Wiedza finansowa a postawy wobec oszczędzania w kontekście wyzwań współczesnej gospodarki – badanie studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2022.027Słowa kluczowe
oszczędzanie, wiedza finansowa, postawy oszczędnościowe, badanie studentówAbstrakt
Celem artykułu jest ukazanie problematyki oszczędzania oraz wiedzy finansowej w kontekście wyzwań gospodarczych współczesnej gospodarki. W tym celu przeprowadzono badania z wykorzystaniem kwestionariusza na grupie studentów Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. W ramach badań podjęto próbę weryfikacji hipotezy dotyczącej istnienia związku między posiadaną wiedzą finansową a pozytywnymi postawami wobec oszczędzania. Przeprowadzone analizy potwierdzają pozytywne relacje między wzrostem dochodów a ilością oszczędzanej gotówki, równocześnie wskazując na brak korelacji między posiadaną wiedza finansową a postawami wobec oszczędzania wśród badanych studentów.
Bibliografia
A. Barembruch, (2012). Edukacja i wiedza finansowa a zarządzanie finansami osobistymi. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (96 Usługi w Polsce 2012: usługi publiczne-usługi komercyjne), 127–140.
A. Kłopocka, (2018). Skłonność gospodarstw domowych do oszczędzania a wiedza finansowa. Bank i Kredyt, 49(5), 461–492.
A. Olechnowicz, (2018). Podejmowanie decyzji o oszczędzaniu długookresowym–perspektywa ekonomiczna i behawioralna. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (528), 164–172.
A. Wołoszyn, R. Głowicka-Wołoszyn, (2015). Dochód i wykształcenie jako determinanty stopy oszczędności gospodarstw domowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, (74 T. 1 Rynek kapitałowy, wycena przedsiębiorstw, inwestycje), 733–743.
B. Frączek, (2012). Analiza czynników wpływających na oszczędzanie i inwestowanie gospodarstw domowych. Studia Ekonomiczne” Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, (122).
J. Czapiński, M. Góra, (2016). Świadomość „emerytalna” Polaków. Raport z badania ilościowego, Pobrano z: http://www. efcongress. com/sites/default/files/analizy/raport. pdf (26.04. 2017).
K. Palimąka, (2020). Financial literacy of students-the case study of UITM in Rzeszow, Poland. Financial Internet Quarterly ‚e-Finanse’, 16(3).
M. Góra, (2016). Oszczędzanie długookresowe, czyli alokacja dochodu w cyklu życia. Długoterminowe Oszczędzanie, 9.
M. Musiał, (2016). Znaczenie wiedzy finansowej w procesie zarządzania finansami osobistymi. Finanse i prawo finansowe, 3(1), 97–108.
M. Szafranska, (2011). Wiedza i umiejętności finansowe młodzieży wiejskiej na przykładzie Małopolski. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 13(1).
O. Smalej, Z. Kawczyńska-Butrym, R. Mącik, & V. Pantyley (2021). Zachowania młodych konsumentów na rynku finansowym w aspekcie oszczędzania i inwestowania pieniędzy-wyniki badania ankietowego. e-mentor, 4 (91), 35–42.
P. Aniola, & Z. Golas (2012). Analiza problemów finansowych gospodarstw domowych w Polsce z zastosowaniem regresji logistycznej. Journal of Agribusiness and Rural Development, (01 [23]).
R. Shambare, & R. Rugimbana (2012). Financial literacy among the educated: An exploratory study of selected university students in South Africa. Thunderbird International Business Review, 54(4), 581–590.
S. Smyczek (2016). Wiedza finansowa a analfabetyzm konsumencki na rynku usług finansowych. Studia i Prace WNEiZ US, 43, 381–390.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 239
Liczba cytowań: 0