Competencies of the Modern Publisher – Theoretical Assumptions Versus Opinions of Practitioners
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2016.021Keywords
e-book, profession of publisher, self-publishing, the role of publisher, Web 2.0Abstract
The subject of the article are the competencies of the modern publisher, influenced by changes in the book market which occurred in the years 2000–2015. The aim is to compare theoretical assumptions presented in the literature with opinions of representatives of leading Polish publishing houses. While analyzing changes in competencies and the social role of publishers the following factors were taken into account: development of e-books and new forms of media, proliferation of the self-publishing phenomenon and the increasing popularity of the social media. In the first stage of the research, the analysis and critique of the literature method was used, in which a systematic review of literature published in the years 2000–2015 in Polish and English was done, in order to develop a theoretical model of the competencies and role of the modern publisher. Then the developed model was compared with the results of surveys conducted among Polish academic and fiction publishers. As a result, conclusions were drawn regarding the scope and forms of changes which took place in the book market under the influence of new media development.
References
Banou Christina, The Organization of Book-Publishing Houses in a Changing Era, “Logos” vol. 24.1: 2013, s. 30–40.
Bednarczyk Czesław, W podmostowej arkadzie. Wspomnienia drukarza i wydawcy londyńskiej Oficyny, Londyn 2013.
Esposito Joseph, One World Publishing, Brought to You by the Internet, “Publishing Research Quarterly” Vol. 27: 2011, No. 1, s. 13–18.
Godine David, The Role and Future of the Traditional Book Publisher Publishing, “Research Quarterly” Vol. 27: 2011, Iss. 4, s. 332–337.
Gołębiewski Łukasz, Waszczyk Paweł, Rynek książki w Polsce 2014, Warszawa 2014.
Gurczyński Jacek, Wolny Internet, wolna kultura, „Kultura i Wartości” 2013, nr 2, s. 77–90.
Karpowicz Andrzej, Autor – wydawca. Poradnik prawa autorskiego, Warszawa 2009.
Katalog krojów pism wraz z poradnikiem wydawcy, pod red. M. Jakubickiej, Warszawa 2000.
Klukowski Bogdan, Filip Trzaska, redaktor, wydawca, księgarz, drukarz, nauczyciel, autor, „Poradnik Bibliotekarza” 2014, nr 12, s. 22–24.
Krajewski Mirosław, Vademecum autora i wydawcy prac naukowych, Włocławek 2001.
Lewis Bruce, Duchac Jonatan, Beets S. Douglas, An Academic Publisher’s Response to Plagiarism, “Journal of Business Ethics” Vol. 102: 2011, Iss. 3, s. 489–506.
Nelson Meredith, The blog phenomenon and the book publishing industry, “Publishing Research Quarterly” Vol. 22.2: 2006, s. 3–26.
Orżewski Wojciech, Wydawca i prawo, Warszawa 2009.
Pecoskie Jen, Hill Heather, Beyond traditional publishing models: An examination of the relationships between authors, readers, and publishers, “Journal of Documentation” Vol. 71.3: 2015, s. 609–626.
Podręczny słownik bibliotekarza, oprac. Grzegorz Czapnik, Zbigniew Gruszka, przy współprac. Hanny Tadeusiewicz, Warszawa 2011.
Steiner Ann, Personal readings and public texts: Book blogs and online writing about literature, “Culture Unbound” Vol. 2.28: 2010, s. 471–494.
Szymańska Irena, Matuszewski Ryszard, Miałam dar zachwytu. Wspomnienia wydawcy, Warszawa 2001.
Uribe Marcelo, Perspective of a smaller Latin American publisher, “Publishing Research Quarterly” Vol. 22: 2006, Iss. 3, s. 36–41.
Walczak Krzysztof, Andrysiak Ewa, Obala Ewa, Józef Radwan (1858–1936) prawnik, wydawca i działacz społeczny, Kalisz 2014.
Wójcik Magdalena, Web 2.0 działalności usługowej instytucji książki, Kraków 2013.
Wydawcy warszawscy, pod. red. Justyny Myszkowskiej, Warszawa 2003.
Badanie rynku książki w Polsce. Monitoring kondycji wydawców, trendów produkcyjnych i dystrybucyjnych na rynku wydawniczym [online]. Polska Izba Książki [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.pik.org.pl/upload/files/Raport%20PIK%207-11-2013%20final-final.pdf.
Bednarek-Michalska Bożena, Modele biznesowe otwartego publikowania naukowego: informator dla polskich wydawców uczelnianych [online]. Stowarzyszenie EBIB [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: https://www.fosteropenscience.eu/sites/default/files/pdf/850.pdf.
Bednarek-Michalska Bożena, Modele publikowania naukowego – pytania i wyzwania dla współczesnego wydawcy [online]. Nauka, 2/2010 [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_210_12_Bednarek.pdf.
Grodecka Karolina, Udane projekty Open Access w Polsce: studia przypadków [online]. Stowarzyszenie EBIB [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/wydawnictwa_zwarte/article/view/141/272.
Internauci 2015. Komunikat z Badań CBOS [online] 2015, nr 90 [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2015/K_090_15.PDF.
Lipszyc Jarosław, Europosłanka zastanawia się, jak „wyjść z więzienia praw autorskich” [online]. Prawokultury.pl [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://prawokultury.pl/newsy/europoslanka-zastanawia-sie-jak-wyjsc-z-wiezienia-/.
Lung Tracey, The Impacts of e-Publishing and Smart Technology, “Current Trends in Publishing” [online] 2014, Vol. 1 [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://ottawa.scholarsportal.info/uo-esis/index.php/isi6314-1-14/article/view/7.
Raport o rynku e-booków [online]. InnovationPR [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://media.innovationpr.pl/2360/pl/presskit/9688.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1470
Number of citations: 0