Obecny stan edukacji medialnej w Ukrainie
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2024.014Słowa kluczowe
edukacja medialna, edukacja formalna, edukacja nieformalna, umiejętność korzystania z mediów, kultura medialna, projekty edukacji medialnejAbstrakt
Rozwój postępu naukowego i technologicznego doprowadził dziś do tego, że społeczeństwo stopniowo wkracza w nową erę rozwoju, w której głównymi wartościami są informacja i wiedza. Globalna informatyzacja, gwałtowny wzrost szybkości wymiany informacji oraz zmiany w sposobach, formach i celach tej wymiany doprowadziły do pojawienia się nierówności informacyjnej - rozwarstwienia społeczeństwa wzdłuż nowych linii: tych, którzy wykorzystują nowe realia informacyjne i komunikacyjne dla własnego rozwoju, edukacji i uproszczenia codziennych zadań oraz tych, którzy znajdują się poza globalnym procesem i, ze względu na własną ignorancję, stają się przedmiotem wpływu i manipulacji.
Celem artykułu jest określenie kluczowych aspektów rozwoju edukacji medialnej w Ukrainie i jej znaczenia dla funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego. Artykuł analizuje rolę edukacji medialnej w kontekście obecnych wyzwań i możliwości, jakie stwarza ona dla rozwoju umiejętności korzystania z mediów i krytycznego myślenia wśród obywateli.
Bibliografia
AUP – Akademija ukrajinsjkoji presy, oficjalna strona internetowa, https://www.aup.com.ua/ (dostęp: 08.02.2024 r.).
Detektor media, portal internetowy, https://detector.media/ (dostęp: 5.02.2024 r.).
Instytut ekologhiji masovoji informaciji: oficijnyj sajt. 2020. URL: http://institutes.lnu.edu.ua/mediaeco/ (dostęp: 9.02.2024 r.).
Koncepcija vprovadzhennja mediaosvity v Ukrajini. Postanova Prezydiji Nacionaljnoji akademiji pedaghoghichnykh nauk Ukrajiny vid 20 travnja 2010. URL: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/11048/2010-09-29-kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini/ (dostęp 9.02.2024 r.).
Koncepcija vprovadzhennja mediaosvity v Ukrajini (nova redakcija). serwis internetowy MediaSapiens, https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiya-vprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini-nova-redaktsiya/ (dostęp: 5.02.2024 r.).
Laboratorija psykhologhiji masovoji komunikaciji ta mediaosvity, oficjalna strona internetowa, http://mediaosvita.org.ua/pro-nas/ (dostęp: 9.02.2024 r.).
Matokhnjuk L., Teoretyko-psykhologhichni problemy vykorystannja informacijno-komunikacijnykh tekhnologhij v umovakh suchasnoji osvity, „Visnyk Nacionaljnoji akademiji Derzhavnoji prykordonnoji sluzhby Ukrajiny” 2014, http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?C21COM=2&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&IMAGE_FILE_DOWNLOAD=1&Image_file_name=PDF/Vnadps_2014_1_19.pdf (dostęp 4.04.2024 r.).
MediaDriver, portal internetowy, http://mediadriver.online/ (dostęp: 9.02.2024 r.).
Mediaosvita i mediaghramotnistj, portal internetowy, https://medialiteracy.org.ua/ (dostęp: 9.02.2024 r.).
MediaSapiens, portal internetowy, https://ms.detector.media/ (dostęp: 5.02.2024 r.).
Mediaznajko, portal internetowy, https://www.aup.com.ua/Game/ (dostęp: 9.02.2024 r.).
Najdjonova L., Onovlennja Koncepciji mediaosvity: navishho bulo potribne i jaki zminy vneseni, serwis internetowy MediaSapiens, 2016, https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16505/2016-04-27-onovlennya-kontseptsii-mediaosvity-navishcho-bulo-potribne-i-yaki-zminy-vneseni/ (dostęp: 9.02.2024 r.).
Proekt „Proghrama mediaghramotnosti dlja ghromadjan”, https://www.aup.com.ua/mediaosv/programa-mediagramotnosti/ (dostęp: 9.02.2024 r.).
StopFake, portal internetowy, http://www.stopfake.org/o-nas/ (dostęp: 5.02.2024 r.).
Verify, portal internetowy, http://verify.org.ua (dostęp: 9.02.2024 r.).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Mariana Dereniuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 22
Liczba cytowań: 0