Methods of supporting learning to read and write in a child with reduced muscle tone
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.017Keywords
decreased muscle tone, dysgraphia, dyslexia, learning to read, learning to writeAbstract
The ability to read and write is one of the fundamental skills in today's world. The very process of acquiring it is complex, requiring the involvement of many senses, good work of the central nervous system, good development of intelligence, motor skills and coordination. Increasingly, children are diagnosed with dyslexia or dysgraphia and receive appropriate treatment. It is not always sufficient, although the child does not have intellectual deficits. This may be due to decreased muscle tone. This article aims to verify which methods and principles of learning to read and write for children with low muscle tone are appropriate. The main question was whether, assuming as above, these children are able to keep pace with their healthy peers at public school.
References
Bodensteiner J.B., The evaluation of the hypotonic infant. Semin Pediatr Neurol 2008
M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji, Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003
K.M. Bogdanowicz, G. Krasowicz-Kupis, K. Wiejak, In search of effective remediation for students with developmental dyslexia, Polish Psychological Bulleitne 47(3), Polish Academy of Sciences Warszawa 2016
M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych trudności w nauce czytania i pisania. Zeszyty Naukowe Nr 11. Fundacja Promyk Słońca Wrocław, 2011
M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych Trudności w czytaniu i pisaniu, //womgorz.edu.pl/files/dysleksja.pdf , Lublin 1997
M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2004
A. Brzezińska, Umiejętność czytania i pisania. W: A. Brzezińska, M. Burtowy, Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1992
J. Buckup, K. Buckup, Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014
G. Chojnacka, Proces czytania – różne formy pracy z tekstem, https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_chojnacka_030221_1.pdf
T.O. Crawford, Wiotkie dziecko; Neurologia w praktyce klinicznej. Zasady diagnostyki i postępowania. Tom I. Bradley W.G., Daroff R.B., Fenichel G.M., Jankovic J., Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007
M. Dmochowska, Zanim dziecko zacznie pisać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979
A. Giczewska, W. Bartkiewicz, Terapia ręki w praktyce, Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2020
A. Hammerlińska, Dojrzałość do nauki czytania i pisania a rozwój mowy dziecka, Forum Dydaktyczne 2/2007
Instytut Badań Edukacyjnych, Nowe narzędzia do diagnozowania dysleksji oraz zaburzeń językowych, IBE, Warszawa 2016
S. Jabłoński, Nauka czytania i pisania jako współczesna technologia rozwoju człowieka, w: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003
S. Jabłoński, Nauka czytania i pisania jako współczesna technologia rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003
M. Kossut, Plastyczność dorosłej kory mózgowej. W: M. Kossut (red.), Mechanizmy plastyczności mózgu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
W. Kozłowski Uwaga napięcie – trudności i pułapki podczas oceny napięcia mięśniowego. Terapiazmysłów.pl; 20 kwietnia 2019
G. Krasowicz-Kupis, Nowa psychologia dysleksji, PWN, Warszawa 2019
G. Krasowicz-Kupis, M.Kochańska, K.M.Bogdanowicz, E.Wiejak, D.Campfeld, Jak nauczyciel może wspomagać rozwój dzieci z zaburzeniami językowymi i ryzykiem zaburzenia uczenia się? Wybrane zagadnienia, IBE, Warszawa 2015
J. Skibska, Mnemotechniki: jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012
B.A. Taylor, E. Ellis, D. Haran, The Reliability of Measurement of Postural Alignment to Assess Muscle Tone Change. Physiotherapy 1995
J. Vaśkević-Buś, O początkowej nauce czytania, https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2383/PM585--05--O-poczatkowej-nauce-czytania--Vaskevic-Bus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
W. Wasielewski, Wczesne wspomaganie rozwoju ruchowego dziecka niepełnosprawnego, UOM, Gorzów Wielkopolski 2012
https://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU0092, B. Olczak, Ustalenie przyczyn trudności uczniów w nauce czytania i pisania oraz sposobów ich przezwyciężania przez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze
https://child-neurology.eu/neurologia_43-65-69.pdf stan na dzień 11.03.2021
http://www.poradnia-senso.pl/index.php/diagnoza/18-dysleksja
https://materialyszkolne.pl/tekst/25525/test-sprawnosci-motorycznej-oziereckiego
https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7287
https://fizjoterapiadzieci.pl/obnizone-napiecie-u-niemowlaka-czym-moze-skutkowac-w-przyszlosci/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 70
Number of citations: 0