Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Ethics
  • For Authors
    • Publishing terms
    • Review procedure
    • Editorial guidelines
  • About
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Indexation
    • Publishing policy
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Język Polski
  • English

Civilization Rapprochements

Challenges and contexts of the pedagogue’s work in the museum – a few remarks on the margins of the activity of the Władysław Orkan Museum in Rabka-Zdrój
  • Home
  • /
  • Challenges and contexts of the pedagogue’s work in the museum – a few remarks on the margins of the activity of the Władysław Orkan Museum in Rabka-Zdrój
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 18 No. 4 (2022) /
  4. Artykuły

Challenges and contexts of the pedagogue’s work in the museum – a few remarks on the margins of the activity of the Władysław Orkan Museum in Rabka-Zdrój

Authors

  • Małgorzata Wójtowicz-Wierzbicka Ignatianum Academy in Cracow; Wladyslaw Orkan's Museum in Rabka-Zdroj

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2022.025

Keywords

museum education, museum pedagogy, ethnopedagogy

Abstract

The main goal of the museum is to ensure the possibility of human development and its rooting in the world, building a sense of local and individual identity, and above all, creating a sense of community. The regional, ethnographic museum studies, archives and shows the entirety of human culture, his worldview, material products, beliefs, and finally his surroundings. The museum message is a source of knowledge, understanding of the processes of the contemporary world through the prism of the heritage of past generations. Museums are places where viewers gain new competences. The museum’s message reflects the human experience contained in the artifacts of the past. Through the created narrative, it influences the recipient – it causes development in the cognitive sphere in the field of memory, critical and abstract thinking, and creative focusing of involuntary and free attention. Finally, the museum has a social and environmental impact. The requirement of lifelong education is inscribed in the contemporary mission of museums, which today become places where entire families spend their time. This visible trend makes it possible to develop educational activities that could be attractive to such a group of recipients (family workshops) so that both adults and children can find content that is right for them at the same time.

References

Bee Helen, Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Borusiewicz Mirosław, Semiotyka muzeum. Rola i znaczenie języka w pragmatyce muzealnej, muzeologia tom. 21, Warszawa.

Bujak J., 1971, Znaczenie regionalizmu i krajoznawstwa dla rozwoju muzeów i zbiorów etnograficznych, „Zeszyty Naukowe UJ”, Prace Etnograficzne, z. 5, s. 89–107.

Dziedzictwo kulturowo-historyczne regionu. Pedagogika międzykulturowa i etnopedagogika w refleksji metodologicznej., Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków.

Gołaszewski T., Muzeum razy trzy. Esej o edukacji muzealnej młodzieży, „Po lekcjach. Kwartalnik Nieregularny”.

Hein George E., Edukacja muzealna, [w:] Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, red. M. Szeląg, J. Skutnik, Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 62.

P. Jarvis, Osobowe uczenie się: uczenie się w działaniu, tłum. J. Gulanowski, [w:] Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych., red. W. Jakubowski, Impuls,

Karczewski Leszek, Konstruowanie edukacji. Uwagi po szkoleniu Edukacja w muzeum sztuki współczesnej [w:] ABC edukacji w muzeum. Muzea sztuki współczesnej, rezydencjonalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne. Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów t. 8,

NIMOZ

Kruk Jolanta, Muzeum jako miejsce uczenia się i doświadczenia. Z inspiracji strukturalnych w dydaktyce Kazimierza Sośnickiego., Przegląd Pedagogiczny nr 2.

Kurzępa Jacek, O potrzebie komplementarności w edukacji formalnej i pozaformalnej: aplikacje teoretyczno-praktyczne [w:] Doświadczać uczenia. Materiały konferencyjne. FRSE, red. Kacznowska J., Warszawa.

Malewski Mieczysław, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, WN Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Mcdonald Sharon, Krainy pamieci. O dziedzictwie i tożsamości we współczesnej Europe., Miedzynarodowe Centrum Kultury, Kraków.

Michera Wojciech, O symbolicznym dotykaniu rzeczywistości, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” nr 1–2.

Muzeum sztuki. Antologia, Horyzonty Nowoczesności t. 42, red. Maria Popczyk, Kraków.

Solarczyk-Ambrozik Ewa, Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian społeczno-ekonomicznych, w: Ewa Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się. Psychologia i Pedagogika nr 209.

Supeł Robert, Sąsiedztwo., [w:] Muzeum relacyjne. przed progiem/za progiem., Sulejówek

Szczepański Marek, Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych i metodologii badań, [w:] Badania nad tożsamością regionalną, red.

A. Matczak, Łódź-Ciechanów.

Wright Philip, The Quality of Visitors’ Experiences in Art Museum, [w:] The New Museology, red. P. Vergo, London.

Civilization Rapprochements

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-12-29

How to Cite

1.
WÓJTOWICZ-WIERZBICKA, Małgorzata. Challenges and contexts of the pedagogue’s work in the museum – a few remarks on the margins of the activity of the Władysław Orkan Museum in Rabka-Zdrój. Civilization Rapprochements. Online. 29 December 2022. Vol. 18, no. 4, pp. 49-62. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.21784/ZC.2022.025.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 18 No. 4 (2022)

Section

Artykuły

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 244
Number of citations: 0

Language

  • Język Polski
  • English

Tags

Search using one of provided tags:

museum education, museum pedagogy, ethnopedagogy

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop