Marketing activities on the Internet in the era of the first wave of the pandemic COVID-19 in the SME sector in Poland
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.004Keywords
e-marketing, marketing communication, digital marketing, marketing, e-consumer, pandemic, COVID-19, consumer behaviorAbstract
The development of the COVID-19 pandemic prompted governments around the world to take measures to limit the spread of the Sars-Cov-2 virus, and the introduced restrictions turned out to be a big surprise for all market participants. Uncertainty of operation, spending restrictions by consumers, and even a complete ban on stationary activities - these are the challenges that enterprises had to face at the beginning of 2020. The pandemic had an even greater impact on consumer behavior - customers made purchases via the Internet more often, thus becoming e-consumers. The purpose of the article is to define the practices undertaken by small and medium-sized enterprises in the field of marketing activities on the Internet in the first months after the outbreak of the COVID-19 pandemic in Poland and to determine the effects of these activities. The presented results of the study inspire further search for the results that marketing activities on the Internet can bring to enterprises from the SME sector.
References
Andruszkiewicz K. (2011), Marketing. Podręcznik akademicki, wyd. TNOiK, Toruń.
Bala M., Verma D. (2018), A critical review of digital marketing, „International Journal of Management, IT & Engineering”, nr 8(10), s. 321-339.
Beyer K. (2018), Marketing online następcą marketingu cyfrowego, „Studia i Prace WNEiZ US”, nr 52/1, 2018, s. 9-20.
Dudzik-Lewicka I., Hofman-Kohlmeyer M. (20150, Postrzeganie i skuteczność poszczególnych form reklamy internetowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 4, s. 207-225.
Eisenberg A., Jak wykorzystać mikrotargetowanie w e-commerce?, https://business.trustedshops.pl/blog/mikrotargetowanie-w-ecommerce, data dostępu: 23.07.2022.
Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000), Marketing, wyd. PWE, Warszawa.
Jaciow M., Wolny R. (2011), Polski e-konsument – typologia i zachowania, wyd. Onepress, Gliwice.
Kolny B., Kucia M., Stolecka A. (2011), Produkty i marki w opinii e-konsumentów, wyd. Helion, Gliwice.
Kotler P., Armstrong G. (2012), Marketing, wyd. Wolters Kluwer, Kraków.
Kuckertz A., Brandle L. i in. (2020), Startups in times of crisis - A rapid response to the COVID-19 pandemic, „Journal of Business Venturing Insight”, nr 13, e00169.
Lewandowski M. (2020), Wirtualizacja działań z zakresu komunikacji marketingowej, „Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesnej gospodarki. Zarządzanie – przywództwo - gospodarka” (red. P. Gulak-Lipka), wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, s. 93-111.
Porter M. (2001), Strategy and the Internet, „Harvard Business Review”, nr 3, s. 63-78.
Raport e-Izby: e-Commerce w czasie kryzysu 2020, Izba Gospodarki Eleketronicznej, https://eizba.pl/raport-e-izby-e-commerce-w-czasie-kryzysu-2020/, data dostępu: 21.07.2022.
Raport KPMG „Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19”, https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19-jak-zmienily-sie-zwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html, data dostępu: 20.07.2022.
Rosokhata A.S., Rybina O.I., Derykolenko A.O. , Makerska V. (2020), Improving the classification of digital marketing tools for the industrial goods promotion in the globalization context, „Research in World Economy”, vol. 11, nr 4, s. 42-52.
Samuk G., Sidorowicz I. (2021), Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumentów, „Akademia zarządzania”, nr 5(3), s. 75-93.
Skorupska J. (2017), E-commerce. Strategia, zarządzanie, finanse, wyd. PWN, Warszawa 2017.
Szewczyk A. (2015), Marketing internetowy w mediach społecznościowych, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia informatica”, nr 36, s. 119-133.
Szwarc N. (2010), Od masowej komunikacji marketingowej po personalizację w e-marketingu, „E-mentor”, nr 3.
Wolny R. (2016), Efekt ROPO w procesie zakupu usług polskich konsumentów, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 302, s. 123-137.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 194
Number of citations: 0