Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Macierzyństwo w mediach społecznościowych – analiza zjawiska
  • Strona domowa
  • /
  • Macierzyństwo w mediach społecznościowych – analiza zjawiska
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 20 Nr 2 (2024) /
  4. Artykuły

Macierzyństwo w mediach społecznościowych – analiza zjawiska

Autor

  • Julia Łazińska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2024.012

Słowa kluczowe

macierzyństwo, media społecznościowe, matki influencerki, zagrożenia mediów społecznościowych

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest analizie problematyki macierzyństwa poruszanej w mediach społecznościowych, a analizowanej z perspektywy matek (aktywnych w mediach społecznościowych), zarówno w okresie ciąży, jak i do 3. roku życia dziecka. Praca skupia się na analizie aktywności matek na portalach takich jak Facebook i Instagram, a także zawiera informacje dotyczące zagrożeń zarówno dla samych matek, jak i ich dzieci, jako skutek korzystania z platform społecznościowych. Ponadto praca przedstawia wyniki badań własnych przeprowadzonych metodą ilościową, z wykorzystaniem anonimowej ankiety przeprowadzonej online na próbie 76 kobiet. Badanie ukazało perspektywę matek dzieci do 3. roku życia funkcjonujących w środowisku mediów społecznościowych.

Bibliografia

Almeland G., Facebook, https://www.facebook.com/GrundeA/posts/5784723 00764526?ref=embed_post (dostęp: 11.06.2024 r.).

Borucka Z., Instagram, https://www.instagram.com/zuzeklobuzek/?hl=pl (dostęp: 11.06.2024 r.).

Clue PR, Sharenting po polsku, czyli ile dzieci wpadło do sieci? Pierwszy raport w Polsce na temat wizerunku dzieci w internecie na zlecenie Clue PR, https://cluepr.pl/wp-content/uploads/2019/10/Sharenting-czyli-dzieci-w-sieci-pierwszy-raport-w-Polsce.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).

DBMS, Sentione, Raport Mamy w liczbach, https://dmsales.com/app/uploads/Raport-Mamy-w-liczbach-2017.pdf?utm_source=blog (dostęp: 11.06.2024 r.).

Genius i in., Raport Social Media 2023, https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2023/05/RAPORT_SOCIAL_MEDIA_2023.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).

Gimper, Kto krzywdzi dzieci influencerów?, https://www.youtube.com/watch?v=_DfaprsHQZU (dostęp: 11.06.2024 r.).

Kemp S., Digital 2023: Global Overview Report, https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report?utm_source=Global_Digital_Reports&utm_medium=PDF&utm_campaign=Digital_2023&utm_content=Digital_2023_Local_Country_Promo (dostęp: 11.06.2024 r.).

Latschan T., Zdjęcia dzieci w Internecie. Lekceważone zagrożenie, https://www.dw.com/pl/zdj%C4%99cia-dzieci-w-internecie-lekcewa%C5%BCone-zagro%C5%BCenie/a-65347455 (dostęp: 11.06.2024 r.).

Mama i dziecko – ciąża, macierzyństwo, Facebook, https://www.facebook.com/groups/972428327002141 (dostęp: 12.06.2024 r.).

Mamy mamom, Facebook, https://www.facebook.com/groups/7381419496 18299 (dostęp: 12.06.2024 r.).

MediaHub & Pollster, Matka polka. Obraz współczesnego macierzyństwa według kobiet 2021, https://mediahubpoland.pl/raport-matka-polka-od-swiatopogladu-po-decyzje-zakupowe-matek-w-polsce/#pobierz-raport (dostęp: 11.06.2024 r.).

Pruszkowska-Sokalla K., Macierzyństwo na Instagramie: Bez frustracji, zmęczenia i trudów?, https://tygodnik.interia.pl/news-macierzynstwo-na-instagramie-bez-frustracji-zmeczenia-i-trud,nId,5502618 (dostęp: 11.06.2024 r.).

PsychoMedic.pl, Opinia psychologa dziecięcego do udziału w reklamie, https://psychomedic.pl/opinia-psychologa-dzieciecego-do-udzialu-w-reklamie// (dostęp: 11.06.2024 r.).

Rechnio J., Kim jest nowoczesna Matka Polka? Analiza grupy docelowej, https://marketingdlaludzi.pl/kim-jest-nowoczesna-matka-polka-analiza-grupy-docelowej/ (dostęp: 11.06.2024 r.).

Szadkowska I., Co z ciebie za matka?! Hejt wśród matek to koszmar. Psycholog mówi, co za nim stoi, https://www.mjakmama24.pl/mama-i-tata/psychologia/to-kobieta-kobiecie-zgotowala-taki-los-czesto-krytykuja-ci-ktorzy-sami-tego-doswiadczyli-aa-ymZh-whio-Uxuj.html (dostęp: 11.06.2024 r.).

Szelągowska-Mironiuk A., Śmieszkowanie z „madek” i „gówniaków” to nowe narzędzie dyskryminacji, https://deon.pl/kosciol/komentarze/smieszkowanie-z-madek-i-gownianiakow-to-nowe-narzedzie-dyskryminacji,579187 (dostęp: 11.06.2024 r.).

Szymaniak M., Wątor J., Kidfluencerzy i dzieci-manekiny. Jak instarodzice zamieniają dzieciństwo w towar, https://spidersweb.pl/plus/2023/04/kidfluencerzy-dziecinstwo-rodzice-instagram (dostęp: 11.06.2024 r.).

Tears of Joy, Influencer Parenting - czym jest i dlaczego warto wykorzystać go w działaniach marketinowych Twojej marki, https://tearsofjoy.pl/kopalnia-wiedzy/popularne/influencer-parenting-czym-jest-i-dlaczego-warto-wykorzystac-go-w-dzialaniach-marketingowych-twojej-marki (dostęp: 27.06.2024).

Urodziłam w 2021 roku! Największa grupa dla mam, Facebook, https://www.facebook.com/groups/542721739980492 (dostęp: 12.06.2024 r.).

Urodziłam w 2022 roku, Facebook https://www.facebook.com/groups/3859 22892682456 (dostęp: 12.06.2024 r.).

Wersow, Czy będziemy pokazywać dziecko w Internecie?, https://www.youtube.com/watch?v=YJt9U4p69vc (dostęp: 11.06.2024 r.).

Wersow, Lil Masti nie będzie pokazywać dziecka w internecie?! *Czy to prawda, że…*, https://www.youtube.com/watch?v=nqwsouKGdCw (dostęp: 11.06.2024 r.).

Winsch K., Macierzyństwo kontra kobiecość - starcie w sieci, https://pic.media.com.pl/pic/SKLEP/Do_pobrania/2012/Macierzynstwo_09_2012.pdf (dostęp: 11.06.2024 r.).

Wójcik M., Oni rządzą polskim parentingiem. Znamy ranking inluencerów najpopularnijeszych w 2022 roku, https://www.mjakmama24.pl/lifestyle/social-media/zanamy-ranking-influencerow-najpopularniejszych-w-2022-roku-wiemy-kto-rzadzi-polskim-parentingiem-aa-daem-nmyj-gaSA.html (dostęp 27.06.2024 r.).

Zgrzyt, Niepokojące śledztwo Stanowskiego, https://www.youtube.com/watch?v=2MbadLcIgoA (dostęp: 11.06.2024 r.).

Zych A., TikTok, https://www.tiktok.com@owies.i.len/video/7251600368528 936219 (dostęp: 11.06.2024 r.).

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

28.06.2024

Jak cytować

1.
ŁAZIŃSKA, Julia. Macierzyństwo w mediach społecznościowych – analiza zjawiska. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 28 czerwiec 2024, T. 20, nr 2, s. 83–123. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.21784/ZC.2024.012.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 20 Nr 2 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Julia Łazińska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 944
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

macierzyństwo, media społecznościowe, matki influencerki, zagrożenia mediów społecznościowych

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa