Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Stosunek przedstawicieli generacji Z do reklam internetowych zawierających elementy feministyczne i aspekt różnorodności w świetle badania ankietowego
  • Strona domowa
  • /
  • Stosunek przedstawicieli generacji Z do reklam internetowych zawierających elementy feministyczne i aspekt różnorodności w świetle badania ankietowego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 16 Nr 2 (31) (2023) /
  4. Artykuły

Stosunek przedstawicieli generacji Z do reklam internetowych zawierających elementy feministyczne i aspekt różnorodności w świetle badania ankietowego

Autor

  • Hanna Bednarska Studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego https://orcid.org/0009-0007-3802-1172

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2023.005

Słowa kluczowe

generacja Z, pokolenie Z, reklama internetowa, media społecznościowe, różnorodność, femvertising

Abstrakt

W artykule poruszono kwestię wrażliwości pokolenia Z na przekaz reklamowy zamieszczany w mediach społecznościowych, związany z wybranymi zjawiskami społecznymi – szczególnie równością i różnorodnością. Scharakteryzowano przedstawicieli generacji Z oraz ukazano wybrane zjawiska społeczne (takie jak: femvertising, inkluzywność i różnorodność),które stanowią dziś część krajobrazu reklamowego kierowanego do młodych konsumentów. W drugiej części tekstu skupiono się na omówieniu badań własnych w zakresie postaw i deklaracji przedstawicieli pokolenia Z co do odbioru różnorodności i równości w reklamie internetowej oraz jej wpływu na ich postawy konsumenckie. W badaniu wykorzystano kwestionariusz ankiety, który skierowano do przedstawicieli generacji Z. Otrzymano 101 odpowiedzi. Z badań wynika, że przedstawiciele „Zetek” dostrzegają działania reklamowe marek w mediach społecznościowych, choć docierają do nich głównie te prezentowane poprzez serwis Instagram. Zdecydowana większość badanych wskazała, że różnorodność jest dla nich istotną wartością, także w przekazie reklamowym, choć znacznie rzadziej są skłonni weryfikować faktyczne działania marki na jej rzecz, nie ma ona również większego wpływu na dokonywane przez nich wybory konsumenckie.

Bibliografia

Akestam Nina, Rosengren Sara, Dahlen Micael, Advertising “like a girl”: Toward a better understanding of “femvertising” and its effects, „Psychology and Marketing” 2017, no. 34, s. 795–806.

Becker-Herby Elisa, The Rise of Femvertising: Authentically Reaching Female Consumers, Minnesota 2016.

Co to jest Pokolenie Z? Charakterystyka nowej generacji pracowników i konsumentów [online]. EY Polska, 4.11.2022 [dostęp 6 czerwca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.ey.com/pl_pl/workforce/pokolenie-z-co-to-jest.

Eileen Gu, [w:] Wikipedia. Wolna encyklopedia [online] [dostęp 21 maja 2023]. Dostęony w World Wide Web: https://en.wikipedia.org/wiki/Eileen_Gu.

Eileen GU [online] [dostęp 21 maja 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://olympics.com/en/athletes/gu-ailing-eileen.

Fijałkowska Alina, (DEI) diversity, equity & inclusion – chwilowy trend czy przyszłość komunikacji? [online] [dostęp 3 czerwca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://contentstandard.pl/deidiversity-equity-inclusion-chwilowy-trend-czy-przyszlosc-komunikacji.

Francis Tracy Hoefel Fernanda, ‘True Gen’: Generation Z and its implications for companies [online]. McKinsey & Company, 12.11.2018 [dostęp 9 czerwca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/true-gen-generation-z-and-its-implications-for-companies.

Gen Z – czym jest, co kupuje, jak do niej trafić, jeśli to Twój target? [online]. Global24, 23.12.2022, data aktualizacji: 19.01.2023 [online] [dostęp 6 czerwca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://global24.com/pl/blog/gen-z.

Gruz Przemysław, DEI. Diversity, equity, inclusion [online]. Portal informacyjny Raport CSR, 1.12.2021 [dostęp 3 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://raportcsr.pl/dei-diversity-equity-inclusion.

Kończak Jarosław, Wizerunek kobiety w reklamie. Raport z badań, „Media Biznes Kultura” 2022, nr 22, s. 89–106.

Kot Joanna, Nowe formy narracji na Instagramie: badanie pilotażowe rolek związanych z podróżami i sportem, „Com.press” 2022, nr 2, s. 90–102.

Kozłowski Wojciech, Sobotko Ewelina, Rutkowska Anna, Skłonność do płacenia za produkty społecznie odpowiedzialne i postrzeganie ich wartości – wpływ postaw i znaczenia sprawy społecznej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H – Oeconomia” 2018, t. 52, nr 3, s. 255–264.

Laskowska Barbara, Znaczenie postaw konsumenckich pokolenia Z dla rozwoju neuromarketingu i zarządzania marką. Kilka wskazówek dla edukacji, [w:] Motivation – Education – Trust – Environment – Safety 2021. Proceedings of the 6th International Conference, June 30, 2021, Ružomberok, Bratysława 2021, s. 85–89.

Materiały prasowe Victoria’s Secret, Undefinable [online] [dostęp 30 maja 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.instagram.com/victoriassecret.

Paczka Edyta, Zmiana zachowań rynkowych pokolenia Z, „Ekonomia – Wrocław Economic Review. Acta Universitatis Wratislaviensis” 2020, t. 26, nr 1, s. 21–34.

Vázquez-Herrero Jorge, Direito-Rebollal Sabela, López-García Xose, Ephemeral journalism: News distribution through Instagram stories, „Social Media + Society” 2019, vol. 5, no. 4 [online] [dostęp 9 lipca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2056305119888657.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-12-19

Jak cytować

1.
BEDNARSKA, Hanna. Stosunek przedstawicieli generacji Z do reklam internetowych zawierających elementy feministyczne i aspekt różnorodności w świetle badania ankietowego. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 19 grudzień 2025, T. 16, nr 2 (31). [udostępniono 19.12.2025]. DOI 10.12775/TSB.2023.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 16 Nr 2 (31) (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Hanna Bednarska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 6
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

generacja Z, pokolenie Z, reklama internetowa, media społecznościowe, różnorodność, femvertising
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa