Metody wspomagania nauki czytania i pisania u dziecka z obniżonym napięciem mięśniowym
DOI:
https://doi.org/10.21784/ZC.2021.017Słowa kluczowe
obniżone napięcie mięśniowe, dysgrafia, dysleksja, nauka czytania, nauka pisaniaAbstrakt
Umiejętność czytania i pisania należy do podstawowych w dzisiejszym świecie. Sam proces jej nabywania jest złożony, wymagający zaangażowania wielu zmysłów, dobrej pracy ośrodkowego układu nerwowego, dobrego rozwoju inteligencji, motoryki i koordynacji. Coraz częściej dzieci mają diagnozowaną dysleksję lub dysgrafię i są poddawane odpowiedniej terapii. Nie zawsze jest ona wystarczająca, choć dziecko nie posiada deficytów intelektualnych. Powodem może być obniżone napięcie mięśniowe. Niniejszy artykuł ma na celu zweryfikowanie jakie metody i zasady w zakresie nauki czytania i pisania dla dzieci z obniżonym napięciem mięśniowym są właściwe. Pytanie badawcze dotyczyło tego, czy przy założeniu jak powyżej dzieci te są w stanie dotrzymać kroku zdrowym rówieśnikom w szkole.
Bibliografia
Bodensteiner J.B., The evaluation of the hypotonic infant. Semin Pediatr Neurol 2008
M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji, Problem i diagnozowanie, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2003
K.M. Bogdanowicz, G. Krasowicz-Kupis, K. Wiejak, In search of effective remediation for students with developmental dyslexia, Polish Psychological Bulleitne 47(3), Polish Academy of Sciences Warszawa 2016
M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych trudności w nauce czytania i pisania. Zeszyty Naukowe Nr 11. Fundacja Promyk Słońca Wrocław, 2011
M. Bogdanowicz, A. Borkowska, Model rozpoznawania specyficznych Trudności w czytaniu i pisaniu, //womgorz.edu.pl/files/dysleksja.pdf , Lublin 1997
M. Bogdanowicz, Uczeń z dysleksją w szkole: poradnik nie tylko dla polonistów, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2004
A. Brzezińska, Umiejętność czytania i pisania. W: A. Brzezińska, M. Burtowy, Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1992
J. Buckup, K. Buckup, Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014
G. Chojnacka, Proces czytania – różne formy pracy z tekstem, https://www.profesor.pl/mat/pd1/pd1_chojnacka_030221_1.pdf
T.O. Crawford, Wiotkie dziecko; Neurologia w praktyce klinicznej. Zasady diagnostyki i postępowania. Tom I. Bradley W.G., Daroff R.B., Fenichel G.M., Jankovic J., Wydawnictwo Czelej, Lublin 2007
M. Dmochowska, Zanim dziecko zacznie pisać, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1979
A. Giczewska, W. Bartkiewicz, Terapia ręki w praktyce, Acentrum Szkolenia S.C., Warszawa 2020
A. Hammerlińska, Dojrzałość do nauki czytania i pisania a rozwój mowy dziecka, Forum Dydaktyczne 2/2007
Instytut Badań Edukacyjnych, Nowe narzędzia do diagnozowania dysleksji oraz zaburzeń językowych, IBE, Warszawa 2016
S. Jabłoński, Nauka czytania i pisania jako współczesna technologia rozwoju człowieka, w: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003
S. Jabłoński, Nauka czytania i pisania jako współczesna technologia rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa. Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2003
M. Kossut, Plastyczność dorosłej kory mózgowej. W: M. Kossut (red.), Mechanizmy plastyczności mózgu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
W. Kozłowski Uwaga napięcie – trudności i pułapki podczas oceny napięcia mięśniowego. Terapiazmysłów.pl; 20 kwietnia 2019
G. Krasowicz-Kupis, Nowa psychologia dysleksji, PWN, Warszawa 2019
G. Krasowicz-Kupis, M.Kochańska, K.M.Bogdanowicz, E.Wiejak, D.Campfeld, Jak nauczyciel może wspomagać rozwój dzieci z zaburzeniami językowymi i ryzykiem zaburzenia uczenia się? Wybrane zagadnienia, IBE, Warszawa 2015
J. Skibska, Mnemotechniki: jako czynnik optymalizujący nabywanie przez dzieci umiejętności czytania i pisania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012
B.A. Taylor, E. Ellis, D. Haran, The Reliability of Measurement of Postural Alignment to Assess Muscle Tone Change. Physiotherapy 1995
J. Vaśkević-Buś, O początkowej nauce czytania, https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/2383/PM585--05--O-poczatkowej-nauce-czytania--Vaskevic-Bus.pdf?sequence=1&isAllowed=y
W. Wasielewski, Wczesne wspomaganie rozwoju ruchowego dziecka niepełnosprawnego, UOM, Gorzów Wielkopolski 2012
https://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU0092, B. Olczak, Ustalenie przyczyn trudności uczniów w nauce czytania i pisania oraz sposobów ich przezwyciężania przez indywidualizację procesu nauczania i zajęcia kompensacyjno-wyrównawcze
https://child-neurology.eu/neurologia_43-65-69.pdf stan na dzień 11.03.2021
http://www.poradnia-senso.pl/index.php/diagnoza/18-dysleksja
https://materialyszkolne.pl/tekst/25525/test-sprawnosci-motorycznej-oziereckiego
https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU7287
https://fizjoterapiadzieci.pl/obnizone-napiecie-u-niemowlaka-czym-moze-skutkowac-w-przyszlosci/
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 169
Liczba cytowań: 0