
Number of views and downloads: 924
Number of citations: 0