Wyzwania i konteksy edukacji w muzeum – kilka uwag na marginesie działalności Muzeum im. Władysława Orkana w Rabce-Zdroju
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2022.025Słowa kluczowe
edukacja muzealna, pedagogika muzealna, etnopedagogikaAbstrakt
Głównym celem działania muzeum jest zapewnienie możliwości rozwoju człowieka i jego zakorzenienia w świecie, budowanie poczucia tożsamości lokalnej i indywidualnej, a nade wszystko kreowanie poczucia wspólnoty. Muzeum regionalne, etnograficzne bada, archiwizuje i ukazuje całokształt kultury człowieka, jego światopogląd, wytwory materialne, wierzenia, wreszcie jego otoczenie. Muzealny przekaz jest źródłem poznania, rozumienia procesów, współczesnego świata, poprzez pryzmat dziedzictwa przeszłych pokoleń. Muzea są miejscami gdzie widz zdobywa nowe kompetencje. Przekaz muzealny odzwierciedla doświadczenie człowieka zawarte w artefaktach przeszłości. Poprzez tworzoną narrację wpływa na odbiorcę – powoduje rozwój w sferze poznawczej w zakresie pamięci, myślenia krytycznego, abstrakcyjnego, twórczego skupiania uwagi mimowolnej i dowolnej. Wreszcie muzeum oddziaływuje społecznie i środowiskowo. Wymóg realizacji edukacji całożyciowej jest wpisany we współczesną misję muzeów, które obecnie stają się miejscem spedzania czasu całych rodzin. Ten widoczny trend daje możliwość rozwoju działań edukacyjnych, które mogłyby być atrakcyjne dla takiej grupy odbiorców (rodzinne warsztaty) tak aby zarówno dorośli jak i dzieci w jednym czasie znaleźli odpowiednie dla siebie treści.
Bibliografia
Bee Helen, Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Borusiewicz Mirosław, Semiotyka muzeum. Rola i znaczenie języka w pragmatyce muzealnej, muzeologia tom. 21, Warszawa.
Bujak J., 1971, Znaczenie regionalizmu i krajoznawstwa dla rozwoju muzeów i zbiorów etnograficznych, „Zeszyty Naukowe UJ”, Prace Etnograficzne, z. 5, s. 89–107.
Dziedzictwo kulturowo-historyczne regionu. Pedagogika międzykulturowa i etnopedagogika w refleksji metodologicznej., Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM, Kraków.
Gołaszewski T., Muzeum razy trzy. Esej o edukacji muzealnej młodzieży, „Po lekcjach. Kwartalnik Nieregularny”.
Hein George E., Edukacja muzealna, [w:] Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, red. M. Szeląg, J. Skutnik, Muzeum Narodowe w Poznaniu, s. 62.
P. Jarvis, Osobowe uczenie się: uczenie się w działaniu, tłum. J. Gulanowski, [w:] Kultura jako przestrzeń edukacyjna. Współczesne obszary uczenia się osób dorosłych., red. W. Jakubowski, Impuls,
Karczewski Leszek, Konstruowanie edukacji. Uwagi po szkoleniu Edukacja w muzeum sztuki współczesnej [w:] ABC edukacji w muzeum. Muzea sztuki współczesnej, rezydencjonalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne. Szkolenia Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów t. 8,
NIMOZ
Kruk Jolanta, Muzeum jako miejsce uczenia się i doświadczenia. Z inspiracji strukturalnych w dydaktyce Kazimierza Sośnickiego., Przegląd Pedagogiczny nr 2.
Kurzępa Jacek, O potrzebie komplementarności w edukacji formalnej i pozaformalnej: aplikacje teoretyczno-praktyczne [w:] Doświadczać uczenia. Materiały konferencyjne. FRSE, red. Kacznowska J., Warszawa.
Malewski Mieczysław, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, WN Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Mcdonald Sharon, Krainy pamieci. O dziedzictwie i tożsamości we współczesnej Europe., Miedzynarodowe Centrum Kultury, Kraków.
Michera Wojciech, O symbolicznym dotykaniu rzeczywistości, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” nr 1–2.
Muzeum sztuki. Antologia, Horyzonty Nowoczesności t. 42, red. Maria Popczyk, Kraków.
Solarczyk-Ambrozik Ewa, Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian społeczno-ekonomicznych, w: Ewa Solarczyk-Ambrozik (red.), Całożyciowe uczenie się. Psychologia i Pedagogika nr 209.
Supeł Robert, Sąsiedztwo., [w:] Muzeum relacyjne. przed progiem/za progiem., Sulejówek
Szczepański Marek, Tożsamość regionalna – w kręgu pojęć podstawowych i metodologii badań, [w:] Badania nad tożsamością regionalną, red.
A. Matczak, Łódź-Ciechanów.
Wright Philip, The Quality of Visitors’ Experiences in Art Museum, [w:] The New Museology, red. P. Vergo, London.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 164
Liczba cytowań: 0