Engaged academic e-learning – research report
DOI:
https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2016.008Słowa kluczowe
engagement, activity, e-learning, active learning, methods, higher educationAbstrakt
The author of this text raises an important issue of student engagement shown by e-learning users. In this report, she presents the results of her own empirical research, the aim of which was to identify the conditionings of their engagement in online learning. The research was conducted on a community sample consisting of 310 students of different majors at Nicolaus Copernicus University in Toruń (English Philology, Polish Philology, German Philology, History, Mathematics, Finance and Accounting, Pedagogy, Management, Economics, Law). The research has shown that higher degree of students’ engagement in classes and their motivation driven by educational materials and teacher’s activities go hand in hand. Interactive exercises, self-assessment, graded activities and presentations proved to contribute to higher engagement on the students’ part. The more motivating teacher’s support was, the more engaged the students were. Rewarding the students turned out to be the most successful type of motivation.
Bibliografia
Bauman, Zygmunt. Kultura w płynnej nowoczesności. Warszawa: Agora, 2011.
Conrad, Rita Marie, Donaldson, J. Ana. Engaging the Online Learner. Activities and resources for creative instruction. San Francisco: Jossey-Bass, 2011.
Dewey, John. Doświadczenie i edukacja. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza, 2014.
Gagne, Robert, Driscoll, P. Marcy. Essentials of learning for instruction. Boston: Allyn & Bacon, 1988.
Hedberg, John. “Ensuring Quality E-Learning: Creating Engaging Tasks”. Educational Media International 40 (2003): 175-186.
Holmberg, Börje. "A Theory of Teaching-Learning Conversations”. W: Handbook of Distance Education, red. Michael G. Moore, 69-75. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2007.
Kleśta-Nawrocki, Rafał. "Zaangażowanie w naukę”. W: Zaangażowanie czy izolacja? Współczesne strategie społecznej egzystencji humanistów, red. Jacek Kowalewski, Wojciech Piasek, 76-77. Olsztyn: Colloquia Humaniorum, 2007.
Kwiatkowska, Wioletta. „Trendy w badaniach nad edukacją na odległość. Przegląd wybranej literatury”. W: Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, red. Dorota Siemieniecka, 239-272. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015.
Lehman, Rosemary M., Conceição, Simone. Motivating and Retaining Online Students. Research-Based Strategies That Work, San Francisco: Jossey-Bass. A Wiley Brand, 2014.
Nowy Słownik Języka Polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
Mietzel, Gerard. Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Nowak, Witold M. Nowak, 210. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2012.
Okoń, Wincenty. Nauczanie problemowe we współczesnej szkole. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987.
Okoń, Wincenty. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2003.
Płuciennik, Jarosław. „Zaangażowanie studenta, uniwersytet i jego transformacje”. W: Twórczość, pasja, uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej, red. Jarosław Płuciennik, Kinga Klimczak, 10. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015, http://hdl.handle.net/11089/16687 [dostęp: 10.06.2016].
Skibińska, Małgorzata, Kwiatkowska Wioletta, Majewska Kamila. Aktywność uczących się w przestrzeni Internetu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014: 59-121.
Szahaj, Andrzej.” Postmodernizm a scjentyzm”. W: Kultura jako przedmiot badań: studia filozoficzno-kulturoznawcze: prace ofiarowane profesorowi Jerzemu Kmicie w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Barbara Kotowa, Jacek Sójka, Krystyna Zamiara, 73-86. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2001.
Weimer, Maryellen. Learner-Centered Teaching: Five Key Changes to Practice. San Francisco: Jossey-Bass, 2002.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 370
Liczba cytowań: 0