Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Wyzwania i konteksy edukacji w muzeum – kilka uwag na marginesie działalności Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju
  • Strona domowa
  • /
  • Wyzwania i konteksy edukacji w muzeum – kilka uwag na marginesie działalności Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 18 Nr 4 (2022) /
  4. Artykuły

Wyzwania i konteksy edukacji w muzeum – kilka uwag na marginesie działalności Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju

Autor

  • Małgorzata Wójtowicz-Wierzbicka Akademia Ignatianum w Krakowie; Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2022.025

Słowa kluczowe

edukacja muzealna, pedagogika muzealna, etnopedagogika

Abstrakt

Głównym celem działania muzeum jest zapewnienie możliwości rozwoju człowieka i jego zakorzenienia w świecie, budowanie poczucia tożsamości lokalnej i indywidualnej, a nade wszystko kreowanie poczucia wspólnoty. Muzeum regionalne, etnograficzne bada, archiwizuje i ukazuje całokształt kultury człowieka, jego światopogląd, wytwory materialne, wierzenia, wreszcie jego otoczenie. Muzealny przekaz jest źródłem poznania, rozumienia procesów, współczesnego świata, poprzez pryzmat dziedzictwa przeszłych pokoleń. Muzea są miejscami gdzie widz zdobywa nowe kompetencje. Przekaz muzealny odzwierciedla doświadczenie człowieka zawarte w artefaktach przeszłości. Poprzez tworzoną narrację wpływa na odbiorcę – powoduje rozwój w sferze poznawczej w zakresie pamięci, myślenia krytycznego, abstrakcyjnego, twórczego skupiania uwagi mimowolnej i dowolnej. Wreszcie muzeum oddziaływuje społecznie i środowiskowo. Wymóg realizacji edukacji całożyciowej jest wpisany we współczesną misję muzeów, które obecnie stają się miejscem spedzania czasu całych rodzin. Ten widoczny trend daje możliwość rozwoju działań edukacyjnych, które mogłyby być atrakcyjne dla takiej grupy odbiorców (rodzinne warsztaty) tak aby zarówno dorośli jak i dzieci w jednym czasie znaleźli odpowiednie dla siebie treści.

Bibliografia

Bee Helen, Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.

Borusiewicz Mirosław, Semiotyka muzeum. Rola i znaczenie języka w pragmatyce muzealnej, muzeologia tom. 21, Warszawa.

Bujak J., 1971, Znaczenie regionalizmu i krajoznawstwa dla rozwoju muzeów i zbiorów etnograficznych, „Zeszyty Naukowe UJ”, Prace Etnograficzne, z. 5, s. 89–107.

Dziedzictwo kulturowo-historyczne regionu. Pedagogika międzykulturowa i etnopedagogika w refleksji metodologicznej., Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków.

Gołaszewski T., Muzeum razy trzy. Esej o edukacji muzealnej młodzieży, „Po lekcjach. Kwartalnik Nieregularny”.

Hein George E., Edukacja muzealna, [w:] Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, red. M. Szeląg, J. Skutnik, Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 62.

P. Jarvis, Osobowe uczenie się: uczenie się w działaniu, tłum. J. Gulanowski, [w:] Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych., red. W. Jakubowski, Impuls,

Karczewski Leszek, Konstruowanie edukacji. Uwagi po szkoleniu Edukacja w muzeum sztuki współczesnej [w:] ABC edukacji w muzeum. Muzea sztuki współczesnej, rezydencjonalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne. Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów t. 8,

NIMOZ

Kruk Jolanta, Muzeum jako miejsce uczenia się i doświadczenia. Z inspiracji strukturalnych w dydaktyce Kazimierza Sośnickiego., Przegląd Pedagogiczny nr 2.

Kurzępa Jacek, O potrzebie komplementarności w edukacji formalnej i pozaformalnej: aplikacje teoretyczno-praktyczne [w:] Doświadczać uczenia. Materiały konferencyjne. FRSE, red. Kacznowska J., Warszawa.

Malewski Mieczysław, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, WN Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Mcdonald Sharon, Krainy pamieci. O dziedzictwie i tożsamości we współczesnej Europe., Miedzynarodowe Centrum Kultury, Kraków.

Michera Wojciech, O symbolicznym dotykaniu rzeczywistości, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” nr 1–2.

Muzeum sztuki. Antologia, Horyzonty Nowoczesności t. 42, red. Maria Popczyk, Kraków.

Solarczyk-Ambrozik Ewa, Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian społeczno-ekonomicznych, w: Ewa Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się. Psychologia i Pedagogika nr 209.

Supeł Robert, Sąsiedztwo., [w:] Muzeum relacyjne. przed progiem/za progiem., Sulejówek

Szczepański Marek, Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych i metodologii badań, [w:] Badania nad tożsamością regionalną, red.

A. Matczak, Łódź-Ciechanów.

Wright Philip, The Quality of Visitors’ Experiences in Art Museum, [w:] The New Museology, red. P. Vergo, London.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

29.12.2022

Jak cytować

1.
WÓJTOWICZ-WIERZBICKA, Małgorzata. Wyzwania i konteksy edukacji w muzeum – kilka uwag na marginesie działalności Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 29 grudzień 2022, T. 18, nr 4, s. 49–62. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.21784/ZC.2022.025.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 18 Nr 4 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 244
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja muzealna, pedagogika muzealna, etnopedagogika

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa