Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Działania marketingowe w Internecie w dobie pierwszej fali pandemii COVID-19 w sektorze MSP w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Działania marketingowe w Internecie w dobie pierwszej fali pandemii COVID-19 w sektorze MSP w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 19 Nr 1 (2023) /
  4. Artykuły

Działania marketingowe w Internecie w dobie pierwszej fali pandemii COVID-19 w sektorze MSP w Polsce

Autor

  • Mariusz Lewandowski Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2023.004

Słowa kluczowe

e-marketing, komunikacja marketingowa, digital marketing, marketing, e-konsument, pandemia, COVID-19, zachowania konsumenckie

Abstrakt

Rozwój pandemii COVID-19 skłonił rządy na całym świecie do podjęcia działań ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa Sars-Cov-2, a wprowadzone ograniczenia okazały się dużym zaskoczeniem dla wszystkich uczestników rynku. Niepewność działania, ograniczenia wydatków przez konsumentów, a nawet całkowite zakazanie możliwości stacjonarnej działalności – to wyzwania, z którymi musiały zmierzyć się przedsiębiorstwa na początku 2020 roku. Pandemia w jeszcze większym stopniu wpłynęła na zachowania konsumenckie – klienci częściej dokonywali zakupów za pośrednictwem Internetu, stając się tym samym e-konsumentami. Celem artykułu jest zdefiniowanie praktyk podejmowanych przez małe i średnie przedsiębiorstwa w zakresie działań marketingowych w Internecie w pierwszych miesiącach po wybuchu pandemii COVID-19 w Polsce oraz określenie efektów tych działań. Przedstawione wyniki badania inspirują do dalszych poszukiwań w zakresie rezultatów, jakie prowadzenie działalności marketingowej w Internecie może przynieść przedsiębiorstwom z sektora MSP.

Bibliografia

Andruszkiewicz K. (2011), Marketing. Podręcznik akademicki, wyd. TNOiK, Toruń.

Bala M., Verma D. (2018), A critical review of digital marketing, „International Journal of Management, IT & Engineering”, nr 8(10), s. 321-339.

Beyer K. (2018), Marketing online następcą marketingu cyfrowego, „Studia i Prace WNEiZ US”, nr 52/1, 2018, s. 9-20.

Dudzik-Lewicka I., Hofman-Kohlmeyer M. (20150, Postrzeganie i skuteczność poszczególnych form reklamy internetowej, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie”, nr 4, s. 207-225.

Eisenberg A., Jak wykorzystać mikrotargetowanie w e-commerce?, https://business.trustedshops.pl/blog/mikrotargetowanie-w-ecommerce, data dostępu: 23.07.2022.

Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000), Marketing, wyd. PWE, Warszawa.

Jaciow M., Wolny R. (2011), Polski e-konsument – typologia i zachowania, wyd. Onepress, Gliwice.

Kolny B., Kucia M., Stolecka A. (2011), Produkty i marki w opinii e-konsumentów, wyd. Helion, Gliwice.

Kotler P., Armstrong G. (2012), Marketing, wyd. Wolters Kluwer, Kraków.

Kuckertz A., Brandle L. i in. (2020), Startups in times of crisis - A rapid response to the COVID-19 pandemic, „Journal of Business Venturing Insight”, nr 13, e00169.

Lewandowski M. (2020), Wirtualizacja działań z zakresu komunikacji marketingowej, „Nauki ekonomiczne wobec wyzwań współczesnej gospodarki. Zarządzanie – przywództwo - gospodarka” (red. P. Gulak-Lipka), wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, s. 93-111.

Porter M. (2001), Strategy and the Internet, „Harvard Business Review”, nr 3, s. 63-78.

Raport e-Izby: e-Commerce w czasie kryzysu 2020, Izba Gospodarki Eleketronicznej, https://eizba.pl/raport-e-izby-e-commerce-w-czasie-kryzysu-2020/, data dostępu: 21.07.2022.

Raport KPMG „Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19”, https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/09/raport-nowa-rzeczywistosc-konsument-w-dobie-covid-19-jak-zmienily-sie-zwyczaje-zakupowe-polakow-w-czasie-koronawirusa.html, data dostępu: 20.07.2022.

Rosokhata A.S., Rybina O.I., Derykolenko A.O. , Makerska V. (2020), Improving the classification of digital marketing tools for the industrial goods promotion in the globalization context, „Research in World Economy”, vol. 11, nr 4, s. 42-52.

Samuk G., Sidorowicz I. (2021), Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania konsumentów, „Akademia zarządzania”, nr 5(3), s. 75-93.

Skorupska J. (2017), E-commerce. Strategia, zarządzanie, finanse, wyd. PWN, Warszawa 2017.

Szewczyk A. (2015), Marketing internetowy w mediach społecznościowych, „Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia informatica”, nr 36, s. 119-133.

Szwarc N. (2010), Od masowej komunikacji marketingowej po personalizację w e-marketingu, „E-mentor”, nr 3.

Wolny R. (2016), Efekt ROPO w procesie zakupu usług polskich konsumentów, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 302, s. 123-137.

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

31.03.2023

Jak cytować

1.
LEWANDOWSKI, Mariusz. Działania marketingowe w Internecie w dobie pierwszej fali pandemii COVID-19 w sektorze MSP w Polsce. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 31 marzec 2023, T. 19, nr 1, s. 87–105. [udostępniono 28.12.2025]. DOI 10.21784/ZC.2023.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 19 Nr 1 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 303
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

e-marketing, komunikacja marketingowa, digital marketing, marketing, e-konsument, pandemia, COVID-19, zachowania konsumenckie

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa