Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

A toddler in the library. The history and perspectives of service development in Poland
  • Home
  • /
  • A toddler in the library. The history and perspectives of service development in Poland
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 8 No. 2 (15) (2015) /
  4. Problems, research, hypotheses

A toddler in the library. The history and perspectives of service development in Poland

Authors

  • Agata Walczak-Niewiadomska University of Lodz

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2015.021

Keywords

children aged 0–3, early literacy, library for children

Abstract

Public libraries for children have a special place in the history of Polish librarianship. For years they have been trying to adapt to the needs of an increasingly demanding readers of the digital age. Until early 90s of the 20th century little was mentioned in the national peer-reviewed literature about the presence of children aged 0–3 in libraries. Since then the situation has improved considerably. The article introduces the issue of services for the youngest children and their parents implemented in Polish libraries, characterizing both the history and the uniqueness of this age group in libraries of the world. It also presents results of research on availability and repertoire of services offered to children aged 0–3 in Polish libraries.

References

Biblioteka Abecadło [online] [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.abecadlo.olsztyn.pl/.

Carlson Ann, A nationwide survey of librarians’ practices and attitudes in serving children under three years of age and their parents and caregivers, praca doktorska, School of Library Services, Columbia University, 1983.

Chcę się bawić. Praktyczne propozycje zabaw dla małych dzieci [online]. Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego, 2013, 32 s. [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.frd.org.pl/repository/documents/Chce_sie_bawic_nowe_zmniejszone.pdf.

Darien Library [online] [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.darienlibrary.org/youth/elipads.

Dzieci, młodzież – Internet – biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcji Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży, pod red. Grażyny Lewandowicz-Nosal, Elżbiety Barbary Zybert, Warszawa 2009.

Dzieci w bibliotece [online] [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://dzieciwbibliotece.pl/.

Dziecko, książka, biblioteka, pod red. Grażyny Lewandowicz, Warszawa 1993.

Farganus Agnieszka, Poczytaj ze mną, „Guliwer” 2002, nr 2, s. 65–69.

Feinberg Sandra, Specjalny program biblioteczny dla rodziców i małych dzieci, [w:] Dziecko, książka, biblioteka, pod red. Grażyny Lewandowicz, Warszawa 1993, s. 66–67.

Fundacja ABCXXI „Cała Polska Czyta Dzieciom”. Kampania społeczna „Pierwsza Książka Mojego Dziecka” [online] [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/pkmd.

Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego. Programy dla bibliotek [online] [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.frd.org.pl/programy/archiwalne/dla_bibliotek.

Grabowska Dorota, Metody pracy bibliotecznej z młodszym czytelnikiem dziecięcym, [w:] Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji, pod red. Krystyny Heskiej-Kwaśniewicz i Ireny Sochy, Katowice 1996, s. 243–249.

Grabowska Dorota, Najmłodsi czytelnicy w bibliotece. Wybrane formy pracy, [w:] Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne, pod red. Marioli Antczak, Aliny Brzuski-Kępy, Agaty Walczak-Niewiadomskiej, Łódź 2013, s. 243–268.

Greene Ellin, Early childhood centers: three models, „School Library Journal” 1984, vol. 30, no. 6, s. 21.

Grzelczyk Jolanta, „Na dobry początek” – projekt Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu promujący czytelnictwo od najmłodszych lat. „Biuletyn EBIB” [online] 2011, nr 4 [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.pl/images/stories/numery/122/122_grzelczyk.pdf.

Guidelines for Library Services to Babies and Toddlers, The Hague 2007.

Illinois Head Start Association [online] [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://ilheadstart.org/.

Jak pracować z małymi dziećmi i rodzicami: poradnik dla bibliotek. Inspiracje [online]. Warszawa: Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego, 2013, 28 s. [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web:http://www.frd.org.pl/repository/FRSI_biblioteczne/FK_Poradnik_Inspiracje_JAKpracowac_zmalymi_dziecmi_2013.pdf.

Kulturhuset [online] [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://kulturhusetstadsteatern.se/Bibliotek/Rum-for-Barn/.

Langer Hanna, Programy czytelnicze dla małych dzieci w bibliotekach zagranicznych, „Bibliotheca Nostra” 2007, nr 3(11), s. 15–21.

Lewandowicz Grażyna, Małe dziecko w bibliotece, „Poradnik Bibliotekarza” 2000, nr 3, s. 5–8.

Lewandowicz Grażyna, W bibliotece dla dzieci, Warszawa 1994.

Lewandowicz-Nosal Grażyna, Książki dla najmłodszych. Od zera do trzech, Warszawa 2011.

Lewandowicz-Nosal Grażyna [i in.], Warto mieć w bibliotece: książki dla dzieci 2010–2013: katalog, Warszawa 2014.

Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie. Projekty [online] [dostęp 15 grudnia 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://oldwww.mbp.olsztyn.pl/index.php?menu_id=14&projekt=15.

Niedziela Stanisława, Edukacja czytelnicza rodziców i dzieci w bibliotece dziecięcej, „Poradnik Bibliotekarza” 2002, nr 4, s. 5–10.

Papuzińska Joanna, Książki, dzieci, biblioteka: z zagadnień upowszechniania czytelnictwa i książki dziecięcej, Warszawa 1992.

Ramos Ana Margarida, Learning to read before you walk: Portuguese libraries for babies and toddlers, „IFLA Journal” 2012, vol. 38, s. 78–85.

Terwilliger Gail, Dzieci i rodzice. Rola biblioteki publicznej, [w:] Dziecko, książka, biblioteka, pod red. Grażyny Lewandowicz, Warszawa 1993, s. 52–56.

Walczak-Niewiadomska Agata, Biblioteki przyjazne dzieciom, „Poradnik Bibliotekarza” (dod. Świat książki dziecięcej) 2010, nr 7–8, s. 1–2.

Walczak-Niewiadomska Agata, Model biblioteki rodzinnej w oparciu o doświadczenia amerykańskie, „Przegląd Biblioteczny” 2012, nr 4, s. 507–520.

Walczak-Niewiadomska Agata, Najmłodsi użytkownicy w norweskich bibliotekach, „Poradnik Bibliotekarza” 2012, nr 6, s. 3–8.

Woźniczka-Paruzel Bronisława, Biblioteki dla dzieci w Europie Zachodniej i w Polsce – porównania i refleksje, [w:] Biblioteki publiczne wobec Unii Europejskiej. Materiały pokonferencyjne, Przysiek-Chełmża, 17–19 września 2001, Toruń 2002, s. 47–62.

Young Diana, Baar-Lindsay Christopher, Dzieci do lat trzech i biblioteki, [w:] Dziecko, książka, biblioteka, pod red. Grażyny Lewandowicz, Warszawa 1993, s. 57–61.

Zając Michał, Darmowa książka dla nowonarodzonego dziecka: jeden pomysł – wiele realizacji, [w:] Książki w życiu najmłodszych, pod red. Marioli Antczak, Agaty Walczak-Niewiadomskiej, Warszawa–Łódź 2015 [w druku].

Zając Michał, Wielka Brytania – „Becikowe książki”, „Poradnik Bibliotekarza” 2006, nr 12, s. 29–30.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-04-06

How to Cite

1.
WALCZAK-NIEWIADOMSKA, Agata. A toddler in the library. The history and perspectives of service development in Poland. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 6 April 2016. Vol. 8, no. 2 (15), pp. 115-135. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2015.021.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 8 No. 2 (15) (2015)

Section

Problems, research, hypotheses

Stats

Number of views and downloads: 593
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

children aged 0–3, early literacy, library for children
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop