Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • Etyka
  • Dla Autorów
    • Zasady publikowania
    • Proces recenzji
    • Zasady edytorskie
  • O czasopiśmie
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Indeksacja
    • Polityka wydawnicza
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Zbliżenia Cywilizacyjne

Metody wspomagania nauki czytania i pisania u dziecka z obniżonym napięciem mięśniowym
  • Strona domowa
  • /
  • Metody wspomagania nauki czytania i pisania u dziecka z obniżonym napięciem mięśniowym
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 3 (2021) /
  4. Artykuły

Metody wspomagania nauki czytania i pisania u dziecka z obniżonym napięciem mięśniowym

Autor

  • Tomasz Goliński Uczelnia Nauk Społecznych w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.21784/ZC.2021.017

Słowa kluczowe

obniżone napięcie mięśniowe, dysgrafia, dysleksja, nauka czytania, nauka pisania

Abstrakt

Umiejętność czytania i pisania należy do podstawowych w dzisiejszym świecie. Sam proces jej nabywania jest złożony, wymagający zaangażowania wielu zmysłów, dobrej pracy ośrodkowego układu nerwowego, dobrego rozwoju inteligencji, motoryki i koordynacji. Coraz częściej dzieci mają diagnozowaną dysleksję lub dysgrafię i są poddawane odpowiedniej terapii. Nie zawsze jest ona wystarczająca, choć dziecko nie posiada deficytów intelektualnych. Powodem może być obniżone napięcie mięśniowe. Niniejszy artykuł ma na celu zweryfikowanie jakie metody i zasady w zakresie nauki czytania i pisania dla dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym są właściwe. Pytanie badawcze dotyczyło tego, czy przy założeniu jak powyżej dzieci te są w stanie dotrzymać kroku zdrowym rówieśnikom w szkole.

Bibliografia

Bodensteiner J.B., The evaluation of the hypotonic infant. Semin Pediatr Neurol 2008

M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji, Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003

K.M. Bogdanowicz, G. Krasowicz-Kupis, K. Wiejak, In search of effective remediation for students with developmental dyslexia, Polish Psychological Bulleitne 47(3), Polish Academy of Sciences Warszawa 2016

M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych trudności w nauce czytania i pisania. Zeszyty Naukowe Nr 11. Fundacja Promyk Słońca Wrocław, 2011

M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych Trudności w czytaniu i pisaniu, //womgorz.edu.pl/files/dysleksja.pdf , Lublin 1997

M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2004

A. Brzezińska, Umiejętność czytania i pisania. W: A. Brzezińska, M. Burtowy, Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1992

J. Buckup, K. Buckup, Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014

G. Chojnacka, Proces czytania – różne formy pracy z tekstem, https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_chojnacka_030221_1.pdf

T.O. Crawford, Wiotkie dziecko; Neurologia w praktyce klinicznej. Zasady diagnostyki i postępowania. Tom I. Bradley W.G., Daroff R.B., Fenichel G.M., Jankovic J., Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007

M. Dmochowska, Zanim dziecko zacznie pisać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979

A. Giczewska, W. Bartkiewicz, Terapia ręki w praktyce, Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2020

A. Hammerlińska, Dojrzałość do nauki czytania i pisania a rozwój mowy dziecka, Forum Dydaktyczne 2/2007

Instytut Badań Edukacyjnych, Nowe narzędzia do diagnozowania dysleksji oraz zaburzeń językowych, IBE, Warszawa 2016

S. Jabłoński, Nauka czytania i pisania jako współczesna technologia rozwoju człowieka, w: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003

S. Jabłoński, Nauka czytania i pisania jako współczesna technologia rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003

M. Kossut, Plastyczność dorosłej kory mózgowej. W: M. Kossut (red.), Mechanizmy plastyczności mózgu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994

W. Kozłowski Uwaga napięcie – trudności i pułapki podczas oceny napięcia mięśniowego. Terapiazmysłów.pl; 20 kwietnia 2019

G. Krasowicz-Kupis, Nowa psychologia dysleksji, PWN, Warszawa 2019

G. Krasowicz-Kupis, M.Kochańska, K.M.Bogdanowicz, E.Wiejak, D.Campfeld, Jak nauczyciel może wspomagać rozwój dzieci z zaburzeniami językowymi i ryzykiem zaburzenia uczenia się? Wybrane zagadnienia, IBE, Warszawa 2015

J. Skibska, Mnemotechniki: jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012

B.A. Taylor, E. Ellis, D. Haran, The Reliability of Measurement of Postural Alignment to Assess Muscle Tone Change. Physiotherapy 1995

J. Vaśkević-Buś, O początkowej nauce czytania, https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2383/PM585--05--O-poczatkowej-nauce-czytania--Vaskevic-Bus.pdf?sequence=1&isAllowed=y

W. Wasielewski, Wczesne wspomaganie rozwoju ruchowego dziecka niepełnosprawnego, UOM, Gorzów Wielkopolski 2012

https://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU0092, B. Olczak, Ustalenie przyczyn trudności uczniów w nauce czytania i pisania oraz sposobów ich przezwyciężania przez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze

https://child-neurology.eu/neurologia_43-65-69.pdf stan na dzień 11.03.2021

http://www.poradnia-senso.pl/index.php/diagnoza/18-dysleksja

https://materialyszkolne.pl/tekst/25525/test-sprawnosci-motorycznej-oziereckiego

https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7287

https://www.medonet.pl/zdrowie,obnizone-napiecie-miesniowe---u-niemowlat--dzieci--rehabilitacja,artykul,1730628.html

https://fizjoterapiadzieci.pl/obnizone-napiecie-u-niemowlaka-czym-moze-skutkowac-w-przyszlosci/

Zbliżenia Cywilizacyjne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

30.09.2021

Jak cytować

1.
GOLIŃSKI, Tomasz. Metody wspomagania nauki czytania i pisania u dziecka z obniżonym napięciem mięśniowym. Zbliżenia Cywilizacyjne [online]. 30 wrzesień 2021, T. 17, nr 3, s. 121–157. [udostępniono 11.12.2025]. DOI 10.21784/ZC.2021.017.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 3 (2021)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 266
Liczba cytowań: 0

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

obniżone napięcie mięśniowe, dysgrafia, dysleksja, nauka czytania, nauka pisania

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa