Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Ethics
  • For Authors
    • Publishing terms
    • Review procedure
    • Editorial guidelines
  • About
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Indexation
    • Publishing policy
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Język Polski
  • English

Civilization Rapprochements

Emotional education as a challenge for contemporary school and teachers grades 1-3 of primary school
  • Home
  • /
  • Emotional education as a challenge for contemporary school and teachers grades 1-3 of primary school
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 17 No. 4 (2021) /
  4. Artykuły

Emotional education as a challenge for contemporary school and teachers grades 1-3 of primary school

Authors

  • Magdalena Florek Nicolaus Copernicus University in Torun
  • Agata Jażdżewska Nicolaus Copernicus University in Torun
  • Karolina Piekarska Nicolaus Copernicus University in Torun

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.020

Keywords

emotional education, early school education, emotional intelligence, emotional competences, student, teacher

Abstract

The article is both of theoretical and practical nature. It has been written in order to draw attention to the issue of emotional education as a challenge for contemporary schools, especially at the stage of grades 1-3. In the theoretical part, an attempt was made so as to define emotional education by explaining what emotions and education are. Attention was paid to the following issues; the progress of research on emotions in recent years, how emotions are shaped in children during early education, the place of social-emotional competence at school, and the notions that need to be worked on in this area. The article is also concerned with the issue of emotional competences that an educator should have in the modern world. In the practical part, attention was paid to educational facilities in the field of emotionality for teachers. It was also indicated how teachers can stimulate the development of their pupils’ emotionality. The article provides advice as well as various ideas and didactic sources.

References

Literatura:

Appelt K., Jabłoński S., Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnej, “Psychologia wychowawcza” 2017, nr 11, s. 64-82, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-449b45e8-14ee-32db-b2f1-a64700b9f1ed [dostęp: 14.01.2022].

Domarecka E., Tomaszek P., Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej uczniów, „Prima Educatione” 2018, nr 2,

https://journals.umcs.pl/pe/article/download/6849/5932 [dostęp: 14.01.2022].

Ferenz K., Cele bliskie i dalekie edukacji szkolnej, [w:] K. Ferenz (red.), K. Błaszczyk (red.), I. Rudek (red.), Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne. Obszary pracy współczesnej szkoły, Kraków 2011.

Goleman D., Inteligencja Emocjonalna, Poznań 1997, https://docer.pl/doc/ncx51?fbclid=IwAR1CwLP02ezxhbK4i3i5FrM_QYdiBNobmarbRHbjLqRYVAg1n0OcbQ0DPI [dostęp: 14.01.2022].

Góralska R., Edukacja emocjonalna – aspekty praktyczne, “Studia Dydaktyczne” 2013, nr 24-25, s. 329-342, https://fbc.pionier.net.pl/details/nnT6bpw [dostęp: 14.01.2022].

Góralska R., Ruch kształcenia emocjonalnego, „Studia Dydaktyczne” 2013, nr 24-25, https://docplayer.pl/25412184-Edukacja-emocjonalna-aspekty-praktyczne.html

[dostęp: 14.01.2022].

Grabowiec P., Znaczenie inteligencji emocjonalnej w pracy nauczyciela, „Edukacja Humanistyczna” 2013, nr 1, s. 59-65,

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4364/6-grabowiec_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 14.01.2022].

Grzegorzewska I., Emocje w procesie uczenia się i nauczania, “Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja” 2012, nr 1, s. 39-48,

https://bazhum.muzhp.pl/czasopismo/14/?idno=968 [dostęp: 14.01.2022].

James W., Psychologia. Kurs skrócony, Warszawa 2002, cyt. za: Walat W., Warchoł T., Analiza pojęcia i klasyfikacji emocji z punktu widzenia procesów uczenia się, “Edukacja-Technika-Informatyka” 2019, nr 3, http://eti.ur.edu.pl/static/img/k01/kwartalnik/2019/3_2019/Artykuły/011%20ETI_No_3_29_Analiza%20pojęcia.pdf [dostęp: 29-12-2021].

Jankowska M., Zarządzanie emocjami – krok w stronę zdrowia psychicznego, Warszawa 2020, https://www.ore.edu.pl/2020/12/zarzadzanie-emocjami-publikacja-w-serii-zdrowie-psychiczne/ [dostęp: 14-01-2022].

Jegier A., Kwiatkowski S., Szurowska B., Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. W perspektywie kształcenia i pracy zawodowej, Wyd. Diffin, Warszawa 2021.

Kamza A., Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Seria: Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, tom 3, NDN_Rozwoj_dziecka_3_Wczesny_wiek_szkolny.pdf [dostęp: 14.01.2022].

Karwowska-Struczyk M., Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska (red.), M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2011.

Madalińska-Michalak J., Emocje i praca nauczycieli: rozwój kompetencji emocjonalnych nauczycieli a jakość szkoły, „Studia Dydaktyczne” 2013, nr 24-25,

http://dydaktyka.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2015/07/014_Michalak_Joanna_pop.pdf [dostęp: 14.01.2022].

Madalińska-Michalak J., Pasja pracy nauczycieli osiągających sukcesy zawodowe a potrzeba rozwijania ich kompetencji emocjonalnych, „Studia z Teorii Wychowania” 2016, nr 4,

https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_z_Teorii_Wychowania/Studia_z_Teorii_Wychowania-r2016-t7-n4_(17)/Studia_z_Teorii_Wychowania-r2016-t7-n4_(17)-s13-35/Studia_z_Teorii_Wychowania-r2016-t7-n4_(17)-s13-35.pdf [dostęp: 14.01.2022].

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010.

Morawska K., Okres wczesnoszkolny: wiek pracowitości, „Życie szkoły” 2013, nr 5, s. 40-42.

Oatley K., Jenkins J. M., Zrozumieć emocje, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2003.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.

Omeljaniuk J., Dynamika zjawiska zamachów samobójczych wśród dzieci w Polsce w latach 2010-2020 w świetle policyjnych danych statystycznych, „Forum polityki kryminalnej” 2021, nr 2, https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/12671 [dostęp: 14-01-2022].

Salovey P., Sluyter D. J. (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna: problemy edukacyjne, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999.

Reber A. S., Słownik Psychologii, I. Kurcz (red.), K. Skarżyńska (red.), Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2000.

Schaffer H., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Stefańska-Klar R., Zdrowie psychiczne młodszych uczniów a realia współczesnej szkoły, [w:] Gembalczyk I., Fedyn B. (red.), Edukacja zdrowotna. Dokonania, aktualności, perspektywy, Wydawnictwo Państwowej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, Racibórz 2013,

https://www.researchgate.net/publication/332797774_Zdrowie_psychiczne_mlodszych_uczniow_a_realia_wspolczesnej_szkoly [dostęp: 14.01.2022].

Stępień M., Wiedza o emocjach: badania nad strukturą i zmianami rozwojowymi, “Psychologia rozwojowa” 2007, tom 12, nr 1, s. 49-59,

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2084-3879-year-2007-volume-12-issue-1-article-3998?q=81e043d1-ebc4-43d0-b38b-a8516b8f05e3$1&qt=IN_PAGE [dostęp: 14.01.2022].

Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2020.

Waloszek D., , Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji przedszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska (red.), M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2011,

Wielki Słownik Języka Polskiego PAN: Emocja. https://wsjp.pl/haslo/podglad/30826/emocja [dostęp 30.12.2021].

Witkowska H., Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. Listy samobójców jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy, Warszawa 2021, https://backend.zwjr.pl/media/attachments/H.Witkowska_Samobojstwo_rozdzial_1.pdf [dostęp: 14-01-2022].

Źródła internetowe:

Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę podsumowująca rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, Media Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2021, http://media.fdds.pl/131774-debata-fundacji-dajemy-dzieciom-sile-podsumowujaca-rok-w-pandemii-z-perspektywy-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy, [dostęp: 14.01.2022].

Gierczyński J., Janas-Kozik M., Remberk B., Wolańczyk T., Zdrowie psychiczne dzieci i młodzież w systemie ochrony zdrowia. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w systemie ochrony zdrowia w Polsce, Warszawa 2020,

https://www.researchgate.net/publication/346624655_Zdrowie_psychiczne_dzieci_i_mlodziezy_w_systemie_ochrony_zdrowia_Mental_health_of_children_and_adolescents_in_the_health_care_system_in_Poland [dostęp: 14.01.2022].

Młodzi potrzebują pilnej pomocy psychologicznej – alarmujące wyniki badania Rzecznika Praw Dziecka, https://brpd.gov.pl/2021/11/05/mlodzi-potrzebuja-pilnej-pomocy-psychologicznej-alarmujace-wyniki-badania-rzecznika-praw-dziecka/ [dostęp: 14.01.2022].

Agata Świętoń dla dzieci, agataswieton.pl [dostęp: 14.01.2022].

Akademia Edukacji i Rozwoju Majki Jeżowskiej, akademiamajkijezowskiej.com; [dostęp: 14.01.2022].

Dziecięca Psychologia, dzieciecapsychologia.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Dzieci są ważne, dziecisawazne.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Edukowisko, edukowisko.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Emocje Dziecka, emocjedziecka.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Film animowany W głowie się nie mieści; [dostęp: 14.01.2022].

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, edukacja.fdds.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Fundacja Rozwoju Świadomości Emocjonalnej – EmocJa, fundacjaemocja.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Małe Charaktery, malecharaktery.pl; [dostęp: 14.01.2022].

MuzyKat muzykalnie dla dzieci, muzykat.com; [dostęp: 14.01.2022].

Program Moc Emocji, nowaera.pl/terapiairozwoj/szkola-podstawowa/moc-emocji; [dostęp: 14.01.2022].

Przedszkouczek, przedszkouczek.pl/2020/01/26/kraina-emocji/; [dostęp: 14.01.2022].

PsychoLogo, psychologo.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Studio Psychologiczne Joanna Węglarz, studiopsychologiczne.com; [dostęp: 14.01.2022].

Uniwersytet Dzieci, wklasie.uniwersytetdzieci.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Civilization Rapprochements

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-12-30

How to Cite

1.
FLOREK, Magdalena, JAŻDŻEWSKA, Agata and PIEKARSKA, Karolina. Emotional education as a challenge for contemporary school and teachers grades 1-3 of primary school. Civilization Rapprochements. Online. 30 December 2021. Vol. 17, no. 4, pp. 51-84. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.020.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 17 No. 4 (2021)

Section

Artykuły

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 911
Number of citations: 0

Language

  • Język Polski
  • English

Tags

Search using one of provided tags:

emotional education, early school education, emotional intelligence, emotional competences, student, teacher

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop