Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Ethics
  • For Authors
    • Publishing terms
    • Review procedure
    • Editorial guidelines
  • About
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Indexation
    • Publishing policy
    • Open Access policy
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Język Polski
  • English

Civilization Rapprochements

Methods of supporting learning to read and write in a child with reduced muscle tone
  • Home
  • /
  • Methods of supporting learning to read and write in a child with reduced muscle tone
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 17 No. 3 (2021) /
  4. Artykuły

Methods of supporting learning to read and write in a child with reduced muscle tone

Authors

  • Tomasz Goliński Academy of Social Sciences in Lodz

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.017

Keywords

decreased muscle tone, dysgraphia, dyslexia, learning to read, learning to write

Abstract

The ability to read and write is one of the fundamental skills in today's world. The very process of acquiring it is complex, requiring the involvement of many senses, good work of the central nervous system, good development of intelligence, motor skills and coordination. Increasingly, children are diagnosed with dyslexia or dysgraphia and receive appropriate treatment. It is not always sufficient, although the child does not have intellectual deficits. This may be due to decreased muscle tone. This article aims to verify which methods and principles of learning to read and write for children with low muscle tone are appropriate. The main question was whether, assuming as above, these children are able to keep pace with their healthy peers at public school.

References

Bodensteiner J.B., The evaluation of the hypotonic infant. Semin Pediatr Neurol 2008

M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji, Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003

K.M. Bogdanowicz, G. Krasowicz-Kupis, K. Wiejak, In search of effective remediation for students with developmental dyslexia, Polish Psychological Bulleitne 47(3), Polish Academy of Sciences Warszawa 2016

M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych trudności w nauce czytania i pisania. Zeszyty Naukowe Nr 11. Fundacja Promyk Słońca Wrocław, 2011

M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych Trudności w czytaniu i pisaniu, //womgorz.edu.pl/files/dysleksja.pdf , Lublin 1997

M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2004

A. Brzezińska, Umiejętność czytania i pisania. W: A. Brzezińska, M. Burtowy, Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1992

J. Buckup, K. Buckup, Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014

G. Chojnacka, Proces czytania – różne formy pracy z tekstem, https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_chojnacka_030221_1.pdf

T.O. Crawford, Wiotkie dziecko; Neurologia w praktyce klinicznej. Zasady diagnostyki i postępowania. Tom I. Bradley W.G., Daroff R.B., Fenichel G.M., Jankovic J., Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007

M. Dmochowska, Zanim dziecko zacznie pisać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979

A. Giczewska, W. Bartkiewicz, Terapia ręki w praktyce, Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2020

A. Hammerlińska, Dojrzałość do nauki czytania i pisania a rozwój mowy dziecka, Forum Dydaktyczne 2/2007

Instytut Badań Edukacyjnych, Nowe narzędzia do diagnozowania dysleksji oraz zaburzeń językowych, IBE, Warszawa 2016

S. Jabłoński, Nauka czytania i pisania jako współczesna technologia rozwoju człowieka, w: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003

S. Jabłoński, Nauka czytania i pisania jako współczesna technologia rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003

M. Kossut, Plastyczność dorosłej kory mózgowej. W: M. Kossut (red.), Mechanizmy plastyczności mózgu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994

W. Kozłowski Uwaga napięcie – trudności i pułapki podczas oceny napięcia mięśniowego. Terapiazmysłów.pl; 20 kwietnia 2019

G. Krasowicz-Kupis, Nowa psychologia dysleksji, PWN, Warszawa 2019

G. Krasowicz-Kupis, M.Kochańska, K.M.Bogdanowicz, E.Wiejak, D.Campfeld, Jak nauczyciel może wspomagać rozwój dzieci z zaburzeniami językowymi i ryzykiem zaburzenia uczenia się? Wybrane zagadnienia, IBE, Warszawa 2015

J. Skibska, Mnemotechniki: jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012

B.A. Taylor, E. Ellis, D. Haran, The Reliability of Measurement of Postural Alignment to Assess Muscle Tone Change. Physiotherapy 1995

J. Vaśkević-Buś, O początkowej nauce czytania, https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2383/PM585--05--O-poczatkowej-nauce-czytania--Vaskevic-Bus.pdf?sequence=1&isAllowed=y

W. Wasielewski, Wczesne wspomaganie rozwoju ruchowego dziecka niepełnosprawnego, UOM, Gorzów Wielkopolski 2012

https://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU0092, B. Olczak, Ustalenie przyczyn trudności uczniów w nauce czytania i pisania oraz sposobów ich przezwyciężania przez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze

https://child-neurology.eu/neurologia_43-65-69.pdf stan na dzień 11.03.2021

http://www.poradnia-senso.pl/index.php/diagnoza/18-dysleksja

https://materialyszkolne.pl/tekst/25525/test-sprawnosci-motorycznej-oziereckiego

https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7287

https://www.medonet.pl/zdrowie,obnizone-napiecie-miesniowe---u-niemowlat--dzieci--rehabilitacja,artykul,1730628.html

https://fizjoterapiadzieci.pl/obnizone-napiecie-u-niemowlaka-czym-moze-skutkowac-w-przyszlosci/

Civilization Rapprochements

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-09-30

How to Cite

1.
GOLIŃSKI, Tomasz. Methods of supporting learning to read and write in a child with reduced muscle tone. Civilization Rapprochements. Online. 30 September 2021. Vol. 17, no. 3, pp. 121-157. [Accessed 13 December 2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.017.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 17 No. 3 (2021)

Section

Artykuły

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 268
Number of citations: 0

Language

  • Język Polski
  • English

Tags

Search using one of provided tags:

decreased muscle tone, dysgraphia, dyslexia, learning to read, learning to write

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop