Creative approaches to teaching and supporting the development of creative thinking in traditional education and in online education during the Covid-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.022Keywords
creativity, creative teaching, creative thinking, online education, creative problem solvingAbstract
The subject of creativity is widely understood and discussed in terms of education. This Article discusses the creative approach to teaching and the methods of developing student creativity. Attention is focused on creative thinking and creative problem solving. Examples of the use of methods which help to develop these competences in practice in pre-school and early-school education are provided. The issue of the Article is addressed in terms of traditional and online education.
References
Długosz, A., Rozwijanie aktywności twórczej uczniów poprzez gry dydaktyczne, „Edukacja – Technika – Informatyka”, 2019, nr 4.
Jankowiak-Siuda, K., Komorowska, M., Ciekawość świata. O pamięci i twórczości małego dziecka, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2010.
Kędra, M, Zatorska, M., Razem z dzieckiem, ORE.
Kožuh, A., Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Wyd. Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2021.
Magda-Adamowicz, M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela klas I-III, Wyd. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
Nęcka, E., Psychologia twórczości, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Nęcka, E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Wyd. Impuls, Kraków 1998.
Okoń, W., Słownik pedagogiczny, Wyd. PWN, Warszawa 1987.
Pyżalski, J., Walter, N., Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce–mapa głównych szans i zagrożeń. Przegląd i omówienie wyników najważniejszych badan związanych z kryzysową edukacją zdalną w Polsce, 2021.
Schmidt, K. J., Pedagogika twórczości, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Schmidt, K. J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wyd. HELION, 2008.
Surma, B., Teoretyczne założenia kształtowania postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym, „Edukacja elementarna w teorii i praktyce” 2012, nr 26/4.
Ścibor, J., Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość, [w:] J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wyd. EduAkcja, Warszawa 2020.
Walter, N., Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych, [w:] J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wyd. EduAkcja, Warszawa 2020.
O nas, Leśna Szkoła Puszczyk, https://www.szkola.puszczyk.edu.pl/onas [dostęp: 02-01-2022].
Wrocławska Szkoła Przyszłości, http://www.wsp.wroc.pl/strona-glowna/ [dostęp: 10-01-2022].
Co nas wyróżnia, Cogito. Publiczna Szkoła Podstawowa, https://spcogito-poznan.operator.edu.pl/o-nas/ [dostęp: 10-01-2022].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 510
Number of citations: 0