Language and communication competences of children / students at the pre-school and early school level in the teaching and pedagogical diagnosis. Developing linguistic functions in the situation of distance learning
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.019Keywords
child's language and communication competences, pedagogical diagnosis, language functions, distance learning, early educationAbstract
The subject of the article focuses on the linguistic communication of a child in preschool and early school age. Language competences are defined as key to development and their acquisition process is described in the context of the educational and home environment. Determining the language level of a child's development is an important area of pedagogical diagnosis. Each early education teacher becomes a conscious and competent diagnostician in everyday observation (a child in a task and play situation) and in the linguistic relationship with the child. Experiencing the everyday life of a child in a remote learning situation allowed to observe and diagnose how the child's language and communication, dexterity and graphomotor skills, as well as awareness of the handwriting develop in the period of on-line learning.
References
Awramiuk E., Lingwistyczne podstawy początkowej czytania i pisania po polsku, wyd. Trans Humana, Białystok 2006.
Badania nad rozwojem języka dziecka, pod red. G. Shugar, M. Smoczyńskiej, PWN, Warszawa 1980.
Hanisz J., E. Grzegorzewska, Ocena opisowa rozwoju ucznia, Warszawa 2005.
Hanisz J., Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku klasy 1-3.
Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012.
Kielar-Turska M., Poznawcze, językowe i komunikacyjne kompetencje dziecka, [w:] Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, R. Piwowarski (red.), Uniwersytet Białostocki, Białystok 2003.
Krasowicz-Kupis, G., Kochańska, M., Bogdanowicz, K. M., Wiejak, D., Campfield, D., Łuniewska, M., Haman, E. (2015). Jak nauczyciel może wspomagać rozwój dzieci z zaburzeniami językowymi i ryzykiem zaburzenia uczenia się? Wybrane zagadnienia Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa 2002.
Mickiewicz J., Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym, Toruń 2002.
Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wielu wczesnoszkolnym, Kraków 2002.
Nęcki Z., Kompetencje i umiejętności nauczyciela – zarys problemów, [w:] W. J. Maliszewski (red.), Komunikowanie społeczne w edukacji – dyskurs nad rolą komunikowania, Toruń 2006.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych MEN, Warszawa 2014.
Porayski-Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne i językowe dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1993.
Rittel T., Podstawy lingwistyki edukacyjnej, Kraków 1994.
Wieczór E., Proces nabywania kompetencji językowych i komunikacyjnych przez dzieci w rzeczywistości przedszkolnej, szkolnej i rodzinnej, [w:] Studia Dydaktyczne , tom 26, Płock 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 323
Number of citations: 0