Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Italiano
  • Język Polski

Toruńskie Studia Polsko-Włoskie

“Il barbaro è vinto”. D’Annunzio contra Wagner . Dal sinfonismo tedesco alla musica del silenzio nei romanzi di Gabriele D’Annunzio
  • Strona domowa
  • /
  • “Il barbaro è vinto”. D’Annunzio contra Wagner . Dal sinfonismo tedesco alla musica del silenzio nei romanzi di Gabriele D’Annunzio
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. VIII (2012) /
  4. Literaturoznawstwo

“Il barbaro è vinto”. D’Annunzio contra Wagner . Dal sinfonismo tedesco alla musica del silenzio nei romanzi di Gabriele D’Annunzio

Autor

  • Giovanni Inzerillo Università di Palermo

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSP-W.2012.005

Słowa kluczowe

muzyka, Modern Romance, Gabriele D’Annunzio, Richard Wagner, Friedrich Nietzsche

Abstrakt

Niniejszy esej podkreśla rolę muzyki w prozie Gabriela D’Annunzia. Nie chodzi tylko o funkcję estetyczną dzieła literackiego, ale o uporządkowaną dźwiękowo polifoniczną warstwę, która stanowi koherentną całość; sama muzyka winna towarzyszyć opisywanym wydarzeniom i postaciom w jego utworach. Autor podkreśla, że głównie w muzyce możemy znaleźć prawdziwe źródło inspiracji; ma ona wpływ na strukturę kompozycyjną dzieła i stanowi nieodłączny element wielu wydarzeń; muzyka podkreśla także egzystencjalny aspekt życia protagonistów. Przeprowadzone analizy wybranych nowel są wyrazem sprzeciwu wobec tendencji panujących w kulturze europejskiej; ten fenomen obserwujemy na przykładzie muzyki Wagnera. Wagnerowska muzyka wywiera wpływ na tematykę i strukturę nowel, takich jak: Triumf śmierci i Ogień. D’Annunzio w imię swojej radykalnej odnowy opiera się na muzyce włoskiego baroku. Jednak muzyka dawna pojawia się u D’Annunzia jako sposób na dokonanie zmian, które oscylują pomiędzy idealistyczną „nowoczesną prozą” niemiecką (Triumf) a idealistyczną prozą inspirowaną przez „nowoczesną muzykę” włoską.

Bibliografia

ANTONGINI T. (1938), Vita segreta di Gabriele D’Annunzio, Mondadori, Milano.

CELLUCCI MARCONE S. (1972), D’Annunzio e la musica, Japadre, L’Aquila, p. 5.

COLOMBO F. (1995), D’Annunzio portò la bara di Wagner? Con la fantasia, in “Corriere della Sera”, 17 marzo 1995.

D’ANNUNZIO G. (1921), Notturno, Treves, Milano, p. 170.

D’ANNUNZIO G. (1995), Trionfo della morte, Mondadori, Milano, pp. 3-8.

DONATI PETTÉNI G. (1923), D’Annunzio e Wagner, Le Monnier, Firenze.

GUARNIERI CORAZZOL A. (1990), Sensualità senza carne. La musica nella vita e nell’opera di D’Annunzio, Il Mulino, Bologna.

NIETZSCHE F. (2007), Il caso Wagner, in Scritti su Wagner, S. Giametta (a cura di), Rizzoli, Milano, pp. 57-58.

TEDESCHI R.(1988), D’Annunzio e la musica, La Nuova Italia, Firenze, pp. 7-9.

TOSI G. (1963), D’Annunzio visto da Romain Rolland, La Nuova Italia, Firenze.

Toruńskie Studia Polsko-Włoskie

Pobrania

  • PDF (Italiano)

Opublikowane

2012-10-10

Jak cytować

1.
INZERILLO, Giovanni. “Il barbaro è vinto”. D’Annunzio contra Wagner . Dal sinfonismo tedesco alla musica del silenzio nei romanzi di Gabriele D’Annunzio. Toruńskie Studia Polsko-Włoskie [online]. 10 październik 2012, s. 79–96. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/TSP-W.2012.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

VIII (2012)

Dział

Literaturoznawstwo

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 584
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

muzyka, Modern Romance, Gabriele D’Annunzio, Richard Wagner, Friedrich Nietzsche
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa