Przekształcanie procedury administracyjnej poprzez technologię jako szansa na wzmocnienie praw podmiotowych
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSP-W.2020.001Słowa kluczowe
zautomatyzowane podejmowanie decyzji, interoperacyjność, przenośność, racjonalność administracyjna, prawa podmiotoweAbstrakt
Cyfrową transformację administracji publicznej można dostrzec w sposobie świadczenia szeregu usług, w stosowanych narzędziach komunikacyjnych oraz w dostępie do informacji administracyjnych. Technologia coraz bardziej ingeruje w procedury decyzyjne. Decyzje administracyjne są w coraz większym stopniu podejmowane na podstawie częściowej lub całkowitej automatyzacji. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji może zapewnić ich większą prawidłowość, ponieważ,przynajmniej potencjalnie, dzięki obliczeniom i algorytmom stosowanie prawa jest w mniejszym stopniu narażone na błędy rzeczowe i prawne, a także na motywacje wykraczające poza chronione interesy prawne. Stanowi to jednak ciekawe wyzwanie: redefiniuje
samo pojęcie wykonawczego stosowania prawa (np. tworzenie lub korzystanie z administracyjnej racjonalności pośredniej), gromadzenia informacji proceduralnych, obowiązku uzasadniania decyzji i sposobu ich weryfikacji.
Bibliografia
Australian Law Reform Commission, Traditional Rights and Freedoms ̵ Encroachments by Commonwealth Laws, ALRC Report 129, 2015, Commonwealth of Australia, p. 393 (https://www.alrc.gov.au/publication/traditional-rights-and-freedoms-encroachments-by-commonwealth-laws-alrc-report-129/).
Correia S., Administrative Due or Fair Process: Different Paths in the Evolutionary Formation of a Global Principle and a Global Right, [in:] Values in Global Administrative Law, ed. A. Gordon,
J.-B. Auby, J. Morison, T. Zwart, Oxford and Portland, Oregan 2011.
De Abreu J.C., “Digital Single Market under EU political and constitutional calling: European electronic agenda’s impact on interoperability solutions”, in UNIO - EU Law Journal, Vol. 3, No. 1, January 2017.
Dečman M., The role of government portals: an evaluation of the new Slovenian government portal, in ECEG 2016 – Proceedings of the 16th European Conference on e-Government, ed. Mitja Dečman et al., Academic Conferences and Publishing International Limited: 2016.
Engin Z., Treleaven P., Algorithmic Government: Automating Public Services and Supporting Civil Servants in using Data Science Technologies, “The Computer Journal” 2018, (https://academic.oup.com/comjnl/article/62/3/448/5070384
Mikhaylov S.J., Esteve M., Campion A., Artificial Intelligence for the Public Sector: Opportunities and Challenges of Cross-sector Collaboration, Philosophical Transactions of the Royal Society, 2018, Volume 376, Issue 2128, (https://doi.org/10.1098/rsta.2017.0357.
OECD, Comparative Study, Digital Government Strategies for Transforming Public Services in the Welfare Areas, 2016.
OECD, Directorate for Public Governance and Territorial Development, Recommendation of the Council on Public Procurement, 2015, (http://www.oecd.org/gov/public-procurement/recommendation/).
OECD, Transformation A Roadmap for the Future, March 2019, 7.7. Roadmap: Measuring digital government maturity.
Paulin A., “Governing Through Technology and the Failure of Writing Law”, in Smart City Governance, Elsevier, 2019.
Ponce J., Good Administration and Administrative Procedures, Indiana Journal of Global Legal Studies: Vol. 12: Issue 2, available at: http://www.repository.law.indiana.edu/ijgls/vol12/iss2/10 (last accessed on January 01,2020).
SIGMA, The Principles of Public Administration, 2017 Edition, (http://www.sigmaweb.org/publications/Principles-of-Public-Administration-2017-edition-ENG.pdf).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Toruńskie Studia Polsko-Włoskie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 544
Liczba cytowań: 0