Nowoczesna komunikacja marketingowa jako sposób na utrzymanie relacji z klientami kawiarni w trakcie pandemii Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2023.002Słowa kluczowe
marketing internetowy, budowanie relacji, marketing kawiarni, marketing gastronomii, nowoczesny marketingAbstrakt
Gdy na początku marca 2020 roku pojawił się koronawirus, świat „stanął na głowie", a życie przeszło do formy zdalnej. Obudziliśmy się w świecie zachwianych relacji międzyludzkich, ograniczonych przez zakazy wyjścia i dystans społeczny. Bardzo mocno ucierpiały w tej sytuacji firmy, a zwłaszcza branża gastronomiczna. Okazało się, że świat wirtualny pomógł przetrwać wielu z nich najtrudniejsze chwile, co na przykładzie kawiarni Spoko Cafe z Włocławka zostało przedstawione w niniejszym artykule.
Bibliografia
Literatura:
Armstrong, G., Kotler, P., Marketing. Wprowadzenie, Wydawnictwo Nieoczywiste – imprint GAB Media, 2016.
Bukowska A., Rzyman K, Coffee Spots, Warszawa 2018.
Graboń I., Kawa. Instrukcja obsługi najpopularniejszego napoju na świecie, Kraków 2017.
Godin S., To jest marketing!, Warszawa 2019.
Garbarski L., I. Rutkowski, W.Wrzosek, Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa 2001, [w:] Marketing. Koncepcja skutecznych działań, Warszawa 2011.
Mitręga M, Marketing relacji. Teoria i praktyka., Warszawa 2019.
Kotarbiński J, Marka 5.0. Człowiek i technologie: jak tworzą nowe wartości?, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2021.
Neumeier M, “Odwrócenie marki”, Wydawnictwo Studio EMKA 2017.
Kenzelmann P., Kształtowanie dobrych relacji z klientami, Wydawnictwo BC.edu, 2008.
Źródła internetowe:
Pomysł na biznes: Jak otworzyć kawiarnię?, https://www.ifirma.pl/blog/poradnik-przedsiebiorcy/jak-otworzyc-kawiarnie.html#10 (odczyt 02.02.2022).
Dawid Zadara, Co to jest kawa speciality? – O jakości w kawie, https://haybcoffee.pl/co-to-jest-kawa-speciality-o-jakosci-w-kawie/ (odczyt 02.02.2022).
Co jest spoko w kawiarni Spoko Cafe, https://spokocafe.pl/co-jest-spoko-w-spoko/ (odczyt 04.02.2022).
Starbucks, https://www.starbucks.pl/ (odczyt 04.02.2022).
Adam, Kawa na ławę, https://jak-otworzyc-restauracje.pl/kawa-na-lawe/ (odczyt 04.02.2022).
Ilona Renner, Kawiarniana śmietanka. Analiza rynku kawiarni, https://ouichef.pl/artykuly/240998,kawiarniana-smietanka-analiza-rynku-kawiarni (odczyt 01.02.22).
TooGoodToGo, https://toogoodtogo.pl/pl/business/restaurant (odczyt 05.02.2022).
Jak covid zmienił rynek kawy, https://kawowy.guru/jak-covid-zmienil-rynek-kawy/ (odczyt 02.02.2022).
https://www.researchgate.net/publication/357478472_The_Effect_Of_Covid-19_Pandemic_On_Cafe-Bar_Bistro_and_Night_Clubs (odczyt 05.02.2022).
All 4 Comms - informacja prasowa, Światowy rynek kawy w dobie Covid-19, https://foodfakty.pl/swiatowy-rynek-kawy-w-dobie-covid-19 (odczyt 05.02.2022).
horecatrends.pl, W pandemii Polacy stali się home baristami, https://horecatrends.pl/kawiarnie_oraz_puby_coctail_bary/115/w_pandemii_polacy_stali_sie_home_baristami,8106.html (odczyt 05.02.2022).
Agnieszka Bukowska, Przyszłość kawy w e-commerce, https://ewp.pl/przyszlosc-kawy-w-e-commerce/ (odczyt 05.02.2022).
Karolina Kowasz, Wkrótce może zabraknąć kawy. Wszystko przez pandemię, https://tech.wp.pl/rynek-kawy-ma-spore-problemy-powodem-ograniczenia-pandemiczne-w-wietnamie,6678508174744416a (odczyt 06.02.2022).
polsatnews.pl, Światowy dzień kawy. Wyższe koszty upraw i pandemia wpłyną na ceny, https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2021-09-29/cenna-filizanka-kawy-wyzsze-koszty-upraw-i-pandemia-wplyna-na-ceny-kawy/ (odczyt 06.02.2022).
