Działania marketingowe w Internecie w dobie pierwszej fali pandemii COVID-19 w sektorze MSP w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.004Słowa kluczowe
e-marketing, komunikacja marketingowa, digital marketing, marketing, e-konsument, pandemia, COVID-19, zachowania konsumenckieAbstrakt
Rozwój pandemii COVID-19 skłonił rządy na całym świecie do podjęcia działań ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa Sars-Cov-2, a wprowadzone ograniczenia okazały się dużym zaskoczeniem dla wszystkich uczestników rynku. Niepewność działania, ograniczenia wydatków przez konsumentów, a nawet całkowite zakazanie możliwości stacjonarnej działalności – to wyzwania, z którymi musiały zmierzyć się przedsiębiorstwa na początku 2020 roku. Pandemia w jeszcze większym stopniu wpłynęła na zachowania konsumenckie – klienci częściej dokonywali zakupów za pośrednictwem Internetu, stając się tym samym e-konsumentami. Celem artykułu jest zdefiniowanie praktyk podejmowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa w zakresie działań marketingowych w Internecie w pierwszych miesiącach po wybuchu pandemii COVID-19 w Polsce oraz określenie efektów tych działań. Przedstawione wyniki badania inspirują do dalszych poszukiwań w zakresie rezultatów, jakie prowadzenie działalności marketingowej w Internecie może przynieść przedsiębiorstwom z sektora MSP.
Bibliografia
Andruszkiewicz K. (2011), Marketing. Podręcznik akademicki, wyd. TNOiK, Toruń.
Bala M., Verma D. (2018), A critical review of digital marketing, „International Journal of Management, IT & Engineering”, nr 8(10), s. 321-339.
Beyer K. (2018), Marketing online następcą marketingu cyfrowego, „Studia i Prace WNEiZ US”, nr 52/1, 2018, s. 9-20.
Dudzik-Lewicka I., Hofman-Kohlmeyer M. (20150, Postrzeganie i skuteczność poszczególnych form reklamy internetowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 4, s. 207-225.
Eisenberg A., Jak wykorzystać mikrotargetowanie w e-commerce?, https://business.trustedshops.pl/blog/mikrotargetowanie-w-ecommerce, data dostępu: 23.07.2022.
Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000), Marketing, wyd. PWE, Warszawa.
Jaciow M., Wolny R. (2011), Polski e-konsument – typologia i zachowania, wyd. Onepress, Gliwice.
Kolny B., Kucia M., Stolecka A. (2011), Produkty i marki w opinii e-konsumentów, wyd. Helion, Gliwice.
Kotler P., Armstrong G. (2012), Marketing, wyd. Wolters Kluwer, Kraków.
Kuckertz A., Brandle L. i in. (2020), Startups in times of crisis - A rapid response to the COVID-19 pandemic, „Journal of Business Venturing Insight”, nr 13, e00169.
Lewandowski M. (2020), Wirtualizacja działań z zakresu komunikacji marketingowej, „Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesnej gospodarki. Zarządzanie – przywództwo - gospodarka” (red. P. Gulak-Lipka), wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, s. 93-111.
Porter M. (2001), Strategy and the Internet, „Harvard Business Review”, nr 3, s. 63-78.
Raport e-Izby: e-Commerce w czasie kryzysu 2020, Izba Gospodarki Eleketronicznej, https://eizba.pl/raport-e-izby-e-commerce-w-czasie-kryzysu-2020/, data dostępu: 21.07.2022.
Raport KPMG „Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19”, https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19-jak-zmienily-sie-zwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html, data dostępu: 20.07.2022.
Rosokhata A.S., Rybina O.I., Derykolenko A.O. , Makerska V. (2020), Improving the classification of digital marketing tools for the industrial goods promotion in the globalization context, „Research in World Economy”, vol. 11, nr 4, s. 42-52.
Samuk G., Sidorowicz I. (2021), Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumentów, „Akademia zarządzania”, nr 5(3), s. 75-93.
Skorupska J. (2017), E-commerce. Strategia, zarządzanie, finanse, wyd. PWN, Warszawa 2017.
Szewczyk A. (2015), Marketing internetowy w mediach społecznościowych, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia informatica”, nr 36, s. 119-133.
Szwarc N. (2010), Od masowej komunikacji marketingowej po personalizację w e-marketingu, „E-mentor”, nr 3.
Wolny R. (2016), Efekt ROPO w procesie zakupu usług polskich konsumentów, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 302, s. 123-137.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 77
Liczba cytowań: 0