Colorful, funny, beautiful..., or how to sell illustrations in a dictionary. Analysis of advertising texts concerning illustrated dictionaries
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2020.006Keywords
illustrated dictionary, illustration, book advertisingAbstract
The article answers the question of how illustrated dictionaries in advertising messages are presented. The analysis of 134 collected advertising texts was carried out. The analysis led to the conclusion that illustrated dictionaries are presented as publications that teach in an effective and attractive way, and that the illustrations support both functions: they are a diversification of the graphic design and support the process of remembering. The illustrations themselves are described primarily in terms of their graphic form and function.References
Bańko Mirosław, Poznaj słownik po okładce. Teksty informacyjno-reklamowe wydawców na okładkach słowników, „Poradnik Językowy” 2003, z. 8, s. 3-21.
Biesaga Monika, Pictorial Illustration in Dictionaries. The State of Theoretical Art, [w:] Proceedings of the XVII EURALEX International Congress. Lexicography and Linguistic Diversity, red. T. Margalitadze, G. Meladze, Tbilisi 2016, s. 99–108.
Dobrołęcki Piotr, Masłoń Krzysztof, Poprawne, piękne i skuteczne. Słowniki języka polskiego, „Magazyn Literacki” 2002, nr 9, s. 6, 8.
Graphical illustration [hasło], w: I. Burkhanov, Lexicography. A Dictionary of Basic Terminology, Rzeszów 1998, s. 96–97.
Hojka Bożena, Ilustracje, animacje, interaktywne obrazki: funkcje i formy elementów graficznych w słownikach internetowych, „Folia Bibliologica” 2017, s. 153-167.
Hojka Bożena, Poznawcze walory ilustracji w słownikach dla dzieci, „Bibliotheca Nostra: śląski kwartalnik naukowy” 2016, nr 1, s. 66-74.
Hupka Werner, Wort und Bild: Die Illustrationen in Wörterbüchern und Enzyklopädien, Tübingen 1989.
Kowalski Marek Arpad, Słownik jest dobry na wszystko, „Notes Wydawniczy” 2003, nr 12, s. 25-27.
Lew Robert, Kaźmierczak Rafał, Tomczak Ewa, Leszkowicz MateuszWerner, Competition of definition and pictorial illustration for dictionary users’ attention: An eye-tracking study, „International Journal of Lexicography” 2017, s. 1-25.
Narbutowicz Przemysław, Sprzedać książkę po okładce: techniki perswazji na okładkach książek literackich wydawanych w Polsce, Warszawa 2012.
Szczepanik Renata, The Role of Illustrations in Explaining Meaning in Learner’s Dictionaries, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Opolskiego”, „Filologia Angielska” 2000, z. 11, s. 169–182.
Zając Michał, Produkt totalny, [w:] G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik. Zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa 2013.
Zając Michał, Promocja książki dziecięcej: podręcznik akademicki, Warszawa 2000.
Żmigrodzki Piotr, Słowo, słownik, rzeczywistość: z problemów leksykografii i metaleksykografii, Kraków 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 637
Number of citations: 0