“Il barbaro è vinto”. D’Annunzio contra Wagner . Dal sinfonismo tedesco alla musica del silenzio nei romanzi di Gabriele D’Annunzio
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2012.005Słowa kluczowe
muzyka, Modern Romance, Gabriele D’Annunzio, Richard Wagner, Friedrich NietzscheAbstrakt
Niniejszy esej podkreśla rolę muzyki w prozie Gabriela D’Annunzia. Nie chodzi tylko o funkcję estetyczną dzieła literackiego, ale o uporządkowaną dźwiękowo polifoniczną warstwę, która stanowi koherentną całość; sama muzyka winna towarzyszyć opisywanym wydarzeniom i postaciom w jego utworach. Autor podkreśla, że głównie w muzyce możemy znaleźć prawdziwe źródło inspiracji; ma ona wpływ na strukturę kompozycyjną dzieła i stanowi nieodłączny element wielu wydarzeń; muzyka podkreśla także egzystencjalny aspekt życia protagonistów. Przeprowadzone analizy wybranych nowel są wyrazem sprzeciwu wobec tendencji panujących w kulturze europejskiej; ten fenomen obserwujemy na przykładzie muzyki Wagnera. Wagnerowska muzyka wywiera wpływ na tematykę i strukturę nowel, takich jak: Triumf śmierci i Ogień. D’Annunzio w imię swojej radykalnej odnowy opiera się na muzyce włoskiego baroku. Jednak muzyka dawna pojawia się u D’Annunzia jako sposób na dokonanie zmian, które oscylują pomiędzy idealistyczną „nowoczesną prozą” niemiecką (Triumf) a idealistyczną prozą inspirowaną przez „nowoczesną muzykę” włoską.
Bibliografia
ANTONGINI T. (1938), Vita segreta di Gabriele D’Annunzio, Mondadori, Milano.
CELLUCCI MARCONE S. (1972), D’Annunzio e la musica, Japadre, L’Aquila, p. 5.
COLOMBO F. (1995), D’Annunzio portò la bara di Wagner? Con la fantasia, in “Corriere della Sera”, 17 marzo 1995.
D’ANNUNZIO G. (1921), Notturno, Treves, Milano, p. 170.
D’ANNUNZIO G. (1995), Trionfo della morte, Mondadori, Milano, pp. 3-8.
DONATI PETTÉNI G. (1923), D’Annunzio e Wagner, Le Monnier, Firenze.
GUARNIERI CORAZZOL A. (1990), Sensualità senza carne. La musica nella vita e nell’opera di D’Annunzio, Il Mulino, Bologna.
NIETZSCHE F. (2007), Il caso Wagner, in Scritti su Wagner, S. Giametta (a cura di), Rizzoli, Milano, pp. 57-58.
TEDESCHI R.(1988), D’Annunzio e la musica, La Nuova Italia, Firenze, pp. 7-9.
TOSI G. (1963), D’Annunzio visto da Romain Rolland, La Nuova Italia, Firenze.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 410
Liczba cytowań: 0