Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Traditional vs. Digital Reading – Changes in Reading Culture
  • Home
  • /
  • Traditional vs. Digital Reading – Changes in Reading Culture
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 7 No. 1 (12) (2014) /
  4. Problems, research, hypotheses

Traditional vs. Digital Reading – Changes in Reading Culture

Authors

  • Piotr Rudera Nicolaus Copernicus University, Torun

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2014.006

Keywords

convergence, new media reading culture, reading – habits

Abstract

Changes in expectations and mentality of the modern reader make classic approach to the process of reading out of date. Nowadays the reader has a choice between two parallel media: traditional and digital. They both present the same information but in different ways. The user may choose to use the traditional form or turn to digital media. Users often end up switching between both forms of presentation. One of the problems related to this change in reading paradigm is identifying reading habits transferred by users from traditional to electronic media and vice versa. The article attempts to answer this question as well as discuss the future of traditional media in the context of the evolving digital forms.

References

Burbules C. Nicholas, Retoryka sieci: hiperlektura oraz krytyczny poziom piśmienności, [w:] Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, pod red. Andrzeja Gwoździa, Warszawa 2008.

Chymkowski Roman, Izabela Koryś, Olga Dawidowicz-Chymkowska, Stan czytelnictwa 2012 ostateczny [online]. Biblioteka Narodowa [dostęp 31 maja 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bn.org.pl/download/document/1362741578.pdf.

Cieśliński Piotr, Czy e-booki zmienią nam mózgi? „Gazeta Wyborcza” [online] z dn. 13 marca 2012 [dostęp 31 maja 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://wyborcza.pl/1,75400,11333409,Czy_e_booki_ zmienia_nam_mozgi_.html.

Gorlick Adam, Media multitaskers pay mental price. Stanford study shows, „Stanford news” [online] 2009, August 24 [dostęp 31 maja 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://news.stanford.edu/news/ 2009/august24/multitask-research-study-082409.html.

Jeong Hanho, A comparison of the influence of electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatigue, and perception, „The Electronic Library” [online] 2012, Vol. 30, No. 3 [dostęp 31 maja 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0264-0473&volume= 30&issue=3&articleid=17036371&show=pdf&PHPSESSID=4hm14s4d2btpnvfts2vo16aob7.

Konkel Mirosław, Refleks zamiast refleksji, „Tygodnik Powszechny” [online] 2013, nr 5 [dostęp 31 maja 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://tygodnik.onet.pl/cywilizacja/refleks-zamiast-refleksji/5pesy.

Liu Ziming, Reading behavior in the digital environment. Changes in reading behavior over the past ten year. „Journal of Documentation” [online] 2005, Vol. 61, No. 6 [dostęp 31 maja 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0022-0418&volume=61&issue=6& articleid=1529390&show=pdf&PHPSESSID=6c1pt4u79a378t834ct3iigi44.

Mózg pracuje tak samo przy czytaniu ebooków i zwykłych książek [online]. Nauka w Polsce – Serwis PAP poświęcony polskiej nauce [dostęp 31 maja 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,394682,ekspert-mozg-pracuje-tak-samo-przy-czytaniu -ebookow-i-zwyklych-ksiazek.html.

Stoop Judith, Paulien Kreutzer, Joost Kircz, Reading and learning from screens versus print: a study in changing habits, „New Library World” [online] 2013, vol. 114, no. 7/8 [dostęp 31 maja 2014]. Dostępny w World Wide Web: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0307-4803&volume=114&issue= 7&articleid=17092908&show=pdf.

Vandendorpe Christian, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-09-21

How to Cite

1.
RUDERA, Piotr. Traditional vs. Digital Reading – Changes in Reading Culture. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 21 September 2014. Vol. 7, no. 1 (12), pp. 89-98. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2014.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 7 No. 1 (12) (2014)

Section

Problems, research, hypotheses

Stats

Number of views and downloads: 852
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

convergence, new media reading culture, reading – habits
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop