Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Usługi zdalne w polskich bibliotekach uniwersyteckich
  • Strona domowa
  • /
  • Usługi zdalne w polskich bibliotekach uniwersyteckich
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 2 (3) (2009) /
  4. Problemy, badania, hipotezy

Usługi zdalne w polskich bibliotekach uniwersyteckich

Autor

  • Aneta Ostrowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2009.023

Słowa kluczowe

usługi zdalne, biblioteki uniwersyteckie

Abstrakt

Biblioteka akademicka odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego realizowaną poprzez usługi informacyjne i edukacyjne. Jej zadaniem jest przybliżanie nowych technologii informatycznych, tworzenie zasobów informacyjnych, następnie udostępnianie ich szerokiej grupie użytkowników. Zmiany zachodzące w szkolnictwie wyższym dotyczące przejścia od „nauczania” do „uczenia się”, nowych kierunków oraz form dydaktycznych, nauczania na odległość i zarządzania informacją wymuszają zmianę organizacji pracy w bibliotekach akademickich. Artykuł jest próbą zebrania i uporządkowania przykładów wprowadzenia usług zdalnych (głównie elektronicznych) do oferty 17 bibliotek polskich uniwersytetów. Poza omówieniem poszczególnych rodzajów świadczeń, ocenie poddano ich przydatność w działalności bibliotecznej oraz możliwość dalszej rozbudowy.

Bibliografia

Derfert-Wolf L., Elektroniczne usługi informacyjne typu pytanie-odpowiedź – światowe trendy i doświadczenie bibliotek. Biuletyn EBIB [on-line] 2006, nr 3 (71) [dostęp 15 lipca 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/2006/71/derfert.php.

Głowacka E., Derfert-Wolf L., Wskaźniki funkcjonalności elektronicznych usług bibliotecznych według raportu technicznego ISO/TR 20983, „Przegląd Biblioteczny” 2006, z. 4, s. 445-460.

Grygorowicz A., Kraszewska E., Propozycje standardów w zakresie edukacji użytkowników polskich bibliotek medycznych. W: Kształcenie użytkowników naukowej informacji medycznej – koncepcje i doświadczenia, Lublin-Kazimierz Dolny, 12-14 czerwca 2006 r. [on-line]. [Warszawa] 2006 (EBIB Materiały konferencyjne; nr 14) [dostęp 15 lipca 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/25kpbm/grygorowicz_kraszewska_1.php.

Megapanel PBI/Gemius. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [on-line] [dostęp 15 lipca 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://pl.wikipedia.org/wiki/Gemius.

Moczadło R., Kurs online z przysposobienia bibliotecznego – studium przypadku. E-mentor [on-line] 2008, 5 (27) [dostęp 15 lipca 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ementor.edu.pl/artykul_v2.php?numer= 24&id=535.

Publiczne uczelnie akademickie. W: Wykaz publicznych nadzorowanych przez Ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego [on-line]. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego [dostęp 15 lipca 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.nauka.gov.pl/mn/index.jsp?place=Lead08&news_cat_id=948&news_id=3610 &layout=2&page=text.

Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach. Dz. U. 1997 nr 85 poz. 539.

Wyniki Megapanel PBI/Gemius za lipiec 2008 r.[on-line]. Gemius S.A. [dostęp 15 lipca 2009]. Dostępny w World Wide Web: http://pliki.gemius.pl/Komunikaty/2008/Wyniki_Megapanel_PBI_Gemius_lipiec_2008.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2009-12-01

Jak cytować

1.
OSTROWSKA, Aneta. Usługi zdalne w polskich bibliotekach uniwersyteckich. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 1 grudzień 2009, T. 2, nr 2 (3), s. 123–133. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/TSB.2009.023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 2 (3) (2009)

Dział

Problemy, badania, hipotezy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 391
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

usługi zdalne, biblioteki uniwersyteckie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa