Kompetencje językowe i komunikacyjne dzieci/uczniów na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym w diagnozie nauczycielskiej-pedagogicznej. Rozwijanie funkcji językowych w sytuacji nauki zdalnej
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.019Słowa kluczowe
kompetencje językowe i komunikacyjne dziecka, diagnoza pedagogiczna, funkcje językowe, nauka zdalna, wczesna edukacjaAbstrakt
Tematyka artykułu skupia się wokół komunikacji językowej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kompetencje językowe definiowane są jako kluczowe w rozwoju, a ich proces nabywania opisuje się w kontekście środowiska edukacyjnego i domowego. Określenie poziomu językowego rozwoju dziecka stanowi ważny obszar diagnozy pedagogicznej. Każdy nauczyciel wczesnej edukacji w codziennej obserwacji (dziecko w sytuacji zadaniowej i zabawowej) i relacji językowej z dzieckiem, staje się świadomym i kompetentnym diagnostą. Doświadczanie codzienności dziecka w sytuacji nauki zdalnej, pozwoliło zaobserwować i zdiagnozować, jak w okresie uczenia się on-line rozwija się język i komunikacja dziecka, manualność i grafomotoryka oraz świadomość pisma.
Bibliografia
Awramiuk E., Lingwistyczne podstawy początkowej czytania i pisania po polsku, wyd. Trans Humana, Białystok 2006.
Badania nad rozwojem języka dziecka, pod red. G. Shugar, M. Smoczyńskiej, PWN, Warszawa 1980.
Hanisz J., E. Grzegorzewska, Ocena opisowa rozwoju ucznia, Warszawa 2005.
Hanisz J., Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku klasy 1-3.
Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012.
Kielar-Turska M., Poznawcze, językowe i komunikacyjne kompetencje dziecka, [w:] Dziecko – nauczyciel – rodzice. Konteksty edukacyjne, R. Piwowarski (red.), Uniwersytet Białostocki, Białystok 2003.
Krasowicz-Kupis, G., Kochańska, M., Bogdanowicz, K. M., Wiejak, D., Campfield, D., Łuniewska, M., Haman, E. (2015). Jak nauczyciel może wspomagać rozwój dzieci z zaburzeniami językowymi i ryzykiem zaburzenia uczenia się? Wybrane zagadnienia Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa 2002.
Mickiewicz J., Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym, Toruń 2002.
Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wielu wczesnoszkolnym, Kraków 2002.
Nęcki Z., Kompetencje i umiejętności nauczyciela – zarys problemów, [w:] W. J. Maliszewski (red.), Komunikowanie społeczne w edukacji – dyskurs nad rolą komunikowania, Toruń 2006.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych MEN, Warszawa 2014.
Porayski-Pomsta J., Umiejętności komunikacyjne i językowe dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1993.
Rittel T., Podstawy lingwistyki edukacyjnej, Kraków 1994.
Wieczór E., Proces nabywania kompetencji językowych i komunikacyjnych przez dzieci w rzeczywistości przedszkolnej, szkolnej i rodzinnej, [w:] Studia Dydaktyczne , tom 26, Płock 2014.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 323
Liczba cytowań: 0