Twórcze podejście do nauczania i wspieranie rozwoju twórczego myślenia u uczniów w edukacji tradycyjnej oraz w edukacji zdalnej podczas pandemii Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.022Słowa kluczowe
twórczość, twórcze nauczanie, twórcze myślenie, edukacja zdalna, twórcze rozwiązywanie problemówAbstrakt
Zagadnienie twórczości jest szeroko rozumiane i omawiane pod kątem edukacji. Artykuł ten omawia twórcze podejście do nauczania oraz metody rozwijające twórczość uczniów. Uwaga została skupiona wokół zagadnień twórczego myślenia i twórczego rozwiązywania problemów. Podane zostały przykłady zastosowań metod rozwijających te kompetencje w praktyce zarówno w edukacji przedszkolnej, jak i wczesnoszkolnej. Problematyka artykułu rozpatrywana jest pod kątem edukacji tradycyjnej oraz zdalnej.
Bibliografia
Długosz, A., Rozwijanie aktywności twórczej uczniów poprzez gry dydaktyczne, „Edukacja – Technika – Informatyka”, 2019, nr 4.
Jankowiak-Siuda, K., Komorowska, M., Ciekawość świata. O pamięci i twórczości małego dziecka, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2010.
Kędra, M, Zatorska, M., Razem z dzieckiem, ORE.
Kožuh, A., Kreatywność w pracy nauczyciela i jego uczniów, Wyd. Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana, Kraków 2021.
Magda-Adamowicz, M., Wizerunek twórczego pedagogicznie nauczyciela klas I-III, Wyd. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2007.
Nęcka, E., Psychologia twórczości, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Nęcka, E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Wyd. Impuls, Kraków 1998.
Okoń, W., Słownik pedagogiczny, Wyd. PWN, Warszawa 1987.
Pyżalski, J., Walter, N., Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce–mapa głównych szans i zagrożeń. Przegląd i omówienie wyników najważniejszych badan związanych z kryzysową edukacją zdalną w Polsce, 2021.
Schmidt, K. J., Pedagogika twórczości, Wyd. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
Schmidt, K. J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wyd. HELION, 2008.
Surma, B., Teoretyczne założenia kształtowania postawy twórczej dzieci w wieku przedszkolnym, „Edukacja elementarna w teorii i praktyce” 2012, nr 26/4.
Ścibor, J., Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość, [w:] J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wyd. EduAkcja, Warszawa 2020.
Walter, N., Mamy (za) duży wybór – jak nie zgubić się wśród narzędzi cyfrowych, [w:] J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele, Wyd. EduAkcja, Warszawa 2020.
O nas, Leśna Szkoła Puszczyk, https://www.szkola.puszczyk.edu.pl/onas [dostęp: 02-01-2022].
Wrocławska Szkoła Przyszłości, http://www.wsp.wroc.pl/strona-glowna/ [dostęp: 10-01-2022].
Co nas wyróżnia, Cogito. Publiczna Szkoła Podstawowa, https://spcogito-poznan.operator.edu.pl/o-nas/ [dostęp: 10-01-2022].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 155
Liczba cytowań: 0