PMR: HoReCa pod wpływem COVID-19 zmalała o 32% w 2020 r., https://retailmarketexperts.com/aktualnosci/horeca-covid-19/ (odczyt 05.02.2022).
Czemu kawa drożeje?, https://kawawbiurze.pl/czemu-kawa-drozeje/ (odczyt 06.02.2022).
Co to Istota marketingu (ważna koncepcja, filozofia i definicja), https://uniqueseo.pl/istota-marketingu/ (odczyt 21.03.2022).
Budowanie relacji z klientem-ważne wskazówki, https://dmsales.com/blog/budowanie-relacji-z-klientem-wazne-wskazowki/ (odczyt 13.04.2022).
Budowanie relacji z klientami z wykorzystaniem systemu CRM, https://synergiuscrm.pl/budowanie-relacji-z-klientem-czyli-o-co-chodzi-z-tym-crm/ (odczyt 13.04.2022).
Maciej Bielak, Marketing relacji, czyli jak zbudować trwały związek z klientami, https://www.corazlepszafirma.pl/blog/marketing-relacji (odczyt 13.04.2022).
PWN, https://sjp.pwn.pl/slowniki/lojalno%C5%9B%C4%87.html (odczyt 07.07.2022).
Encyklopedia zarządzania, https://mfiles.pl/pl/index.php/Lojalno%C5%9B%C4%87_klienta (odczyt 07.07.2022).
Co możemy zyskać, posiadając lojalnych Klientów?, https://marketingrelacji.com/49-co-mozemy-zyskac-posiadajac-lojalnych-klientow/ (odczyt 07.07.2022).
Co to jest marketing relacji, https://www.nazwa.pl/blog/co-to-jest-marketing-relacji (odczyt 07.07.2022).
marketingwsieci.pl, https://marketingwsieci.pl/slownik-e-marketingu/clv-customer-lifetime-value/ (odczyt 08.07.2022).
Ola Rybacka, Ocena rentowności klientów – jak i dlaczego należy ją robić, https://www.timecamp.com/pl/blog/ocena-rentownosci-klientow/ (odczyt 08.07.2022).
Jak firmy mają zdobywać klientów w czasie pandemii?, https://firma.rp.pl/marketing-sprzedaz/art17051901-jak-firmy-maja-zdobywac-klientow-w-czasie-pandemii (odczyt 08.07.2022).
Stali klienci podporą finansową firm? Ta analiza nie pozostawia złudzeń, https://www.wnp.pl/finanse/stali-klienci-podpora-finansowa-firm-ta-analiza-nie-pozostawia-zludzen,466879.html (odczyt 08.07.2022).
Narzędzia marketingowe – 40 znakomitych rozwiązań dla Twojej firmy, https://pl.wix.com/blog/artykul/narzedzia-marketingowe (odczyt 17.07.22).
YouTube, https://www.youtube.com/watch?v=e3txaql2zUU (odczyt 17.07.22).
Facebook, Spoko Cafe, https://www.facebook.com/spokocafe/photos/a.396763297801845/706661776811994 (odczyt 07.08.22).
Social media w Polsce i na świecie. Raport Digital 2022, https://grupainfomax.com/social-media/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-raport-digital-2022/ (odczyt 07.08.22).
Facebook, Spoko Cafe, https://www.facebook.com/groups/spokocafe (odczyt 08.08.22).
Restauracja w czasie epidemii – 7 wskazówek, jak działać w nowych realiach, https://polskabezgotowkowa.pl/restauracja-w-czasie-epidemii-7-wskazowek-jak-dzialac-w-nowych-realiach-old (odczyt 10.08.22).
Zosia Górska, Polscy użytkownicy social media na koniec 2018: Messenger i Instagram rosły szybciej niż Facebook, https://napoleoncat.com/pl/blog/polscy-uzytkownicy-social-media-na-koniec-2018-messenger-i-instagram-rosna-szybciej-niz-facebook/ (odczyt 10.08.22).
Użytkownicy social media w Polsce i na świecie, https://www.whysosocial.pl/uzytkownicy-social-media-w-polsce-i-na-swiecie/ (odczyt 10.08.22).
NapoleonCat., https://napoleoncat.com/stats/instagram-users-in-poland/2020/04/ (odczyt 10.08.22).
Social Media #wczasachzarazy, http://covid.iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/04/Social-Media-wczasachzarazy_20.04.2020.pdf (odczyt 11.08.22).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 14
Liczba cytowań: 0