Development of social entrepreneurship during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.003Keywords
social entrepreneurship, social enterprise, social economy, pandemic COVID-19, crisisAbstract
The main goal of this study is to present activities undertaken by social entrepreneurs during the COVID-19 pandemic in Poland and worldwide, and to prove that the pandemic turned out an opportunity for these entities to develop. The goal was achieved through the analysis of domestic and foreign secondary sources of information on social enterprises and their situation during the crisis caused by the pandemic. This analysis has led to a lot of interesting conclusions. First of all, it was noted that the involvement of social entrepreneurs during the pandemic proved necessary and extremely helpful in solving social problems. In addition, it has been shown that social entrepreneurs correctly identified emerging problems and social needs in the environment and responded to them appropriately, and the pandemic proved to be an opportunity for them to develop and expand their businesses. Special attention has also been paid to several necessary improvements that can help popularize the social entrepreneurship model, improve its image, and increase funding and interest in this type of activity.
References
Bieńkowska B., Spółdzielnie socjalne – szanse i bariery rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 450, s. 35-45.
Bignal T., COVID-19: how social enterprises are fighting back!, „European Association of Service Providers for Persons with Disabilities”, https://www.easpd.eu/en, (dostęp: 25.10.2022 r.).
Bľanda S., Urbančíková N., Social Entrepreneurship as a Tool of Sustainable Development, „Quality Innovation Prosperity/Kvalita Inovácia Prosperita” 2020, nr 3, s. 21-36.
Bonnici F., Raja P., 6 ways social innovators are responding to the COVID-19 pandemic, „World Economic Forum”, https://www.weforum.org, (dostęp: 25.10.2022 r.).
Brzozowska J., Spółdzielnia jako podmiot ekonomii społecznej, „Ekonomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 33-41.
Ćwiklicki M., Sienkiewicz-Małyjurek K., Przedsiębiorczość społeczna w czasie kryzysu, „Ekonomia Społeczna” 2020, nr 2, s. 7-10.
Garza Carranza M.T. de la, Guzmán-Soria E., López-Lemus J.A., Sierra Martínez A.C., Social entrepreneurship innovation: A study from Mexico, “Entrepreneurial Business and Economics Review” 2020, nr 4, s. 201-220.
Florczak E., Nierówności ekonomiczno-społeczne a cele przedsiębiorstwa społecznego, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” 2016, nr 4, 27-38.
Frączak P., Wygnański J.J., Polski model ekonomii społecznej. Rekomendacje dla rozwoju., Wyd. Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 2008.
Gupta P., Chauhan S., Paul J., Jaiswal M.P., Social Entrepreneurship Research: A Review and Future Research Agenda, “Journal of Business Research” 2020, nr 113, s. 209-229.
Hockerts K., Entrepreneurial Opportunity in Social Purpose Business Ventures, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Wyd. Palgrave Macmillan, London 2006, s. 142-154.
Idziak A., Pandemia – trudny czas dla przedsiębiorczości społecznej, „CIECH TIVI”, https://www.ciechtivi.pl (dostęp: 27.10.2022 r.).
Mair J., Martí I., Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight, “Journal of World Business” 2006, nr 41, s. 36-44.
Navigator Capital Group, Firmy w dobie COVID-19, https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2020/06/navigator-capital-group-raport-z-badania-firm-2020-1.pdf, (dostęp: 01.12.2022 r.).
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej, Jak przetrwać koronawirusa? Pomysły przedsiębiorców społecznych, https://owies.eu (dostęp: 27.10.2022 r.).
Pacut A., Przedsiębiorczość społeczna – ujęcie procesowe, “Przedsiębiorczość – Edukacja” 2020, t. 16, nr 2, s. 152-163.
Piecuch T., Charakterystyka przedsiębiorców społecznych – przegląd literatury, „Ekonomia Społeczna” 2014, nr 2, s. 58-68.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Bilans Kapitału Ludzkiego. Raport z badania pracodawców. Powrót do rzeczywistości? Drugi rok pandemii oczami polskich firm, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/13-BKL-Raport-z-badania-pracodawcow-28-11.pdf (dostęp: 01.12.2022 r.).
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Rozwój przedsiębiorczości społecznej w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, Warszawa 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/spoeczna-przedsibiorczo_12-11-2020_popr_z-okadk.pdf, (dostęp: 25.10.2022 r.).
Sady S., Kornicka A., Guzdek T., Formy przedsiębiorczości społecznej. Korzyści i szanse., Stowarzyszenie Odnowy Obszarów Wiejskich „Wieś i Europa”, Kraków 2011.
Schmidt J., Reakcja organizacji pozarządowych na pandemię COVID-19. Wpływ pandemii COVID-19 na organizacje pozarządowe w Polsce, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2020.
Stępczak E., Przedsiębiorczość społeczna na gruncie polskim. Wielowymiarowy potencjał modelu., „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2020, nr 28, s. 146-163.
Stępczak E., Przedsiębiorczość społeczna w czasach pandemii, „Serwis Samorządowy PAP”, https://www.samorzad.pap.pl (dostęp: 25.10.2022 r.).
Wilk M., Działalność organizacji pozarządowych w okresie pandemii koronawirusa, [w:] K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk (red.), Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa: media i komunikacja społeczna, Wyd. Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020, s. 185-198.
Zahra S.A., Rawhouser H.N., Bhawe H., Neubam D.O., Hayton J.C., Globalization of Social Entrepreneurship Opportunities, “Strategic Entrepreneurship Journal” 2008, nr 2, s. 117-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 130
Number of citations: 0