Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Poczucie własnej skuteczności autora bloga ciepiącego na SMA. Analiza kategorialna narracji
  • Strona domowa
  • /
  • Poczucie własnej skuteczności autora bloga ciepiącego na SMA. Analiza kategorialna narracji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 18 Nr 4 (2022) /
  4. Artykuły

Poczucie własnej skuteczności autora bloga ciepiącego na SMA. Analiza kategorialna narracji

Autor

  • Katarzyna Ciszewska Akademia Ignatianum w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2022.024

Słowa kluczowe

niepełnosprawność, poczucie skuteczności, choroba, analiza kategorialna, narracja

Abstrakt

Poczucie własnej skuteczności to jedna z najważniejszych kategorii pedagogiki zdrowia. Jest ona powiązana z radzeniem sobie z chorobą (Byra 2011), obrazem choroby (Byra 2014), motywacją do działania oraz wytrwałością w dążeniu do celu (Ogińska-Bulik). Z dotychczasowych badań wynika, że poczucie to wzmacnia świadomość własnych słabych i mocnych stron, a istotne są nie tyle rezultaty podejmowanych działań, co przekonanie o możliwości sprostania zadaniu (Goleman 1999). Prowadzone badania dotyczyły poczucia własnej skuteczności osoby chorej na SMA, niezdolnej do wykonywania czynności samoobsługowych. Zastosowana metoda badawcza to Analiza Kategorialna opracowana przez Annę Walulik i Zbigniewa Marka (2019). Badania jakościowe oparto o interpretację narracji bloga prowadzonego przez cierpiącego na rdzeniowy zanik mięśni doktoranta. Ich celem było ukazanie obrazu przeżyć chorego, który pomimo doświadczanych trudności cechuje się wysokim poczuciem własnej skuteczności opartym o świadomość swoich mocnych stron, wiarę i poczucie sprawczości. W osiągnieciu takiego stanu pomagały mu m.in. wsparcie bliskich, ale też własna aktywność na polu edukacji oraz pisanie bloga. Zgromadzone wyniki mogą być pomocne w konstruowaniu narzędzi edukacji personelu medycznego i asystentów osób niepełnosprawnych oraz projektowaniu działań ukierunkowanych na wzmacnianie zasobów osób niepełnosprawnych.

Bibliografia

Bandura A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control, Freeman, New York.

Byra S. (2011). „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, 17(3), s. 127–13.

Byra S. (2014). Nadzieja podstawowa i percepcja własnej niepełnosprawności a radzenie sobie osób z urazem rdzenia kręgowego, „Hygeia Public Health”, 4(49), s. 825–832.

Chlebowski P., Bilewicz M. (2016). Analiza potencjałów osobistych osób niepełnosprawnych, [w:] M. Halickaj, J. Halicki, K. Czykiera (red.), Niepełnosprawność. Poznać, przeżyć, zrozumieć, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 15–26.

Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2013). Test Poczucia Skuteczności. Opracowanie teoretyczne i psychometryczne Pracowni Narzędzi Badawczych Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Przegląd Badań Edukacyjnych (Educational Studies Review), 1(16), 85–105.

Cywińska-Milonas M. (2002). Blogi. Ujęcie psychologiczne, [w:] P. Marecki (red.), Liternet. Literatura i internet, Kraków: Wydawnictwo Rabid, s. 95–109.

Głodkowska J. (2014) Rozważania nad podmiotowością a niepełnosprawność – u źródeł współczesnego ujęcia i w perspektywie interdyscyplinarnej, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 2(24), s. 91–109.

Głodkowska J. (2018). Autorstwo własnego życia osoby z niepełnosprawnością (AW-OzN) – od źródeł i konstruktu teoretycznego do projektowania etapów i procedur badawczych, „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 3(41), s. 29–45.

Goleman D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce, Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.

Góralczyk E. (2009). One są wśród nas. Dziecko przewlekle chore. Psychologiczne aspekty funkcjonowania dziecka w szkole i przedszkolu, Warszawa: Wydawnictwo CMPP-P.

Gumkowska A., Maryl M. (2009). Blog to blog, [w:] (red.), Tekst (w) sieci, Warszawa: WAiP, s. 83–92.

Juczyński Z. (2000). Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica”, 4, s. 11–23

Kozielecki J. (1999). Humanistyka przełomu wieków, Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Kulpa, M., Kosowicz, M., Ziętalewicz, U., Stypuła-Ciuba, B. (2016). General self-efficacy in cancer patients. Comparision with general population, „Medycyna Paliatywna”, 8(2), s. 75–79

Łysek J. (1996). Rozumienie hermeneutyczne w pedagogice, „Chowanna” 1–2, s. 7–20.

Marek Z. SJ (2017). Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Marek Z. SJ, Walulik A. CSFN (2019). Pedagogika świadectwa. Perspektywa antropologicznokerygmatyczna, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.

Ocloń M. (2003). Blog jako dokument osobisty. Specyfika dziennika prowadzonego w Internecie, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2(47), s. 123–143.

Ogińska-Bulik N. (2001), Zasoby osobiste jako wyznaczniki radzenia sobie ze stresem u dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica”, nr 5, s. 83–93.

Szmigielska B. (2008). Internetowe dzienniki młodzieży jako przedmiot badań psychologicznych, „Przegląd psychologiczny”, nr 1(52), s. 55–68.

https://kambloger.blogspot.com/, dostęp dn. 20.12.2021.

https://zaniczka.pl/, dostęp dn. 20.12.2021.

https://www.kreatorkamarzen.com/blog dostęp dn. 20.12.2021.

https://www.fsma.pl/rdzeniowy-zanik-miesni/, dostęp dn. 20.12.2021.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

29.12.2022

Jak cytować

1.
CISZEWSKA, Katarzyna. Poczucie własnej skuteczności autora bloga ciepiącego na SMA. Analiza kategorialna narracji. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 29 grudzień 2022, T. 18, nr 4, s. 31–48. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.21784/ZC.2022.024.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 18 Nr 4 (2022)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 133
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

niepełnosprawność, poczucie skuteczności, choroba, analiza kategorialna, narracja

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa