Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Italiano
  • Język Polski

Toruńskie Studia Polsko-Włoskie

Zakaz dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność w świetle europejskiego prawa do edukacji dzieci
  • Strona domowa
  • /
  • Zakaz dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność w świetle europejskiego prawa do edukacji dzieci
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. XV (2019) /
  4. Varia

Zakaz dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność w świetle europejskiego prawa do edukacji dzieci

Autor

  • Agnieszka Wojciechowska Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warszawski, https://orcid.org/0000-0003-2729-7089

DOI:

https://doi.org/10.12775/30037

Słowa kluczowe

niedyskryminacja, niepełnosprawność, prawa człowieka, dostęp do ogólnego systemu edukacji

Abstrakt

Pojęcie „edukacji” niewątpliwie zawiera w swoim znaczeniu również „dostęp” do edukacji, a ewentualne rozdzielenie tych współistniejących i współzależnych pojęć pozbawiłoby europejskie regulacje prawne celu, jakim jest zwalczanie dyskryminacji w edukacji. Źródła zasady równości i zasady niedyskryminacji w Unii Europejskiej można znaleźć we wspólnych tradycjach konstytucyjnych państw członkowskich, a także w prawach człowieka – w szczególności w Europejskiej konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz w samym prawie UE. Zainteresowanie Unii Europejskiej kwestiami osób niepełnosprawnych rośnie, ponieważ osoby niepełnosprawne zaczęły być postrzegane jako niewykorzystany potencjał. To nowe podejście wyrosło z ruchu na rzecz praw człowieka. Prawa te chroni Karta praw podstawowych Unii Europejskiej. Sama dyrektywa 2000/78/WE zapewnia ochronę przed dyskryminacją ze względu na niepełnosprawność jedynie w dziedzinie zatrudnienia. Nie obejmuje dostępu do edukacji dzieci. Tymczasem edukacja ma przygotować do pracy zawodowej. Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z 2006 r. obejmuje prawo do edukacji dzieci z niepełnosprawnościami i wymaga zapewnienia wszystkim racjonalnych usprawnień. Prawo do pełnego uczestnictwa w społeczeństwie traktuje jako prawo człowieka. Strategie UE zakładają dalszy rozwój przepisów chroniących prawa osób niepełnosprawnych, w tym prawo do edukacji.

Bibliografia

Błaszczak-Banasiak, A., Director of Equality Departament in Polish Ombudsman Office, Polish Scientific Conference, In Varietate Concordia: Challenges of European Law, (2019), Collegium Iuridicum II WPiA UW, Warsaw, Poland

Favalli, S. and Ferri, D., “Defining disability in EU non-discrimination legislation: Judicial activism and legislative restraints”, 22 EPL (2016)

Goldschmidt J. E., Reasonable accommodation in EU equality law in a broader perspective, ERA Forum (2007)

Hendricks, A. C., “The UN Disability Convention and (multiple) discrimination: Should EU non-discrimination law be modelled accordingly?”, 2 European Yearbook of Disability Law (2010)

Hosking, D. L., “Fat rights claim rebuffed”, 44 Industrial Law Journal (2015)

Lawson A., Disability and Equality Law in Britain: The Role of Reasonable Adjustments.

Oxford, Hart Publishing (2008)

McTique, P., “From Navas to Kaltoft: The European Court of Justice’s evolving definition of disability and the implications for HIV-positive individuals”, 16 International Journal of Discrimination and the Law (2015)

Schiek, D., “EU non-discrimination law & policy: Gender in the maze of multidimensional equalities”, in Hohmann-Dennhardt, Koerner and Zimmer (Eds.), Geschlechtergerechtigkeit, (Nomos, 2010)

Schiek D., Intersectionality and the notion of disability in EU discrimination law, Common Market Law Review 53 (2016)

Verloo, M., “Intersectional and cross-movement politics and policies: Reflections on current practices and debates”, 38 Signs: Journal of Women in Culture and Society (2013)

Waddington L., case note on Case C-13/05 Chacón Navas, 44 CML Rev. (2007)

Waddington L., Hendriks A., The Expanding Concept of Employment Discrimination in Europe: From Direct and Indirect Discrimination to Reasonable Accommodation Discrimination. The International Journal of Comparative Labour Law and Industrial Relations, Volume 1 8, Issue 4 (2002)

Waddington L., Implementing and Interpreting the Reasonable Accommodation Provision of the Framework Employment Directive: Learning from Experience and Achieving Best Practice (2004)

Waddingtom L, Hendriks A., The Expanding Concept of Employment Discrimination in

Europe: From Direct and Indirect Discrimination to Reasonable Accommodation Discrimination. The International Journal of Comparative Labour Law and Industrial Relations, Volume 1 8, Issue 4 (2002)

Waddington L., Implementing and Interpreting the Reasonable Accommodation Provision of the Framework Employment Directive: Learning from Experience and Achieving Best Practice (2004)

Waddington L., Lawson A., Disability and non-discrimination law in the European Union, An analysis of disability discrimination law within and beyond the employment field. European Commission, Directorate-General for Employment, Social affairs and Equal Opportunities, Unit G.2, Brussels (2009)

Wróblewski M., (red.), Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej jako żywy instrument, INPRIS, Ośrodek Badań Studiów i Legislacji, Warszawa (2014)

UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, UN Doc. A/RES/61/611, 13 December 2006

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-03-15

Jak cytować

1.
WOJCIECHOWSKA, Agnieszka. Zakaz dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność w świetle europejskiego prawa do edukacji dzieci. Toruńskie Studia Polsko-Włoskie [online]. 15 marzec 2020, s. 183–200. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/30037.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

XV (2019)

Dział

Varia

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 657
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

niedyskryminacja, niepełnosprawność, prawa człowieka, dostęp do ogólnego systemu edukacji
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa