Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Wiedza finansowa a postawy wobec oszczędzania w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki – badanie studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  • Strona domowa
  • /
  • Wiedza finansowa a postawy wobec oszczędzania w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki – badanie studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 18 Nr 4 (2022) /
  4. Artykuły

Wiedza finansowa a postawy wobec oszczędzania w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki – badanie studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Autor

  • Jakub Boratyn Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2022.027

Słowa kluczowe

oszczędzanie, wiedza finansowa, postawy oszczędnościowe, badanie studentów

Abstrakt

Celem artykułu jest ukazanie problematyki oszczędzania oraz wiedzy finansowej w kontekście wyzwań gospodarczych współczesnej gospodarki. W tym celu przeprowadzono badania z wykorzystaniem kwestionariusza na grupie studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. W ramach badań podjęto próbę weryfikacji hipotezy dotyczącej istnienia związku między posiadaną wiedzą finansową a pozytywnymi postawami wobec oszczędzania. Przeprowadzone analizy potwierdzają pozytywne relacje między wzrostem dochodów a ilością oszczędzanej gotówki, równocześnie wskazując na brak korelacji między posiadaną wiedza finansową a postawami wobec oszczędzania wśród badanych studentów.

Bibliografia

A. Barembruch, (2012). Edukacja i wiedza finansowa a zarządzanie finansami osobistymi. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (96 Usługi w Polsce 2012: usługi publiczne-usługi komercyjne), 127–140.

A. Kłopocka, (2018). Skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania a wiedza finansowa. Bank i Kredyt, 49(5), 461–492.

A. Olechnowicz, (2018). Podejmowanie decyzji o oszczędzaniu długookresowym–perspektywa ekonomiczna i behawioralna. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (528), 164–172.

A. Wołoszyn, R. Głowicka-Wołoszyn, (2015). Dochód i wykształcenie jako determinanty stopy oszczędności gospodarstw domowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, (74 T. 1 Rynek kapitałowy, wycena przedsiębiorstw, inwestycje), 733–743.

B. Frączek, (2012). Analiza czynników wpływających na oszczędzanie i inwestowanie gospodarstw domowych. Studia Ekonomiczne” Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, (122).

J. Czapiński, M. Góra, (2016). Świadomość „emerytalna” Polaków. Raport z badania ilościowego, Pobrano z: http://www. efcongress. com/sites/default/files/analizy/raport. pdf (26.04. 2017).

K. Palimąka, (2020). Financial literacy of students-the case study of UITM in Rzeszow, Poland. Financial Internet Quarterly ‚e-Finanse’, 16(3).

M. Góra, (2016). Oszczędzanie długookresowe, czyli alokacja dochodu w cyklu życia. Długoterminowe Oszczędzanie, 9.

M. Musiał, (2016). Znaczenie wiedzy finansowej w procesie zarządzania finansami osobistymi. Finanse i prawo finansowe, 3(1), 97–108.

M. Szafranska, (2011). Wiedza i umiejętności finansowe młodzieży wiejskiej na przykładzie Małopolski. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 13(1).

O. Smalej, Z. Kawczyńska-Butrym, R. Mącik, & V. Pantyley (2021). Zachowania młodych konsumentów na rynku finansowym w aspekcie oszczędzania i inwestowania pieniędzy-wyniki badania ankietowego. e-mentor, 4 (91), 35–42.

P. Aniola, & Z. Golas (2012). Analiza problemów finansowych gospodarstw domowych w Polsce z zastosowaniem regresji logistycznej. Journal of Agribusiness and Rural Development, (01 [23]).

R. Shambare, & R. Rugimbana (2012). Financial literacy among the educated: An exploratory study of selected university students in South Africa. Thunderbird International Business Review, 54(4), 581–590.

S. Smyczek (2016). Wiedza finansowa a analfabetyzm konsumencki na rynku usług finansowych. Studia i Prace WNEiZ US, 43, 381–390.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

29.12.2022

Jak cytować

1.
BORATYN, Jakub. Wiedza finansowa a postawy wobec oszczędzania w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki – badanie studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 29 grudzień 2022, T. 18, nr 4, s. 83–93. [udostępniono 12.12.2025]. DOI 10.21784/ZC.2022.027.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 18 Nr 4 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 690
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

oszczędzanie, wiedza finansowa, postawy oszczędnościowe, badanie studentów

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa