Utrum fruendum sit solo Deo: Thomas Aquinas on the Augustinian concept of Secular Enjoyment
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTH.2019.016Słowa kluczowe
radość, przyjemność, doczesna przyjemność, św. Tomasz z Akwinu, św. AugustynAbstrakt
Utrum fruendum sit solo Deo: Tomasz z Akwinu o Augustyńskiej koncepcji doczesnej radości
W artykule zaprezentowano tezę, zgodnie z którą koncepcja doczesnej radości według św. Tomasza z Akwinu powstała pod wpływem zarówno koncepcji św. Augustyna (De doctrina christiana), jak i Arystotelesa (zwłaszcza księgi II i IV Etyki nikomachejskiej). Celem artykułu jest po pierwsze pokazanie wpływów obydwóch filozofów na kształtowanie się koncepcji doczesnej radości Tomasza oraz po drugie, przedstawienie metafizyczne i psychologiczne jej ujęcie. Ponadto, artykuł prezentuje moralną ocenę Akwinaty dotyczącą ziemskich przyjemności. Należałoby jednak stwierdzić, że przedmiotem artykułu jest jedynie naturalna (doczesna) perspektywa radości; artykuł nie uwzględnia teologicznego kontekstu problemu radości i przyjemności.
Bibliografia
[Augustine] S. Aurelii Augustini, Confessionum Libri Tredecim, Patrologia Latina, vol. 32, Parisi 1844-1855, col. 0657 – 0868;
[Augustine] S. Aurelii Augustini, De Doctrina Christiana Libri Quatuor, Patrologia Latina, vol. 34, Parisi 1844-1855, col. 0015-00122;
De Haan D., Delectatio, gaudium, fruitio. Three Kinds of Pleasure for Three Kinds of Knowledge in Thomas Aquinas, Quaestio, 15, 2015, pp. 543-552;
Kitanov S. V., Beatific Enjoyment in Medieval Scholastic Debates. The Complex Legacy of Saint Augustine and Peter Lombard, New York 2018;
Knuutila S., Emotions in Ancient and Medieval Philosophy, Oxford 2004;
Kramer J. F., The Metaphysical and Psychological Principles of Pleasure According to St. Thomas Aquinas, Chicago 1958;
Milhaven J. G., Thomas Aquinas on sexual desire, Journal of Religious Ethics, vol. 5, (no. 2), 1977, pp. 157-181;
Pickavé M., Pleasure in Later Medieval Latin Philosophy. The case of Thomas Aquinas, in Pleasure. A History, L. Shapiro (ed.), Oxford 2018, pp. 99-123;
Rosenfeld J., Ethics and Enjoyment in Late Medieval Poetry: Love after Aristotle, Cambridge 2011;
Roszak P., Anatomy of ludic pleasure in Thomas Aquinas, Pensamiento y Cultura, vol. 16/2, 2013, pp. 50-71
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 500
Liczba cytowań: 1