Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Ethics
  • For Authors
    • Publishing terms
    • Review procedure
    • Editorial guidelines
  • About
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Indexation
    • Publishing policy
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Język Polski
  • English

Civilization Rapprochements

Motherhood in social media – the phenomenon analysis
  • Home
  • /
  • Motherhood in social media – the phenomenon analysis
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 No. 2 (2024) /
  4. Artykuły

Motherhood in social media – the phenomenon analysis

Authors

  • Julia Łazińska Nicolaus Copernicus University in Torun

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2024.012

Keywords

motherhood, social media, influencer mothers, dangers of social media

Abstract

This article is devoted to the analysis of the issue of motherhood discussed in social media, and analyzed from the perspective of mothers (active in social media), both during pregnancy and up to the age of 3 of the child. The work focuses on the analysis of mothers’ activity on portals such as Facebook and Instagram. Article includes information on the risks for both mothers themselves and their children, as a result of using social media platforms. In addition, the work presents the results of own research conducted using the quantitative method. In their implementation using an anonymous online survey, conducted on a sample of 76 women. The study showed the perspective of mothers of children up to 3 years of age functioning in the social media environment.

References

Almeland G., Facebook, https://www.facebook.com/GrundeA/posts/5784723 00764526?ref=embed_post (dostęp: 11.06.2024 r.).

Borucka Z., Instagram, https://www.instagram.com/zuzeklobuzek/?hl=pl (dostęp: 11.06.2024 r.).

Clue PR, Sharenting po polsku, czyli ile dzieci wpadło do sieci? Pierwszy raport w Polsce na temat wizerunku dzieci w internecie na zlecenie Clue PR, https://cluepr.pl/wp-content/uploads/2019/10/Sharenting-czyli-dzieci-w-sieci-pierwszy-raport-w-Polsce.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).

DBMS, Sentione, Raport Mamy w liczbach, https://dmsales.com/app/uploads/Raport-Mamy-w-liczbach-2017.pdf?utm_source=blog (dostęp: 11.06.2024 r.).

Genius i in., Raport Social Media 2023, https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2023/05/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2023.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).

Gimper, Kto krzywdzi dzieci influencerów?, https://www.youtube.com/watch?v=_DfaprsHQZU (dostęp: 11.06.2024 r.).

Kemp S., Digital 2023: Global Overview Report, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report?utm_source=Global_Digital_Reports&utm_medium=PDF&utm_campaign=Digital_2023&utm_content=Digital_2023_Local_Country_Promo (dostęp: 11.06.2024 r.).

Latschan T., Zdjęcia dzieci w Internecie. Lekceważone zagrożenie, https://www.dw.com/pl/zdj%C4%99cia-dzieci-w-internecie-lekcewa%C5%BCone-zagro%C5%BCenie/a-65347455 (dostęp: 11.06.2024 r.).

Mama i dziecko – ciąża, macierzyństwo, Facebook, https://www.facebook.com/groups/972428327002141 (dostęp: 12.06.2024 r.).

Mamy mamom, Facebook, https://www.facebook.com/groups/7381419496 18299 (dostęp: 12.06.2024 r.).

MediaHub & Pollster, Matka polka. Obraz współczesnego macierzyństwa według kobiet 2021, https://mediahubpoland.pl/raport-matka-polka-od-swiatopogladu-po-decyzje-zakupowe-matek-w-polsce/#pobierz-raport (dostęp: 11.06.2024 r.).

Pruszkowska-Sokalla K., Macierzyństwo na Instagramie: Bez frustracji, zmęczenia i trudów?, https://tygodnik.interia.pl/news-macierzynstwo-na-instagramie-bez-frustracji-zmeczenia-i-trud,nId,5502618 (dostęp: 11.06.2024 r.).

PsychoMedic.pl, Opinia psychologa dziecięcego do udziału w reklamie, https://psychomedic.pl/opinia-psychologa-dzieciecego-do-udzialu-w-reklamie// (dostęp: 11.06.2024 r.).

Rechnio J., Kim jest nowoczesna Matka Polka? Analiza grupy docelowej, https://marketingdlaludzi.pl/kim-jest-nowoczesna-matka-polka-analiza-grupy-docelowej/ (dostęp: 11.06.2024 r.).

Szadkowska I., Co z ciebie za matka?! Hejt wśród matek to koszmar. Psycholog mówi, co za nim stoi, https://www.mjakmama24.pl/mama-i-tata/psychologia/to-kobieta-kobiecie-zgotowala-taki-los-czesto-krytykuja-ci-ktorzy-sami-tego-doswiadczyli-aa-ymZh-whio-Uxuj.html (dostęp: 11.06.2024 r.).

Szelągowska-Mironiuk A., Śmieszkowanie z „madek” i „gówniaków” to nowe narzędzie dyskryminacji, https://deon.pl/kosciol/komentarze/smieszkowanie-z-madek-i-gownianiakow-to-nowe-narzedzie-dyskryminacji,579187 (dostęp: 11.06.2024 r.).

Szymaniak M., Wątor J., Kidfluencerzy i dzieci-manekiny. Jak instarodzice zamieniają dzieciństwo w towar, https://spidersweb.pl/plus/2023/04/kidfluencerzy-dziecinstwo-rodzice-instagram (dostęp: 11.06.2024 r.).

Tears of Joy, Influencer Parenting - czym jest i dlaczego warto wykorzystać go w działaniach marketinowych Twojej marki, https://tearsofjoy.pl/kopalnia-wiedzy/popularne/influencer-parenting-czym-jest-i-dlaczego-warto-wykorzystac-go-w-dzialaniach-marketingowych-twojej-marki (dostęp: 27.06.2024).

Urodziłam w 2021 roku! Największa grupa dla mam, Facebook, https://www.facebook.com/groups/542721739980492 (dostęp: 12.06.2024 r.).

Urodziłam w 2022 roku, Facebook https://www.facebook.com/groups/3859 22892682456 (dostęp: 12.06.2024 r.).

Wersow, Czy będziemy pokazywać dziecko w Internecie?, https://www.youtube.com/watch?v=YJt9U4p69vc (dostęp: 11.06.2024 r.).

Wersow, Lil Masti nie będzie pokazywać dziecka w internecie?! *Czy to prawda, że…*, https://www.youtube.com/watch?v=nqwsouKGdCw (dostęp: 11.06.2024 r.).

Winsch K., Macierzyństwo kontra kobiecość - starcie w sieci, https://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2012/Macierzynstwo_09_2012.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).

Wójcik M., Oni rządzą polskim parentingiem. Znamy ranking inluencerów najpopularnijeszych w 2022 roku, https://www.mjakmama24.pl/lifestyle/social-media/zanamy-ranking-influencerow-najpopularniejszych-w-2022-roku-wiemy-kto-rzadzi-polskim-parentingiem-aa-daem-nmyj-gaSA.html (dostęp 27.06.2024 r.).

Zgrzyt, Niepokojące śledztwo Stanowskiego, https://www.youtube.com/watch?v=2MbadLcIgoA (dostęp: 11.06.2024 r.).

Zych A., TikTok, https://www.tiktok.com@owies.i.len/video/7251600368528 936219 (dostęp: 11.06.2024 r.).

Civilization Rapprochements

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2024-06-28

How to Cite

1.
ŁAZIŃSKA, Julia. Motherhood in social media – the phenomenon analysis. Civilization Rapprochements. Online. 28 June 2024. Vol. 20, no. 2, pp. 83-123. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.21784/ZC.2024.012.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 No. 2 (2024)

Section

Artykuły

License

Copyright (c) 2024 Julia Łazińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 947
Number of citations: 0

Language

  • Język Polski
  • English

Tags

Search using one of provided tags:

motherhood, social media, influencer mothers, dangers of social media

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop