Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

The method of book and reading promotion in television programs about books
  • Home
  • /
  • The method of book and reading promotion in television programs about books
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 11 No. 1 (20) (2018) /
  4. Articles

The method of book and reading promotion in television programs about books

Authors

  • Sebastian Dawid Kotuła Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Institute of Information and Library Science

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2018.003

Keywords

book promotion, television, television program about books

Abstract

The purpose of this article is an attempt to demonstrate the mechanism of the books promotion on television. For this purpose I used the chosen episodes of a television program about books “Książki z górnej półki” (ang. Books from the top shelf). The work is based on the achievements of linguistics. Analyzes examined the verbal layer of that program, and more specifically, the introductory sections of evaluative statements conducting by the host of the program.

References

Awdiejew A., Wartościowanie wymuszone a szacunek dla odbiorcy w dyskursie politycznym,

[w:] Język a Kultura. T. 11, red. J. Anusiewicz, B. Siciński, Wrocław 1994, s. 49-55.

Borowski H., Wartość jako przeżycie. Wprowadzenie do aksjologii, Lublin 1992.

Braun-Gałkowska M., Treść programów telewizyjnych jako czynnik oddziaływania na

widzów. Wprowadzenie i strategie badań, [w:] Czas pusty. Analiza treści programów telewizyjnych czterech nadawców polskich, red. A. Gała, I. Ulfik-Jaworska, Lublin 2006, s. 11-30.

Fortuna P., Wokalne elementy struktury przekazu telewizyjnego, [w:] Psychologiczne aspekty

odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin 1999, s. 25-52.

Gajda J., Język mediów jako system komunikacji i jego kulturowe uwarunkowania, [w:] Kultura i język mediów, red. M. Tanaś, Kraków 2007, s. 15-25.

Karwatowska M., Prawda i kłamstwo w języku młodzieży licealnej lat dziewięćdziesiątych,

Lublin 2001.

Kosmalska B., Telewizja – nierzeczywista rzeczywistość, [w:] Definiowanie McLuhana.

Media a perspektywy rozwoju rzeczywistości wirtualnej, red. M. Sokołowski, Olsztyn 2006, s. 275-284.

Kotuła S.D., Wartościowanie książki w programie telewizyjnym „Książki z górnej półki”, [w:]

Język a komunikacja 17. Język polski XXI wieku. Analizy, oceny, perspektywy, red. G. Szpila, Kraków 2007, s. 249-254.

Kotuła S.D., Czy programy telewizyjne o książkach mogą być przedmiotem zainteresowań

bibliologii?, [w:] Od książki dawnej do biblioteki wirtualnej. Przeobrażenia bibliologii polskiej. Na marginesie trzydziestolecia Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii UMK w Toruniu, red. D. Degen, M. Fedorowicz, Toruń 2009, s. 237-244.

Krzeszowski T.P., Aksjologiczne aspekty semantyki językoznawczej, Toruń 1999.

Książki z górnej półki, „Nowy Kurier” 2004, nr 23, s. 2, 19.

Leszczak O., Metodologiczne zasady wartościowania i wartość jako koncept metodologiczny,

[w:] Dialog. Komparatystyka. Literatura. Profesorowi Eugeniuszowi Czaplejewiczowi w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej, Warszawa 2002, s. 35-65.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.

Murawski K., Nauka i wartości moralne, [w:] Język a Kultura. T. 3. Wartości w języku i

tekście, red. J. Puzynina, J. Anusiewicz, Wrocław 1991, s. 163-176.

Ossowska M., O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea, Warszawa 1983.

Pajdzińska A., Wartościowanie we frazeologii, [w:] Język a Kultura. T. 3. Wartości w języku i

tekście, red. J. Puzynina, J. Anusiewicz, Wrocław 1991, s. 15-28.

Puzynina J., Jak pracować nad językiem wartości?, [w:] Język a Kultura. T. 2. Zagadnienia

leksykalne i aksjologiczne, red. J. Puzynina, J. Bartmiński, Wrocław, 1991, s.129-136.

Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.

Puzynina J., Słowo. Wartość. Kultura, Lublin 1997.

Puzynina J., Problemy wartościowania w języku i tekście, „Etnolingwistyka” 2004, nr 16, s.

-189.

Skoczek T., Telewizja publiczna, Kraków 2004.

TVP [online], [dostęp: 20.02.2009], dostępny w WWW:

http://www.tvp.pl/prasa/programTVPol/2006/p0907_4.txt.

Wieczorek U., Wartościowanie. Perswazja. Język, Kraków 1999.

Wierzbicka A., Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne, Warszawa 1971.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-12-29

How to Cite

1.
KOTUŁA, Sebastian Dawid. The method of book and reading promotion in television programs about books. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 29 December 2017. Vol. 11, no. 1 (20), pp. 55-66. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2018.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 11 No. 1 (20) (2018)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 646
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

book promotion, television, television program about books
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop