Vitaliano Brancati w kinie: „mityczna” postać Don Juana
DOI:
https://doi.org/10.12775/30235Słowa kluczowe
Brancati, film, Don JuanAbstrakt
Przedstawiona w artykule analiza filmowa skupia się na wariantach ucieczki i podróży nowego „Don Juana”w kierunku absolutnej wolności, poszukiwania własnej tożsamości oraz szczęśliwego życia. „Przystojny Antonio (1960) i „Don Juan na Sycylii” (1967) są więc adaptacjami filmowymi swobodnie inspirowanymi powieścią Brancatiego. Obie adaptacje filmowe koncentrują się przede wszystkim na ukazaniu wzorca tzw. „macho”, owładniętego obsessją wobec kobiet, kierującego się zazdrością i popędem. Komizm Brancati przekształca się w gorzki humor, ukazując egzystencjalną i psychologiczną perspektywę bohaterów.
Bibliografia
Allonge R., Pirandello tra realismo e mistificazione, Napoli 1972.
Andorno C., Linguistica testuale. Un’introduzione, Carocci editore, Roma 2013.
Baldi G., Pirandello e il romazo. Scomposizione umoristica e ‘distrazione”, Liguori, Napoli 2006.
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Sic, Warszawa 2000.
Brancati V., Don Giovanni in Sicilia, Mondadori, Milano 2002.
Brancati V., Il bell’Antonio, Oscar Mondadori, Milano 2001.
Bronowski C., L’ideologia della distruzione dell’humanitas in Quaderni di Serafino Gubbio operatore, [in:] Attualità di Pirandello, a cura di E. Lauretta, Metauro, Pesaro 2008.
De Castris L., Storia di Pirandello, Laterza, Bari 1966.
Duchet M., Le origini dell’antropologia, Laterza, Roma-Bari 1977.
Genette G., Figure III. Discorso del racconto, Einaudi, Torino 1976.
Geri M., Percorsi pirandelliani nel Cinema italiano del dopoguerra, [in:] Il Cinema e Pirandello, a cura di Enzo Lauretta, Centro Nazionale Studi Pirandelliani, Agrigento 2003.
Griniani A., Retoriche pirandelliane, Liguori, Napoli 1993.
Lauretta E., Ganiana M., Il cinema e Pirandello, Ed. Iniziative di Turismo Culturale, Agrigento 2004.
Luperini R., Tematiche del moderno e tramonto dell’”Erlebnis” in Pirandello romanziere, in: L’allegoria del moderno, Riuniti, Roma 1990.
Kuper A., Kultura model antropologiczny, Kraków 2005.
Masiello V., La mosca nella bottiglia. Introduzione alla lettura del “Fu Mattia Pascal”, in: Aa.Vv., Lo strappo nel cielo di carta, La Nuova Italia Scientifica, Roma 1988.
Mazzacurati G., Pirandello nel ronazno europeo, Il Mulino, Bologna 1987.
Petronio G., Restauri letterari da Verga a Pirandello, Laterza, Roma-Bari 1990.
Perrone M., Vitaliano Brancati. Le avventura morali e i piaceri della scrittura, Milano 1997.
Pirandello L., Il giuoco delle parti, a cura di R. Allonge, Oscar Mondadori, Milano 1993.
Pirandello L., L’umorismo e altri saggi. La crisi di fine secolo: la relatività di ogni cosa, Guinti, Firenze 1994.
Ricoeur P., Sur soi-měme, Sueil, Paris 1990.
Starobiński J., Azione e reazione. Vita e avventure di una coppia, Einaudi, Torino 2001.
Sławińska I., Współczesna refleksja o teatrze. Ku antropologii teatru, Wyd. Literackie. Kraków 1979.
Tellini G., Il romanzo italiano dell’Ottocento e Novecento, Mondadori, Milano 1998.
Tischner J., Spór o istnienie człowieka, Znak, Kraków 1998.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1111
Liczba cytowań: 0