Rozwój przedsiębiorczości społecznej w czasie pandemii COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.003Słowa kluczowe
przedsiębiorczość społeczna, przedsiębiorstwo społeczne, ekonomia społeczna, pandemia COVID-19, kryzysAbstrakt
Głównym celem opracowania jest zaprezentowanie działań podejmowanych przez przedsiębiorców społecznych podczas pandemii COVID-19 w Polsce i na świecie oraz odpowiedź na pytanie, czy pandemia okazała się dla tych podmiotów szansą na rozwój. Realizacji celu posłużyła analiza krajowych i zagranicznych wtórnych źródeł informacji dotyczących przedsiębiorstw społecznych i ich sytuacji w okresie kryzysu wywołanego przez pandemię. Wyniki przeprowadzonej analizy doprowadziły do kilku interesujących wniosków. Przede wszystkim zauważono, że zaangażowanie ze strony przedsiębiorców społecznych podczas pandemii okazało się niezbędne i niezwykle pomocne w rozwiązywaniu problemów społecznych. Dodatkowo pokazano, że przedsiębiorcy społeczni właściwie rozpoznali pojawiające się w otoczeniu problemy i potrzeby społeczne oraz właściwie na nie zareagowali, a pandemia okazała się dla nich szansą na rozwój i poszerzenie działalności. Zwrócono również szczególną uwagę na szereg koniecznych do wprowadzenia usprawnień, które mogą pomóc w popularyzacji modelu przedsiębiorczości społecznej, polepszyć jego wizerunek, zwiększyć finansowanie i zainteresowanie tego typu działalnością innych podmiotów.
Bibliografia
Bieńkowska B., Spółdzielnie socjalne – szanse i bariery rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 450, s. 35-45.
Bignal T., COVID-19: how social enterprises are fighting back!, „European Association of Service Providers for Persons with Disabilities”, https://www.easpd.eu/en, (dostęp: 25.10.2022 r.).
Bľanda S., Urbančíková N., Social Entrepreneurship as a Tool of Sustainable Development, „Quality Innovation Prosperity/Kvalita Inovácia Prosperita” 2020, nr 3, s. 21-36.
Bonnici F., Raja P., 6 ways social innovators are responding to the COVID-19 pandemic, „World Economic Forum”, https://www.weforum.org, (dostęp: 25.10.2022 r.).
Brzozowska J., Spółdzielnia jako podmiot ekonomii społecznej, „Ekonomia Społeczna” 2007, nr 1, s. 33-41.
Ćwiklicki M., Sienkiewicz-Małyjurek K., Przedsiębiorczość społeczna w czasie kryzysu, „Ekonomia Społeczna” 2020, nr 2, s. 7-10.
Garza Carranza M.T. de la, Guzmán-Soria E., López-Lemus J.A., Sierra Martínez A.C., Social entrepreneurship innovation: A study from Mexico, “Entrepreneurial Business and Economics Review” 2020, nr 4, s. 201-220.
Florczak E., Nierówności ekonomiczno-społeczne a cele przedsiębiorstwa społecznego, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie” 2016, nr 4, 27-38.
Frączak P., Wygnański J.J., Polski model ekonomii społecznej. Rekomendacje dla rozwoju., Wyd. Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa 2008.
Gupta P., Chauhan S., Paul J., Jaiswal M.P., Social Entrepreneurship Research: A Review and Future Research Agenda, “Journal of Business Research” 2020, nr 113, s. 209-229.
Hockerts K., Entrepreneurial Opportunity in Social Purpose Business Ventures, [w:] J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Wyd. Palgrave Macmillan, London 2006, s. 142-154.
Idziak A., Pandemia – trudny czas dla przedsiębiorczości społecznej, „CIECH TIVI”, https://www.ciechtivi.pl (dostęp: 27.10.2022 r.).
Mair J., Martí I., Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight, “Journal of World Business” 2006, nr 41, s. 36-44.
Navigator Capital Group, Firmy w dobie COVID-19, https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2020/06/navigator-capital-group-raport-z-badania-firm-2020-1.pdf, (dostęp: 01.12.2022 r.).
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej, Jak przetrwać koronawirusa? Pomysły przedsiębiorców społecznych, https://owies.eu (dostęp: 27.10.2022 r.).
Pacut A., Przedsiębiorczość społeczna – ujęcie procesowe, “Przedsiębiorczość – Edukacja” 2020, t. 16, nr 2, s. 152-163.
Piecuch T., Charakterystyka przedsiębiorców społecznych – przegląd literatury, „Ekonomia Społeczna” 2014, nr 2, s. 58-68.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Bilans Kapitału Ludzkiego. Raport z badania pracodawców. Powrót do rzeczywistości? Drugi rok pandemii oczami polskich firm, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/13-BKL-Raport-z-badania-pracodawcow-28-11.pdf (dostęp: 01.12.2022 r.).
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Rozwój przedsiębiorczości społecznej w Polsce i wybranych krajach Unii Europejskiej, Warszawa 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/spoeczna-przedsibiorczo_12-11-2020_popr_z-okadk.pdf, (dostęp: 25.10.2022 r.).
Sady S., Kornicka A., Guzdek T., Formy przedsiębiorczości społecznej. Korzyści i szanse., Stowarzyszenie Odnowy Obszarów Wiejskich „Wieś i Europa”, Kraków 2011.
Schmidt J., Reakcja organizacji pozarządowych na pandemię COVID-19. Wpływ pandemii COVID-19 na organizacje pozarządowe w Polsce, Wyd. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2020.
Stępczak E., Przedsiębiorczość społeczna na gruncie polskim. Wielowymiarowy potencjał modelu., „Wrocławskie Studia Politologiczne” 2020, nr 28, s. 146-163.
Stępczak E., Przedsiębiorczość społeczna w czasach pandemii, „Serwis Samorządowy PAP”, https://www.samorzad.pap.pl (dostęp: 25.10.2022 r.).
Wilk M., Działalność organizacji pozarządowych w okresie pandemii koronawirusa, [w:] K. Marcinkiewicz, P. Nowak, D. Popielec, M. Wilk (red.), Koronawirus wyzwaniem współczesnego społeczeństwa: media i komunikacja społeczna, Wyd. Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020, s. 185-198.
Zahra S.A., Rawhouser H.N., Bhawe H., Neubam D.O., Hayton J.C., Globalization of Social Entrepreneurship Opportunities, “Strategic Entrepreneurship Journal” 2008, nr 2, s. 117-131.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 16
Liczba cytowań: 0