Motherhood in social media – the phenomenon analysis
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2024.012Keywords
motherhood, social media, influencer mothers, dangers of social mediaAbstract
This article is devoted to the analysis of the issue of motherhood discussed in social media, and analyzed from the perspective of mothers (active in social media), both during pregnancy and up to the age of 3 of the child. The work focuses on the analysis of mothers’ activity on portals such as Facebook and Instagram. Article includes information on the risks for both mothers themselves and their children, as a result of using social media platforms. In addition, the work presents the results of own research conducted using the quantitative method. In their implementation using an anonymous online survey, conducted on a sample of 76 women. The study showed the perspective of mothers of children up to 3 years of age functioning in the social media environment.
References
Almeland G., Facebook, https://www.facebook.com/GrundeA/posts/5784723 00764526?ref=embed_post (dostęp: 11.06.2024 r.).
Borucka Z., Instagram, https://www.instagram.com/zuzeklobuzek/?hl=pl (dostęp: 11.06.2024 r.).
Clue PR, Sharenting po polsku, czyli ile dzieci wpadło do sieci? Pierwszy raport w Polsce na temat wizerunku dzieci w internecie na zlecenie Clue PR, https://cluepr.pl/wp-content/uploads/2019/10/Sharenting-czyli-dzieci-w-sieci-pierwszy-raport-w-Polsce.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).
DBMS, Sentione, Raport Mamy w liczbach, https://dmsales.com/app/uploads/Raport-Mamy-w-liczbach-2017.pdf?utm_source=blog (dostęp: 11.06.2024 r.).
Genius i in., Raport Social Media 2023, https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2023/05/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2023.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).
Gimper, Kto krzywdzi dzieci influencerów?, https://www.youtube.com/watch?v=_DfaprsHQZU (dostęp: 11.06.2024 r.).
Kemp S., Digital 2023: Global Overview Report, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report?utm_source=Global_Digital_Reports&utm_medium=PDF&utm_campaign=Digital_2023&utm_content=Digital_2023_Local_Country_Promo (dostęp: 11.06.2024 r.).
Latschan T., Zdjęcia dzieci w Internecie. Lekceważone zagrożenie, https://www.dw.com/pl/zdj%C4%99cia-dzieci-w-internecie-lekcewa%C5%BCone-zagro%C5%BCenie/a-65347455 (dostęp: 11.06.2024 r.).
Mama i dziecko – ciąża, macierzyństwo, Facebook, https://www.facebook.com/groups/972428327002141 (dostęp: 12.06.2024 r.).
Mamy mamom, Facebook, https://www.facebook.com/groups/7381419496 18299 (dostęp: 12.06.2024 r.).
MediaHub & Pollster, Matka polka. Obraz współczesnego macierzyństwa według kobiet 2021, https://mediahubpoland.pl/raport-matka-polka-od-swiatopogladu-po-decyzje-zakupowe-matek-w-polsce/#pobierz-raport (dostęp: 11.06.2024 r.).
Pruszkowska-Sokalla K., Macierzyństwo na Instagramie: Bez frustracji, zmęczenia i trudów?, https://tygodnik.interia.pl/news-macierzynstwo-na-instagramie-bez-frustracji-zmeczenia-i-trud,nId,5502618 (dostęp: 11.06.2024 r.).
PsychoMedic.pl, Opinia psychologa dziecięcego do udziału w reklamie, https://psychomedic.pl/opinia-psychologa-dzieciecego-do-udzialu-w-reklamie// (dostęp: 11.06.2024 r.).
Rechnio J., Kim jest nowoczesna Matka Polka? Analiza grupy docelowej, https://marketingdlaludzi.pl/kim-jest-nowoczesna-matka-polka-analiza-grupy-docelowej/ (dostęp: 11.06.2024 r.).
Szadkowska I., Co z ciebie za matka?! Hejt wśród matek to koszmar. Psycholog mówi, co za nim stoi, https://www.mjakmama24.pl/mama-i-tata/psychologia/to-kobieta-kobiecie-zgotowala-taki-los-czesto-krytykuja-ci-ktorzy-sami-tego-doswiadczyli-aa-ymZh-whio-Uxuj.html (dostęp: 11.06.2024 r.).
Szelągowska-Mironiuk A., Śmieszkowanie z „madek” i „gówniaków” to nowe narzędzie dyskryminacji, https://deon.pl/kosciol/komentarze/smieszkowanie-z-madek-i-gownianiakow-to-nowe-narzedzie-dyskryminacji,579187 (dostęp: 11.06.2024 r.).
Szymaniak M., Wątor J., Kidfluencerzy i dzieci-manekiny. Jak instarodzice zamieniają dzieciństwo w towar, https://spidersweb.pl/plus/2023/04/kidfluencerzy-dziecinstwo-rodzice-instagram (dostęp: 11.06.2024 r.).
Tears of Joy, Influencer Parenting - czym jest i dlaczego warto wykorzystać go w działaniach marketinowych Twojej marki, https://tearsofjoy.pl/kopalnia-wiedzy/popularne/influencer-parenting-czym-jest-i-dlaczego-warto-wykorzystac-go-w-dzialaniach-marketingowych-twojej-marki (dostęp: 27.06.2024).
Urodziłam w 2021 roku! Największa grupa dla mam, Facebook, https://www.facebook.com/groups/542721739980492 (dostęp: 12.06.2024 r.).
Urodziłam w 2022 roku, Facebook https://www.facebook.com/groups/3859 22892682456 (dostęp: 12.06.2024 r.).
Wersow, Czy będziemy pokazywać dziecko w Internecie?, https://www.youtube.com/watch?v=YJt9U4p69vc (dostęp: 11.06.2024 r.).
Wersow, Lil Masti nie będzie pokazywać dziecka w internecie?! *Czy to prawda, że…*, https://www.youtube.com/watch?v=nqwsouKGdCw (dostęp: 11.06.2024 r.).
Winsch K., Macierzyństwo kontra kobiecość - starcie w sieci, https://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2012/Macierzynstwo_09_2012.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).
Wójcik M., Oni rządzą polskim parentingiem. Znamy ranking inluencerów najpopularnijeszych w 2022 roku, https://www.mjakmama24.pl/lifestyle/social-media/zanamy-ranking-influencerow-najpopularniejszych-w-2022-roku-wiemy-kto-rzadzi-polskim-parentingiem-aa-daem-nmyj-gaSA.html (dostęp 27.06.2024 r.).
Zgrzyt, Niepokojące śledztwo Stanowskiego, https://www.youtube.com/watch?v=2MbadLcIgoA (dostęp: 11.06.2024 r.).
Zych A., TikTok, https://www.tiktok.com@owies.i.len/video/7251600368528 936219 (dostęp: 11.06.2024 r.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Julia Łazińska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 947
Number of citations: 0