Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Colorful, funny, beautiful..., or how to sell illustrations in a dictionary. Analysis of advertising texts concerning illustrated dictionaries
  • Home
  • /
  • Colorful, funny, beautiful..., or how to sell illustrations in a dictionary. Analysis of advertising texts concerning illustrated dictionaries
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 13 No. 1 (24) (2020) /
  4. Articles

Colorful, funny, beautiful..., or how to sell illustrations in a dictionary. Analysis of advertising texts concerning illustrated dictionaries

Authors

  • Bożena Hojka University of Wroclaw. Philological faculty. Institute of Scientific Information and Library Science https://orcid.org/0000-0002-4591-4346

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2020.006

Keywords

illustrated dictionary, illustration, book advertising

Abstract

The article answers the question of how illustrated dictionaries in advertising messages are presented. The analysis of 134 collected advertising texts was carried out. The analysis led to the conclusion that illustrated dictionaries are presented as publications that teach in an effective and attractive way, and that the illustrations support both functions: they are a diversification of the graphic design and support the process of remembering. The illustrations themselves are described primarily in terms of their graphic form and function.

References

Bańko Mirosław, Poznaj słownik po okładce. Teksty informacyjno-reklamowe wydawców na okładkach słowników, „Poradnik Językowy” 2003, z. 8, s. 3-21.

Biesaga Monika, Pictorial Illustration in Dictionaries. The State of Theoretical Art, [w:] Proceedings of the XVII EURALEX International Congress. Lexicography and Linguistic Diversity, red. T. Margalitadze, G. Meladze, Tbilisi 2016, s. 99–108.

Dobrołęcki Piotr, Masłoń Krzysztof, Poprawne, piękne i skuteczne. Słowniki języka polskiego, „Magazyn Literacki” 2002, nr 9, s. 6, 8.

Graphical illustration [hasło], w: I. Burkhanov, Lexicography. A Dictionary of Basic Terminology, Rzeszów 1998, s. 96–97.

Hojka Bożena, Ilustracje, animacje, interaktywne obrazki: funkcje i formy elementów graficznych w słownikach internetowych, „Folia Bibliologica” 2017, s. 153-167.

Hojka Bożena, Poznawcze walory ilustracji w słownikach dla dzieci, „Bibliotheca Nostra: śląski kwartalnik naukowy” 2016, nr 1, s. 66-74.

Hupka Werner, Wort und Bild: Die Illustrationen in Wörterbüchern und Enzyklopädien, Tübingen 1989.

Kowalski Marek Arpad, Słownik jest dobry na wszystko, „Notes Wydawniczy” 2003, nr 12, s. 25-27.

Lew Robert, Kaźmierczak Rafał, Tomczak Ewa, Leszkowicz MateuszWerner, Competition of definition and pictorial illustration for dictionary users’ attention: An eye-tracking study, „International Journal of Lexicography” 2017, s. 1-25.

Narbutowicz Przemysław, Sprzedać książkę po okładce: techniki perswazji na okładkach książek literackich wydawanych w Polsce, Warszawa 2012.

Szczepanik Renata, The Role of Illustrations in Explaining Meaning in Learner’s Dictionaries, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Opolskiego”, „Filologia Angielska” 2000, z. 11, s. 169–182.

Zając Michał, Produkt totalny, [w:] G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik. Zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa 2013.

Zając Michał, Promocja książki dziecięcej: podręcznik akademicki, Warszawa 2000.

Żmigrodzki Piotr, Słowo, słownik, rzeczywistość: z problemów leksykografii i metaleksykografii, Kraków 2008.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-11-22

How to Cite

1.
HOJKA, Bożena. Colorful, funny, beautiful. , or how to sell illustrations in a dictionary. Analysis of advertising texts concerning illustrated dictionaries. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 22 November 2019. Vol. 13, no. 1 (24), pp. 123-139. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2020.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 13 No. 1 (24) (2020)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 786
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

illustrated dictionary, illustration, book advertising
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop