Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Archiwum Emigracji

Brandys et le cinéma : coup de projecteur sur ses années soixante
  • Strona domowa
  • /
  • Brandys et le cinéma : coup de projecteur sur ses années soixante
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. 2017: Zeszyt (1-2) 24-25 /
  4. KAZIMIERZ BRANDYS W POLSCE I W EUROPIE

Brandys et le cinéma : coup de projecteur sur ses années soixante

Autor

  • Katia Vandenborre Uniwersytet w Białymstoku

DOI:

https://doi.org/10.12775/AE.2017.005

Słowa kluczowe

KEY WORDS, Kazimierz Brandys, Andrzej Wajda, Wojciech J. Has, Polish literature, Polish cinema, film adaptations, Polish People’s Republic. SŁOWA KLUCZOWE, literatura polska, kino polskie, adaptacja filmo

Abstrakt

BRANDYS AND CINEMA: THE SIXTIES IN THE SPOTLIGHT

 

The present article is a comparative study of two adaptations of Kazimierz Brandys’s works: Samson (1948) and How to Be Loved (1960). Both texts were adapted in the sixties, which were therefore the period of Brandys’s learning of the new job of screenwriting, but also the time of his progressive ideological transformation, which peaked in 1966 when he resigned from the communist party. Considering this simultaneity, one can wonder whether there was a connection between Brandys’s discovery of cinema and his ideological conversion. The analysis of Andrzej Wajda’s (1961) and Wojciech Has’s (1963) films shows that Brandys the screenwriter distanced himself from Brandys the writer, moving from a Marxist toward an existentialist vision of human being.

 

BRANDYS I KINO: REFLEKTOREM PO LATACH 60.

 

Artykuł stanowi studium porównawcze ekranizacji dwóch utworów Kazimierza Brandysa: Samsona (1948) i Jak być kochaną (1960). Oba teksty zostały zaadaptowane w latach 60., czyli w okresie stopniowej transformacji ideologicznej pisarza, który zapoznawał się jednocześnie z nowym zawodem scenarzysty. Biorąc pod uwagę równoczesność tych dwóch procesów — odkrywania pracy pisarskiej dla kina oraz przemiany światopoglądowej — autorka zastanawia się nad ich współzależnością. W związku z tym porównuje filmy Andrzeja Wajdy (1961) i Wojciecha Hasa (1963) z oryginałami Brandysa w taki sposób, żeby uwydatnić elementy świadczące o odejściu od marksistowskiej wizji człowieka i o wpływie egzystencjalizmu Sartre’a.

 

Bibliografia

K. Brandys, L’art d’être aimée et autres nouvelles, trad. fr. Christophe Potocki et Gabriel Mérétik, Paris 1993 ;

—, Od autora, [in :] Brandys Kazimierz, Nowele filmowe, Varsovie 1975 ;

—, Samson. Antygona, Varsovie 1949 ;

B. Michałek, The Cinema of Andrzej Wajda, trad. ang. Edward Rothert, Londres 1973 ;

A. Wajda, Samson, według scenariusza Kazimierza Brandysa, Varsovie 1960 ;

W. P. Wiedina, Sytuacja i charakter: Wywiad z Ballmeyerem i Jak być kochaną Kazimierza Brandysa, Pamiętnik Literacki 1973 (2), vol. LXIV ;

S. Wysłouch, Od socjologii do etyki. O twórczości Kazimierza Brandysa, Pamiętnik Literacki 1989 (3), vol. LXXX ;

J. Ziomek, Kazimierz Brandys, Varsovie 1964.

FILMOGRAPHIE

W. Has, Jak być kochaną, 1963 ;

A. Wajda, Samson, 1961.

Archiwum Emigracji

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-12-31

Jak cytować

1.
VANDENBORRE, Katia. Brandys et le cinéma : coup de projecteur sur ses années soixante. Archiwum Emigracji [online]. 31 grudzień 2018, s. 61–73. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/AE.2017.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

2017: Zeszyt (1-2) 24-25

Dział

KAZIMIERZ BRANDYS W POLSCE I W EUROPIE

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 418
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

KEY WORDS, Kazimierz Brandys, Andrzej Wajda, Wojciech J. Has, Polish literature, Polish cinema, film adaptations, Polish People’s Republic. SŁOWA KLUCZOWE, literatura polska, kino polskie, adaptacja filmo
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa