Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Main Directions of Polish Functional Typography in the 20s of the 20th Century – Selected Case Studies
  • Home
  • /
  • Main Directions of Polish Functional Typography in the 20s of the 20th Century – Selected Case Studies
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 9 No. 2 (17) (2016) /
  4. Articles

Main Directions of Polish Functional Typography in the 20s of the 20th Century – Selected Case Studies

Authors

  • Barbara Krasińska Pedagogical University of Cracow

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2016.017

Keywords

Berlewi Henryk, constructivism, functional typography, graphic design, new typography, poster design, Strzemiński Władysław, Szczuka Mieczysław

Abstract

The 20s of the 20th century brought the need for a new graphic style and design. Futuristic literature and poetry made it necessary to create a new typographic layout. Utilitarianism art, “machine logic”, functionalism, a dialogue between art and the present, standardization and mechanization were topics discussed internationally. In Russia constructivism and suprematism were strongly represented, in Germany a new theory of the Bauhaus was created along with new typography. These theories found a fertile ground in Poland, where the concept of unison, “analytical purity” in terms of artistic experimentation, as well as functional typography were among the main goals of graphic design, including poster design. The 20s were also a time when nationalist tendencies in art were criticized, the ideal man was portrayed as an engineer who creates by himself and for whom art is created. In Poland these ideas were developed in circles gathered around such people as Henry Berlewi, Władysław Strzemiński or Mieczysław Szczuka. It was their typographic design that was setting an example and was a plastic model to be followed by designing in the spirit of “modernity” (see Sixth, the sixth «Buchumschlag» 1926 of Strzemiński, the “Albatros” almanac cover from 1923, posters: Have you read the latest issue of the “Road” monthly from 1922/1924, The little musician from 1924, a poster for the Automobile Austro – Daimler exhibition from 1924 by Berlewi, a poster for Hamlet from 1925, and Amnesty for political prisoners from 1926 by Szczuka).

This paper presents some of the most prominent personalities of Polish functional typography of the 20s. It outlines their views and theories to present selected typographical projects neglected or overlooked by otherwise rich literature on the subject (e.g. Mieczysław Szczuka’s works). These are excellent examples of principles and rules of design in the spirit of typography of that time.

References

Baranowicz Zofia, Polska awangarda artystyczna 1918–1939, Warszawa 1979.

Bogucka Barbara, Barwny krzyk ulicy – o sztuce plakatu, „Polonistyka” 2008, nr 10, s. 46.

Bojko Szymon, Polska sztuka plakatu. Początki i rozwój do 1939, Warszawa 1971.

Bojko Szymon, Polski plakat współczesny, Warszawa 1972.

Chodań Przemysław, Suprematyzm Kazimierza Malewicza jako przykład awangardowej utopii. Teksty.bunkier.art.pl [online] 2008, nr 9 [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http:// http://teksty.bunkier.art.pl/?id=46.

Dydo Krzysztof, Mistrzowie Polskiej Sztuki Plakatu, Bielsko-Biała 1995.

Frankowska Magdalena, Frankowski Artur, Henryk Berlewi, Warszawa 2009.

Historia polskiego projektowania IV [online]. STGU Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://archiwum.stgu.pl/historia-polskiego-projektowania-iv/.

Kramek Martyn, Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://culture.pl/pl/wydarzenie/tradycje–konstruktywistyczne–w–plakacie–polskim.

Kramek Martyn, Władysław Strzemiński Drukarstwo funkcjonalne [online]. Martyn Kramek teczka z pracami [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.hard.core.pl/3293/strzeminski-1935-druk_funkcjonalny-wstep.html.

Lissitzky El, Topografia typografii, [w:] Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015, s. 23.

Polskie życie artystyczne w latach 1915–1939, pod red. Aleksandra Wojciechowskiego, Wrocław 1974.

Ratajczak Mirosław, Plakat na śpiewająco, „Odra” 2011, nr 7–8, s. 117.

Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Kraków 2011.

Sowula Grzegorz, Berlewi [online]. 2+3D [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.2plus3d.pl/artykuly/berlewi.

Szablowska Anna Agnieszka, Tadeusz Gronowski. Sztuka plakatu i reklamy, Warszawa 2005.

Sztabiński Grzegorz, Strzemiński – niedopełniony projekt. Filozoficzne tło koncepcji sztuki Władysława Strzemińskiego, [w:] Władysław Strzemiński – In memoriam, pod red. Janusza Zagrodzkiego, Łódź 1988.

Szydłowska Agata, Misiak Marian, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Kraków 2015.

Śniecikowska Beata, Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Kraków 2005.

Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim [online]. Culture.pl [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://culture.pl/pl/wydarzenie/tradycje-konstruktywistyczne-w-plakacie-polskim.

Tschichold Jan, Nowa typografia, Łódź 2011.

Tschichold Jan, Nowe życie druku, [w:] Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015, s. 34.

Turowski Andrzej, Konstruktywistyczna typografia Władysława Strzemińskiego. Władysław Strzemiński's Constructivistic Typography. La typographie constructiviste de Władysław Strzemiński, „Projekt” 1971, nr 4, s. 19–27.

Warda Michał, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2014.

Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015.

Z kart historii polskiego designu. Władysław Strzemiński jako projektant [online]. Design po polsku [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://zsah.blox.pl/2011/02/z-kart-historii-polskiego-designu-Wladyslaw.html.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-02-13

How to Cite

1.
KRASIŃSKA, Barbara. Main Directions of Polish Functional Typography in the 20s of the 20th Century – Selected Case Studies. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 13 February 2017. Vol. 9, no. 2 (17), pp. 9-29. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2016.017.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 9 No. 2 (17) (2016)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 2809
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Berlewi Henryk, constructivism, functional typography, graphic design, new typography, poster design, Strzemiński Władysław, Szczuka Mieczysław
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop