Financial knowledge and attitudes towards saving in the context of the challenges of the modern economy – a study of students of the University of Information Technology and Management in Rzeszów
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2022.027Keywords
savings, financial knowledge, saving attitudes, study of studentsAbstract
The purpose of the article is to show the issue of saving and financial knowledge in the context of the economic challenges of the modern economy. For this purpose, a study was conducted using a questionnaire on a group of students of the University of Information Technology and Management based in Rzeszow. The research attempted to verify the hypothesis on the existence of the relationship between the financial knowledge possessed and positive attitudes towards saving. The analyses conducted confirm the positive relationship between income growth and the amount of cash saved, while at the same time indicating that there is no correlation between possessed financial knowledge and attitudes towards saving among the surveyed students.
References
A. Barembruch, (2012). Edukacja i wiedza finansowa a zarządzanie finansami osobistymi. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (96 Usługi w Polsce 2012: usługi publiczne-usługi komercyjne), 127–140.
A. Kłopocka, (2018). Skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania a wiedza finansowa. Bank i Kredyt, 49(5), 461–492.
A. Olechnowicz, (2018). Podejmowanie decyzji o oszczędzaniu długookresowym–perspektywa ekonomiczna i behawioralna. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (528), 164–172.
A. Wołoszyn, R. Głowicka-Wołoszyn, (2015). Dochód i wykształcenie jako determinanty stopy oszczędności gospodarstw domowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, (74 T. 1 Rynek kapitałowy, wycena przedsiębiorstw, inwestycje), 733–743.
B. Frączek, (2012). Analiza czynników wpływających na oszczędzanie i inwestowanie gospodarstw domowych. Studia Ekonomiczne” Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, (122).
J. Czapiński, M. Góra, (2016). Świadomość „emerytalna” Polaków. Raport z badania ilościowego, Pobrano z: http://www. efcongress. com/sites/default/files/analizy/raport. pdf (26.04. 2017).
K. Palimąka, (2020). Financial literacy of students-the case study of UITM in Rzeszow, Poland. Financial Internet Quarterly ‚e-Finanse’, 16(3).
M. Góra, (2016). Oszczędzanie długookresowe, czyli alokacja dochodu w cyklu życia. Długoterminowe Oszczędzanie, 9.
M. Musiał, (2016). Znaczenie wiedzy finansowej w procesie zarządzania finansami osobistymi. Finanse i prawo finansowe, 3(1), 97–108.
M. Szafranska, (2011). Wiedza i umiejętności finansowe młodzieży wiejskiej na przykładzie Małopolski. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 13(1).
O. Smalej, Z. Kawczyńska-Butrym, R. Mącik, & V. Pantyley (2021). Zachowania młodych konsumentów na rynku finansowym w aspekcie oszczędzania i inwestowania pieniędzy-wyniki badania ankietowego. e-mentor, 4 (91), 35–42.
P. Aniola, & Z. Golas (2012). Analiza problemów finansowych gospodarstw domowych w Polsce z zastosowaniem regresji logistycznej. Journal of Agribusiness and Rural Development, (01 [23]).
R. Shambare, & R. Rugimbana (2012). Financial literacy among the educated: An exploratory study of selected university students in South Africa. Thunderbird International Business Review, 54(4), 581–590.
S. Smyczek (2016). Wiedza finansowa a analfabetyzm konsumencki na rynku usług finansowych. Studia i Prace WNEiZ US, 43, 381–390.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 74
Number of citations: 0