LA SCENA SI FINGE IN VENEZIA: TOŻSAMOŚĆ MIAST LAGUNY WENECKIEJ W KOMEDIACH WŁOSKICH Z XVII I XVIII W
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2017.013Słowa kluczowe
Wenecja, komedia, komedia włoska, mit, gondola, karnawał, maskaAbstrakt
Mit Wenecji odcisnął wyraźny ślad na zbiorowej wyobraźni. Przywodzi on na myśli przede wszystkim bogactwo miasta, imponującą organizację prawną i słynne rozrywki (karnawał i maski, które gwarantowały anonimowość uczestników zabawy, kasyna, teatry i kurtyzany). Sława tego miasta została wspaniale oddana przez neapolitańskiego autora, Diega Zuniga w książce pt. La calamita d’Europa attrattiva de’ forestieri in cui si descrive la sapienza, giustizia, pietà, gratitudine, fedeltà, generosità del Senato Veneto, le feste, i teatro, l’uso delle gondole (Bolonia 1694). Jej autor Wenecję przedstawił jako „europejski magnes, atrakcję dla turystów”, To stereotypowe wyobrażenie może być odnalezione także w komediach włoskich z XVII i XVIII w., które rozgrywają się w Wenecji. One także obfitują w przejażdżki gondolą, serenady, karnawał i maski, rozrywki takie jak kasyna i piękne kurtyzany. Są tam również wielobarwni i głośni, posługujący się dialektem weneckim, mieszkańcy tego miasta: gondolierzy, przewoźnicy, i kupcy, w wśród nich najsłynniejsza postać: starego kupca zwanego Magnifico albo Pantalone.
Bibliografia
Alonge R., Goldoni. Dalla commedia dell’arte al dramma borghese, Milano 2004.
Andreini G.B., Le due comedie in comedia, [in:] Commedie dell’Arte, vol. 2, a cura di S. Ferrone, Milano 1986.
Andreini G.B., La Ferinda, a cura di R. Palmieri,Taranto 2008.
Arnaldi G., Pastore Stocchi M. (a cura di), Storia della Cultura Veneta. Il Settecento, Vicenza 1985.
Bonicelli G., Pantalone bullo overo La pusillanimità coverta, a cura di M. Ghelfi, Venezia 2013.
Bruno G., Il Candelaio, a cura di G. Barberi Squarotti, Torino 1964.
Davico Bonino G. (a cura di), Il teatro italiano. II. La commedia del Cinquecento, vol. I, Milano 1977.
Davico Bonino G. (a cura di), La commedia del Cinquecento, Torino 1977.
Fido F., Le professioni e il lavoro nel teatro di Goldoni, „La Rassegna della Letteratura Italiana“ 2007, n. 2.
Goldoni C., Drammi giocosi per musica, t. III, Antonio Zatta, Venezia 1794.
Goldoni C., La bottega del caffè, a cura di Roberta Turchi, Marsilio, Venezia 2005.
Goldoni C., Introduzioni, Prologhi, Ringraziamenti, II, a cura di R. Turchi, Venezia 2011.
Goldoni C., La putta onorata, [in:] Opere, vol. II, a cura di G. Ortolani, Milano 1943.
Joly J., L’altro Goldoni, Pisa 1989.
Logan O., Venezia. Cultura e società 1470-1790, Il Veltro edritrice, Roma 1980.
Molmenti P., La storia di Venezia nella vita privata dalle origini alla caduta della Repubblica, Torino 1880.
Mondini T., Pantalone mercante fallito, Per Domenico Loviso, Venetia 1693.
Muraro M.T. (a cura di), Studi sul teatro veneto fra Rinascimento ed età barocca, Firenze 1971.
Pieri M. (a cura di), Il teatro di Goldoni, Bologna 1993.
Sansovino F., Venetia città nobilissima et singolare, presso Iacomo Sansovino, Venezia 1581.
Turchi R. (a cura di), Il teatro italiano. IV. La commedia del Settecento, vol. II, Torino 1988.
Verrucci V. (1979), Li diversi linguaggi, [in:] L. Mariti, La commedia ridicolosa: comici di professione, dilettanti, editoria teatrale nel Seicento: storia e testi, Roma 1979.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 399
Liczba cytowań: 0