Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Ethics
  • For Authors
    • Publishing terms
    • Review procedure
    • Editorial guidelines
  • About
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Indexation
    • Publishing policy
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Język Polski
  • English

Civilization Rapprochements

Creative approaches to teaching and supporting the development of creative thinking in traditional education and in online education during the Covid-19 pandemic
  • Home
  • /
  • Creative approaches to teaching and supporting the development of creative thinking in traditional education and in online education during the Covid-19 pandemic
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 17 No. 4 (2021) /
  4. Artykuły

Creative approaches to teaching and supporting the development of creative thinking in traditional education and in online education during the Covid-19 pandemic

Authors

  • Marta Słomińska Nicolaus Copernicus University in Torun

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.022

Keywords

creativity, creative teaching, creative thinking, online education, creative problem solving

Abstract

The subject of creativity is widely understood and discussed in terms of education. This Article discusses the creative approach to teaching and the methods of developing student creativity. Attention is focused on creative thinking and creative problem solving. Examples of the use of methods which help to develop these competences in practice in pre-school and early-school education are provided. The issue of the Article is addressed in terms of traditional and online education.

References

Długosz, A., Rozwijanie aktywności twórczej uczniów poprzez gry dydaktyczne, „Edukacja – Technika – Informatyka”, 2019, nr 4.

Jankowiak-Siuda, K., Komorowska, M., Ciekawość świata. O pamięci i twórczości małego dziecka, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2010.

Kędra, M, Zatorska, M., Razem z dzieckiem, ORE.

Kožuh, A., Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Wyd. Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2021.

Magda-Adamowicz, M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela klas I-III, Wyd. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.

Nęcka, E., Psychologia twórczości, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Nęcka, E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Wyd. Impuls, Kraków 1998.

Okoń, W., Słownik pedagogiczny, Wyd. PWN, Warszawa 1987.

Pyżalski, J., Walter, N., Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce–mapa głównych szans i zagrożeń. Przegląd i omówienie wyników najważniejszych badan związanych z kryzysową edukacją zdalną w Polsce, 2021.

Schmidt, K. J., Pedagogika twórczości, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Schmidt, K. J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wyd. HELION, 2008.

Surma, B., Teoretyczne założenia kształtowania postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym, „Edukacja elementarna w teorii i praktyce” 2012, nr 26/4.

Ścibor, J., Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość, [w:] J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wyd. EduAkcja, Warszawa 2020.

Walter, N., Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych, [w:] J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wyd. EduAkcja, Warszawa 2020.

O nas, Leśna Szkoła Puszczyk, https://www.szkola.puszczyk.edu.pl/onas [dostęp: 02-01-2022].

Wrocławska Szkoła Przyszłości, http://www.wsp.wroc.pl/strona-glowna/ [dostęp: 10-01-2022].

Co nas wyróżnia, Cogito. Publiczna Szkoła Podstawowa, https://spcogito-poznan.operator.edu.pl/o-nas/ [dostęp: 10-01-2022].

Civilization Rapprochements

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-12-30

How to Cite

1.
SŁOMIŃSKA, Marta. Creative approaches to teaching and supporting the development of creative thinking in traditional education and in online education during the Covid-19 pandemic. Civilization Rapprochements. Online. 30 December 2021. Vol. 17, no. 4, pp. 110-128. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.022.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 17 No. 4 (2021)

Section

Artykuły

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 510
Number of citations: 0

Language

  • Język Polski
  • English

Tags

Search using one of provided tags:

creativity, creative teaching, creative thinking, online education, creative problem solving

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop