Hyper-konstruktywizm w nauczaniu fizyki. Tożsamość indywidualna i kompetencje społeczne
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2016.009Słowa kluczowe
identyfikacja, kompetencje społeczne, hiper-konstruktywizm, fizyka interaktywnaAbstrakt
This paper demonstrates how hyper-constructivist methodology used in interactive lectures and workshops in physics for children and young people develops both the individual identity of young people and their social competence. These activities are also examples of the practical implementation of the long-proposed pedagogical contents knowledge.
Bibliografia
Perszon, Jan, Teologia w świece nauk, „Scientia et Fides”, 1(1) (2013): 151–181.
Karwasz, Grzegorz, Normalna szkoła nienormalna, „Głos Uczelni” 7/8 (293/294) (2010): 18–19.
Karwasz, Grzegorz, Un nuovo ateneo è necessario, czyli o jakości nauczania, „Głos Uczelni”, 11 (2015): 20–22.
Karseth, Berit, Curriculum restructuring In higher education after the Bologna process: a New pedagogic regime?, “Revista Española de Educación Comparada” 12 (2006): 255–284.
Gedviliene, Genute, Gerviene, Silvija, Pasvenskiene, Ausrine, Ziziene, Simona, The social competence concept development in higher education, “European Scientific Journal”, 28 (2014): 36–49.
Kalloinen, Outi, Defining and Comparing Generic Competences in Higher Education, “European Educational Research Journal”, 9 (2010): 56–68.
Karwasz, Grzegorz, Post-konstruktywizm a korzenie kulturowe Europy, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVII (2011), 75–82.
Błajet, Piotr, Przyborowska, Beata, Kształtowanie kompetencji demokratycznych – perspektywa rozwojowa, „Studia Edukacyjne” 30(2014): 71–89.
Karwasz, Grzegorz, Między neorealizmem a hyper-konstruktywizmem – strategie dydaktyczne dla XXI wieku, Problemy Wczesnej Edukacji, „Awangarda w szkolnej i pozaszkolnej edukacji”, 15 (2011): 8–30.
Dunlop, Lynda, Compton, Kirsty, Clarke, Linda, McKelvey-Martin, Valerie, Child-led enquiry in primary science, “Education 3–13”, 43 (2015): 462–481.
Iłowiecka-Tańska, Ilona, Czas na emocje i chaos, „Newsweek Psychologia” 10 (2015) http://www.kopernik.org.pl/dla-nauczycieli/do-poczytania/czas-na-emocje-i-chaos.
Shulman, Lee, Knowledge and Teaching. Foundation of the New Reform, “Harvard Educational Review”, 57 (1982): 1–21.
Abell, Sandra K., Twenty Years Later: Does pedagogical content knowledge remain a useful idea?, “International Journal of Science Education”, 30 (2008).
Shulman, Lee S., Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching, “Educational Researcher”, 15 (1986): 4–14.
Suciu, Andreia I., Mâtâ, Liliana, Pedagogical Competences – The Key to Efficient Education, “International Online Journal of Educational Sciences”, 3(2011): 411–423.
Potvin, Patrice, Hasni, Abdelkrim, Interest, motivation and attitude towards science and technology at K-12 levels: a systematic review of 12 years of educational research, “Studies in Science Education”, 2014, Vol. 50, No. 1, s. 85–129.
Solomon, Joan, Routledge Abingdon, 2013, “Studies in Science Education”, Volume 52, issue 1, 2016, s. 106–117.
Gresnigt, Rens, Taconis, Ruurd, van Keulen, Hanno, Gravemeijer, Koeno, Baartman, Liesbeth, Promoting science and technology in primary education: a review of integrated curricula, “Studies in Science Education”, 2014, Vol. 50, No. 1, s. 47–84.
Karwasz, Grzegorz, Edukacja, ale jaka?, „Forum Akademickie” 1/2013, s. 44–47.
Jakubowski, Maciej, Patrinos, Harry A., Porta, Emillo E., Wiśniewski, Jerzy, The Impact of the 1999 Educational Reform in Poland, OECD Working Paper Np. 49, OECD Directorate for Education, EDU/WKP(2010)12, http://dx.doi.org/10.1787/5kmbjgkm1m9x-en [dostęp, 08.01.2017].
Karwasz, Grzegorz, Post-konstruktywizm a korzenie kulturowe Europy, „Acta Universitatis Nicolai Copernici, Pedagogika” XXVII 2011, s. 75.
Karwasz, Grzegorz, Karbowski, Andrzej, Na końcu języka (Volty), Foton 96, 2007, s. 34.
Karwasz, Grzegorz, Fedus, Kamil, Służewski, Krzysztof, Stolarz, Dorota, Krzysztofowicz, Andrzej, Gagoś, Mariusz, Inside the didactics of colours – red-cabbage juice as a teaching tool, in: Color and Colorimetry Multidisciplinary Contributions, Maurizio Rossi (ed.), Maggioli Editore, Santarcangelo di Romagna (RN), Italia, 2013.
Rajch, Eryk, Karwasz, Grzegorz, Czarodziejski flet, „Fizyka w szkole” nr 1/2006, s. 26.
Rajch, Eryk, Karwasz, Grzegorz, Szampańska muzyka, Foton 85 (Lato 2004), 40.
Karwasz, Grzegorz, Osiński, Grzegorz, Trygonometria akustyczna, cz.1, „Matematyka w Szkole” 28 (V/VI/2007) 24, 29 (IX/X/2007) 25.
Karwasz, Grzegorz, Feeding and fishing, czyli o popularyzacji i o rekrutacji (I), Głos Uczelni, 6 (292) 2010, s. 12–13.
Karwasz, Grzegorz, Popularyzacja ale jaka?, „Głos Uczelni” 5 (351) 2015, s. 21–23.
Karwasz, Grzegorz, Chojnacka, Justyna, Wewnętrzny ogień, czyli o tektonice płyt Ziemi, „Geografia w Szkole” 3/2012, s. 28–35.
Scheer, Andrea, Noweski, Christine, Meinel, Christoph, Transforming Constructivist Learning into Action: Design Thinking in education, Design and Technology Education, “An International Journal” 17.3, 2012, s. 8–19.
Rocard, Michel, Csermely, Peter, Jorde, Doris, Lenzen, Dieter, Walberg-Henriksson, Harriet, Hemmo, Valeire, (2007), Science Education Now: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe, European Commission, Directorate-General for Research Information and Communication Unit, Bruxelles, 2007.
AHELO. The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD): Testing student and university performance globally: OECD’s AHELO http://www.oecd.org/edu/skills-beyond-school/testingstudentanduniversityperformancegloballyoecdsahelo.htm [dostęp, 08.01.2017].
Książki
Karwasz, Grzegorz, Kruk, Jolanta, Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej – wystawy, muzea i centra nauki, Toruń, 2012.
Kozielska, Maria, Edukacja techniczna w kontekście współczesnych koncepcji uczenia się i technologii informacyjnych: studia, badania, syntezy, Toruń, 2012.
Rogoff, Barbara, Apprenticeship in Thinking. Cognitive Development in Social Context, New York, Oxford, 1990, s. 39.
Artykuły w książce pod redakcją
Karwasz, Grzegorz, Kruk, Jolanta, Chojnacka, Justyna, Edukacja multimedialna w centrach nauki i eksploratoriach, w: Technologie edukacyjne w wymiarze praktycyzmu, pod red. T. Lewowickiego, B. Siemienieckiego, t. II, Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Toruń 2011, s. 9–20.
Karwasz, Grzegorz, Teaching science in early childhood – inquiry-based, interactive path on energy, in: Physics Alive, Proceedings GIREP-EPEC Conference 2011, ed. A. Lindell et al., University of Jyväskylä (2012), s. 68–73, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2011/Girep_2011_GK_full.pdf [dostęp, 08.01.2017].
Karwasz, Grzegorz, Teaching science in early childhood – inquiry-based, interactive path on energy, in: Physics Alive, Proceedings GIREP-EPEC Conference 2011, ed. A. Lindell et al., University of Jyväskylä (2012), 68–73.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 385
Liczba cytowań: 0