Miłość w czasach wojny w nowelach Federica De Roberta: «La Cocotte» i «L’Ultimo Voto»
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2020.010Słowa kluczowe
Federico De Roberto, Pierwsza Wojna Światowa, nowele wojenne, miłośćAbstrakt
Federico De Roberto, autor znanych i docenianych przez współczesnych czytelników „Wicekrólów”, znaczną część swoich tekstów poświęcił “studiom przypadków miłosnych”. Miłość jest tematem nie tylko prozy, ale również przedmiotem traktatów, dzięki, którym autor ma zamiar dotrzeć do „prawdy” o uczuciach. W opowiadaniach wojennych autor powraca do tych poszukiwań, «La Cocotte» i «L’Ultimo Voto» to studia miłości w czasach Pierwszej Wojny Światowej. Materia literacka, przestrzeń i bohaterowie, służy do zobrazowania konfliktu między miłością do kobiety, a uczuciami patriotycznymi.
Bibliografia
Bakhtine M. (1970), L’oeuvre de François Rabelais et la culture populaire du Moyen Âge et sous la Renaissance, Gallimard, Paris (ed. or. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaia kulʹtura srednevekovʹia i Renessansa, Izd-vo "Khudozh. lit-ra", Moskva, 1965).
Borri G. (1987), Invito alla lettura di Federico De Roberto, Mursia, Milano.
Castelli R. (2010), Il punto su Federico De Roberto. Per una storia delle opere e della critica, Bonanno, Acireale-Roma.
De Roberto F. (2015), La paura e gli altri racconti di guerra, G. Pedullà (a cura di), Garzanti, Milano.
De Roberto F. (1900), Il colore del tempo, Remo Sandron, Milano-Palermo.
Foucault M. (2011), Spazi altri [in:] Vaccaro S., Villani T., Tripodi P. (a cura di), Spazi altri. I luoghi delle eterotopie, Mimesis, Milano-Udine (ed. or. Des espaces autres, “Architecture, Mouvement, Continuité”, 5, 1984).
Halbwachs M. (1996), La memoria collettiva, Unicopli, Milano (ed. or. La mémoire collective, Presses Universitaires de France, Paris 1949).
Isnenghi M. (2000), Il caso italiano: tra incanti e disincanti, [in:] Calì V., Corni G., Ferrandi G. (a cura di), Gli intellettuali e la Grande Guerra, Mulino, Bologna.
Madrignani C. A. (2007), Effetto Sicilia: Genesi del romanzo moderno, Quodlibet, Macerata.
Madrignani C. A. (1972), Illusione e realtà nell’opera di Federico De Roberto. Saggio su ideologia e tecniche narrative, De Donato, Bari.
Pascoli G. (2019), Il Fanciullino, Feltrinelli, Milano.
Pedullà G. (2015), L’orrore da lontano. La grande guerra di Federico De Roberto, [in:] De Roberto F., La paura e gli altri racconti di guerra, Garzanti, Milano.
Sartre J. P. (1957), L'être et le néant: essai d'ontologie phénoménologique, Gallimard, Paris.
Sartre J. P. (1947), Huis clos [in:] Théatre, Vol. I, Gallimard, Paris.
Spinazzola V. (1961), Federico De Roberto e il verismo, Feltrinelli, Milano.
Thébaud F. (2007), Donne e identità di genere, [in:] Audoin-Rouzeau S., Becker J.J., Gibelli A. (a cura di), La Prima Guerra Mondiale, Vol. II, Einaudi, Torino (ed. or. Encyclopédie de la Grande Guerre, Audoin-Rouzeau S., Becker J.J. (a cura di), Bayard, Paris 2004).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Toruńskie Studia Polsko-Włoskie

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 380
Liczba cytowań: 0