http://www.home.umk.pl/~aunc_pedagogika/
Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Redakcyjna
    • Recenzenci
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Edukacja domowa w Polsce – pedagogiczne inspiracje współczesnych edukatorów domowych
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacja domowa w Polsce – pedagogiczne inspiracje współczesnych edukatorów domowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 32 (2016) /
  4. ARTYKUŁY

Edukacja domowa w Polsce – pedagogiczne inspiracje współczesnych edukatorów domowych

Autor

  • Katarzyna Kochan Uniwersytet Zielonogórski http://orcid.org/0000-0003-2632-3556

DOI:

https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2016.006

Słowa kluczowe

edukacja domowa, edukatorzy domowi, inspiracje pedagogiczne

Abstrakt

Homeschooling in postwar Poland celebrates its 25th anniversary. Its reactivation after years of absence was made possible by the Education Act from 1991. Despite the creation of the legal regulations it did not mean true beginning of home education. The first families of home educators started to selfstudy their children in 1995. At the turn of the 20th century there were only several dozens children being homeschooled, while now there are more than 6.000. The increase in number of home educators has also caused growing diversity of this environment. All of home educators share a common goal – to provide the best education for their children. Home educators also indicate that their views on education have long-standing traditions and approval of many pedagogues. This article is an attempt to disclose the pedagogic inspiration of modern home educators who refer to ideas of J. Dewey and A. Neill. They stress that the school teaches content which is detatched from the real needs, and does not take into account individual abilities of students and their preferred learning styles. Some of them – the followers of unschooling – quote I. Illich and emphasize that the child who is curious by nature wants to learn itself. Children take into account their abilities and interests and for that school is not necessary. They also refer to the concept of E. Key concerning family and the role of women in education, including the traditional model of the family with social roles strictly assigned to men and women.

Bibliografia

Dewey, John, Szkoła i dziecko, Warszawa: Biblioteka Dzieł Naukowych, 1933.

Dewey, John. Wybór pism pedagogicznych Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1967.

Dewey, John. Szkoła a społeczeństwo, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2005.

Illich Ivan. Społeczeństwo bez szkoły, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1976.

Key, Ellen. Stulecie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2005.

Kochan, Katarzyna. „Women – Home Educators”. Pedagogika Rodziny 5 (2015): 157–160.

Neill, Alexander. Summerhill, Katowice: Almaprint, 1991.

Neill, Alexander. Nowa Summerhill, Poznań: Wydawnictwo Zysk i Ska, 1994.

Śliwerski, Bogusław. „Pedagogika antyautorytarna”, W: Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa: PWN, 2003.

Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-03-10

Jak cytować

1.
KOCHAN, Katarzyna. Edukacja domowa w Polsce – pedagogiczne inspiracje współczesnych edukatorów domowych. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika [online]. 10 marzec 2017, T. 32, s. 115–136. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/AUNC_PED.2016.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 32 (2016)

Dział

ARTYKUŁY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1125
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja domowa, edukatorzy domowi, inspiracje pedagogiczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa