Customer relationships as a significant component of SMEs management during an economic crisis
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_ZARZ.2013.015Keywords
management, relationships, value, customerAbstract
The situation of the economic downturn requires companies to use newer and more effective methods used in the management process. This applies particularly to the SME’s sector for which the proper relationships with customers should be an important part of this process. One of them is the creation and management of a portfolio of clients, an important element is the value. The purpose of this article is to point out the importance of the relationships and the benefits they bring.References
Bławat T., (2003), Przedsiębiorca w teorii przedsiębiorczości i praktyce małych firm, Gdańskie Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk.
Burlita A., Maniak G., Zelek A., (2011), Przetrwać dekoniunkturę. Przedsiębiorstwa i gospodarstwa domowe wobec kryzysu, Wydawnictwo Naukowe Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin.
Flejtarska E., Gracz L., Smalec A., (2008), Marketing partnerski. Wybrane problemy, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Gordon I. H., (2001), Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa.
Grönroos Ch., (2011), Value Co-Creation In Service Logic. A Critical Analysis, Marketing Theory, Vol. 11. DOI: http://dx.doi.org/10.1177%2F1470593111408177
Homburg Ch., Steiner V., Totzek D., (2009), Managing dynamic in a customer portfolio, „Journal of Marketing”, Vol. 37, DOI: http://dx.doi.org/10.1509%2Fjmkg.73.5.70
Jarosz M., (2001), Słownik wyrazów obcych, Wyd. Europa, Wrocław.
Jiao J., Zhang Y., (2005), Product portfolio planning with customer – engineering interaction, IIE Transactions, Vol. 37, DOI: http://dx.doi.org/10.1080%2F07408170590917011
Johnson M. D., Selnes F., (2004), Customer Portfolio Management: Toward a Dynamic Theory of Exchange Relationship, „Journal of Marketing”, Vol. 68, No. 2, DOI: http://dx.doi.org/ 10.1509%2Fjmkg.68.2.1.27786
Markiewicz J., (2013), Koncepcja zarządzania portfelem klientów w polskich MSP – szanse i bariery, [w:] E. Urbańczyk (red.), Współczesne problemy gospodarki polskiej. Materiały z IX Konferencji Doktorantów, Szczecin 11 maja 2013, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego.
Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2010–2011, (2013), PARP, Warszawa.
Rudawska E., (2008), Znaczenie relacji z klientami w procesie kształtowania wartości przedsiębiorstwa, Uniwersytet Szczeciński.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 768
Number of citations: 0