Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Edukacja emocjonalna jako wyzwanie dla współczesnej szkoły i nauczycieli klas 1-3 szkoły podstawowej
  • Strona domowa
  • /
  • Edukacja emocjonalna jako wyzwanie dla współczesnej szkoły i nauczycieli klas 1-3 szkoły podstawowej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 4 (2021) /
  4. Artykuły

Edukacja emocjonalna jako wyzwanie dla współczesnej szkoły i nauczycieli klas 1-3 szkoły podstawowej

Autor

  • Magdalena Florek Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Agata Jażdżewska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Karolina Piekarska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.020

Słowa kluczowe

edukacja emocjonalna, edukacja wczesnoszkolna, inteligencja emocjonalna, kompetencje emocjonalne, uczeń, nauczyciel

Abstrakt

Artykuł ma charakter teoretyczno-praktyczny. Napisano go w celu zwrócenia uwagi na istotę edukacji emocjonalnej jako wyzwania współczesnej szkoły, szczególnie na etapie klas 1-3. W części teoretycznej podjęto próbę jej zdefiniowania w oparciu o wyjaśnienie czym są emocje i edukacja. Zwrócono uwagę na takie aspekty, jak: rozwój badań nad emocjami w ostatnich latach, kształtowanie się emocji u dzieci na poziomie edukacji wczesnoszkolnej oraz miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w szkole, a także obszary, które wymagają pracy w tym zakresie. Artykuł porusza również kwestię kompetencji emocjonalnych, które powinni posiadać wychowawcy we współczesnym świecie. W części praktycznej zwrócono uwagę na zaplecze edukacyjne w obszarze emocjonalności nauczycieli. Wskazano, w jaki sposób mogą oni stymulować rozwój najmłodszych uczniów w zakresie emocjonalności. Przytoczono wiele porad, pomysłów i źródeł dydaktycznych.

Bibliografia

Literatura:

Appelt K., Jabłoński S., Miejsce kompetencji społeczno-emocjonalnych w edukacji wczesnoszkolnej, “Psychologia wychowawcza” 2017, nr 11, s. 64-82, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-449b45e8-14ee-32db-b2f1-a64700b9f1ed [dostęp: 14.01.2022].

Domarecka E., Tomaszek P., Rola nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej uczniów, „Prima Educatione” 2018, nr 2,

https://journals.umcs.pl/pe/article/download/6849/5932 [dostęp: 14.01.2022].

Ferenz K., Cele bliskie i dalekie edukacji szkolnej, [w:] K. Ferenz (red.), K. Błaszczyk (red.), I. Rudek (red.), Przestrzeń edukacyjna – dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne. Obszary pracy współczesnej szkoły, Kraków 2011.

Goleman D., Inteligencja Emocjonalna, Poznań 1997, https://docer.pl/doc/ncx51?fbclid=IwAR1CwLP02ezxhbK4i3i5FrM_QYdiBNobmarbRHbjLqRYVAg1n0OcbQ0DPI [dostęp: 14.01.2022].

Góralska R., Edukacja emocjonalna – aspekty praktyczne, “Studia Dydaktyczne” 2013, nr 24-25, s. 329-342, https://fbc.pionier.net.pl/details/nnT6bpw [dostęp: 14.01.2022].

Góralska R., Ruch kształcenia emocjonalnego, „Studia Dydaktyczne” 2013, nr 24-25, https://docplayer.pl/25412184-Edukacja-emocjonalna-aspekty-praktyczne.html

[dostęp: 14.01.2022].

Grabowiec P., Znaczenie inteligencji emocjonalnej w pracy nauczyciela, „Edukacja Humanistyczna” 2013, nr 1, s. 59-65,

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4364/6-grabowiec_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 14.01.2022].

Grzegorzewska I., Emocje w procesie uczenia się i nauczania, “Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja” 2012, nr 1, s. 39-48,

https://bazhum.muzhp.pl/czasopismo/14/?idno=968 [dostęp: 14.01.2022].

James W., Psychologia. Kurs skrócony, Warszawa 2002, cyt. za: Walat W., Warchoł T., Analiza pojęcia i klasyfikacji emocji z punktu widzenia procesów uczenia się, “Edukacja-Technika-Informatyka” 2019, nr 3, http://eti.ur.edu.pl/static/img/k01/kwartalnik/2019/3_2019/Artykuły/011%20ETI_No_3_29_Analiza%20pojęcia.pdf [dostęp: 29-12-2021].

Jankowska M., Zarządzanie emocjami – krok w stronę zdrowia psychicznego, Warszawa 2020, https://www.ore.edu.pl/2020/12/zarzadzanie-emocjami-publikacja-w-serii-zdrowie-psychiczne/ [dostęp: 14-01-2022].

Jegier A., Kwiatkowski S., Szurowska B., Nauczyciel w obliczu szans i zagrożeń współczesnego świata. W perspektywie kształcenia i pracy zawodowej, Wyd. Diffin, Warszawa 2021.

Kamza A., Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Seria: Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014, tom 3, NDN_Rozwoj_dziecka_3_Wczesny_wiek_szkolny.pdf [dostęp: 14.01.2022].

Karwowska-Struczyk M., Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji, [w:] D. Klus-Stańska (red.), M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2011.

Madalińska-Michalak J., Emocje i praca nauczycieli: rozwój kompetencji emocjonalnych nauczycieli a jakość szkoły, „Studia Dydaktyczne” 2013, nr 24-25,

http://dydaktyka.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2015/07/014_Michalak_Joanna_pop.pdf [dostęp: 14.01.2022].

Madalińska-Michalak J., Pasja pracy nauczycieli osiągających sukcesy zawodowe a potrzeba rozwijania ich kompetencji emocjonalnych, „Studia z Teorii Wychowania” 2016, nr 4,

https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Studia_z_Teorii_Wychowania/Studia_z_Teorii_Wychowania-r2016-t7-n4_(17)/Studia_z_Teorii_Wychowania-r2016-t7-n4_(17)-s13-35/Studia_z_Teorii_Wychowania-r2016-t7-n4_(17)-s13-35.pdf [dostęp: 14.01.2022].

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2010.

Morawska K., Okres wczesnoszkolny: wiek pracowitości, „Życie szkoły” 2013, nr 5, s. 40-42.

Oatley K., Jenkins J. M., Zrozumieć emocje, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2003.

Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 2001.

Omeljaniuk J., Dynamika zjawiska zamachów samobójczych wśród dzieci w Polsce w latach 2010-2020 w świetle policyjnych danych statystycznych, „Forum polityki kryminalnej” 2021, nr 2, https://journals.us.edu.pl/index.php/FPK/article/view/12671 [dostęp: 14-01-2022].

Salovey P., Sluyter D. J. (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna: problemy edukacyjne, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1999.

Reber A. S., Słownik Psychologii, I. Kurcz (red.), K. Skarżyńska (red.), Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2000.

Schaffer H., Psychologia dziecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Stefańska-Klar R., Zdrowie psychiczne młodszych uczniów a realia współczesnej szkoły, [w:] Gembalczyk I., Fedyn B. (red.), Edukacja zdrowotna. Dokonania, aktualności, perspektywy, Wydawnictwo Państwowej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, Racibórz 2013,

https://www.researchgate.net/publication/332797774_Zdrowie_psychiczne_mlodszych_uczniow_a_realia_wspolczesnej_szkoly [dostęp: 14.01.2022].

Stępień M., Wiedza o emocjach: badania nad strukturą i zmianami rozwojowymi, “Psychologia rozwojowa” 2007, tom 12, nr 1, s. 49-59,

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2084-3879-year-2007-volume-12-issue-1-article-3998?q=81e043d1-ebc4-43d0-b38b-a8516b8f05e3$1&qt=IN_PAGE [dostęp: 14.01.2022].

Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Strelau J., Doliński D., Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008.

Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2020.

Waloszek D., , Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji przedszkolnej, [w:] D. Klus-Stańska (red.), M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2011,

Wielki Słownik Języka Polskiego PAN: Emocja. https://wsjp.pl/haslo/podglad/30826/emocja [dostęp 30.12.2021].

Witkowska H., Samobójstwo w kulturze dzisiejszej. Listy samobójców jako gatunek wypowiedzi i fakt kulturowy, Warszawa 2021, https://backend.zwjr.pl/media/attachments/H.Witkowska_Samobojstwo_rozdzial_1.pdf [dostęp: 14-01-2022].

Źródła internetowe:

Debata Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę podsumowująca rok w pandemii z perspektywy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, Media Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2021, http://media.fdds.pl/131774-debata-fundacji-dajemy-dzieciom-sile-podsumowujaca-rok-w-pandemii-z-perspektywy-zdrowia-psychicznego-dzieci-i-mlodziezy, [dostęp: 14.01.2022].

Gierczyński J., Janas-Kozik M., Remberk B., Wolańczyk T., Zdrowie psychiczne dzieci i młodzież w systemie ochrony zdrowia. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w systemie ochrony zdrowia w Polsce, Warszawa 2020,

https://www.researchgate.net/publication/346624655_Zdrowie_psychiczne_dzieci_i_mlodziezy_w_systemie_ochrony_zdrowia_Mental_health_of_children_and_adolescents_in_the_health_care_system_in_Poland [dostęp: 14.01.2022].

Młodzi potrzebują pilnej pomocy psychologicznej – alarmujące wyniki badania Rzecznika Praw Dziecka, https://brpd.gov.pl/2021/11/05/mlodzi-potrzebuja-pilnej-pomocy-psychologicznej-alarmujace-wyniki-badania-rzecznika-praw-dziecka/ [dostęp: 14.01.2022].

Agata Świętoń dla dzieci, agataswieton.pl [dostęp: 14.01.2022].

Akademia Edukacji i Rozwoju Majki Jeżowskiej, akademiamajkijezowskiej.com; [dostęp: 14.01.2022].

Dziecięca Psychologia, dzieciecapsychologia.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Dzieci są ważne, dziecisawazne.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Edukowisko, edukowisko.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Emocje Dziecka, emocjedziecka.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Film animowany W głowie się nie mieści; [dostęp: 14.01.2022].

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, edukacja.fdds.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Fundacja Rozwoju Świadomości Emocjonalnej – EmocJa, fundacjaemocja.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Małe Charaktery, malecharaktery.pl; [dostęp: 14.01.2022].

MuzyKat muzykalnie dla dzieci, muzykat.com; [dostęp: 14.01.2022].

Program Moc Emocji, nowaera.pl/terapiairozwoj/szkola-podstawowa/moc-emocji; [dostęp: 14.01.2022].

Przedszkouczek, przedszkouczek.pl/2020/01/26/kraina-emocji/; [dostęp: 14.01.2022].

PsychoLogo, psychologo.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Studio Psychologiczne Joanna Węglarz, studiopsychologiczne.com; [dostęp: 14.01.2022].

Uniwersytet Dzieci, wklasie.uniwersytetdzieci.pl; [dostęp: 14.01.2022].

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

30.12.2021

Jak cytować

1.
FLOREK, Magdalena, JAŻDŻEWSKA, Agata & PIEKARSKA, Karolina. Edukacja emocjonalna jako wyzwanie dla współczesnej szkoły i nauczycieli klas 1-3 szkoły podstawowej. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 30 grudzień 2021, T. 17, nr 4, s. 51–84. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.020.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 4 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 904
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja emocjonalna, edukacja wczesnoszkolna, inteligencja emocjonalna, kompetencje emocjonalne, uczeń, nauczyciel

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa