(Non)visible challenges, virtual solutions: VR Technology and Navigating Space for Individuals with Visual Impairments
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2023.002Keywords
Virtual Reality, echolocation, blindness, spatial orientation, accessibilityAbstract
To move independently is one of the manifestations of autonomy that is important, among other things, for an individual’s well-being or self-confidence. The question of whether we create reality is still open, but it is undeniable that we act in a certain interaction with the environment, and using technology, we want to expand and modify the experience of being in the world, which inevitably happens. The text aims to endeavor an exploration of the available ways in which individuals with visual impairments navigate their environment and to prompt reflection on this matter. The article will recall the definition of virtual reality (VR) and the concept of echolocation. The text will also attempt to describe the relationship between the Person with Disabilities and the spatially perceived environment, considering how the VR environment may affect the ability to perceive spatial information and find oneself in the environment.
References
Blind [online] [dostęp 14 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://store.steampowered.com/app/406860/Blind/.
Bosman Isak i in., The effect of audio on the experience in virtual reality, „Behaviour & Information Technology” 2024, no. 43 (1), s. 165–199.
Carrozzino Marcello, Bergamasco Massimo, Beyond virtual museums: Experiencing immersive virtual reality in real museums, „Journal of Cultural Heritage” 2010, no. 11 (4), s. 452–458.
Cuturi Luigi F., Aggius-Vella Elena, Campus Claudio, Parmiggiani Alberto, Gori Monica, From science to technology: Orientation and mobility in blind children and adults, „Neuroscience & Biobehavioral Reviews” 2016, no. 71, s. 240–251.
Disability [online] [dostęp 27 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health.
Envision Glasses, czyli inteligentne okulary [dostęp 9 stycznia 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://bon.uw.edu.pl/envision-glasses-czyli-inteligentne-okulary/.
Farzanfar Delaram, Spiers Hugo J., Moscovitch Morris, Rosenbaum R. Shayna, From cognitive maps to spatial schemas, „Nature Reviews Neuroscience” 2022, no. 2 (24), s. 1–17.
Gluck Aaron, Brinkley Julian, Implementing ‘The Enclosing Dark’: A VR Auditory Adventure, „Journal on Technology & Persons with Disabilities” 2020, no. 8, s. 149–159.
Guerrón Nancy E., Cobo Antonio, Serrano-Olmedo José J., Carlos Martin, Sensitive interfaces for blind people in virtual visits inside unknown spaces, „International Journal of Human-Computer Studies” 2020, no. 133, s. 13–25.
HaptX – Learn about G1 [dostęp 9 stycznia 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://g1.haptx.com/learnabout.
Hong Joo Young, He Jianjun, Lam Bhan, Gupta Rishabh, Gan Woo-Seng, Spatial Audio for Soundscape Design: Recording and Reproduction, „Applied Sciences” 2017, no. 7 (6), s. 627.
Jerald Jason, The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality, USA 2015.
Kilian Marlena, Paplińska Małgorzata, Nauczanie orientacji przestrzennej osób niewidomych i słabo widzących z niepełnosprawnością złożoną, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja” 2009, nr 1, s. 101–114.
Kompendium Aktywna echolokacja dla osób z dysfunkcją wzroku [online]. Kraków 2019 [dostęp 15 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://firr.org.pl/wp-content/uploads/2020/06/O2_compendium_pl.pdf.
Korniejenko Kinga, Wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości jako nowoczesnego narzędzia wsparcia w kształceniu inżynierów, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej” 2018, nr 58, s. 31–40.
Korzystanie z poleceń głosowych w Meta Quest [dostęp 9 stycznia 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.meta.com/pl-pl/help/quest/articles/in-vr-experiences/oculus-features/using-voice-commands.
Krajczyńska Ewelina, Polska aplikacja nauczy niewidomych echolokacji [online] [dostęp 13 lutego 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C31542%2Cpolska-aplikacja-nauczy-niewidomych-echolokacji.html.
Lahav Orly, Virtual Reality Systems as an Orientation Aid for People Who Are Blind to Acquire New Spatial Information, „Sensors” [online] 2022, no. 4 (22), 1307 [dostęp 7 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.mdpi.com/1424-8220/22/4/1307.
Lahav Orly, Schloerb David W., Srinivasan Mandayam A., Virtual Environments for People who Are Visually Impaired Integrated into an Orientation and Mobility Program, „Journal of Visual Impairment & Blindness” 2015, no. 1 (109), s. 5–16.
The Last of Us 2 – Blind Accessibility Review [online] [dostęp 26 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://caniplaythat.com/2020/06/18/the-last-of-us-2-review-blind-accessibility/.
Loomis Jack M., Klatzky Roberta L., Giudice Nicholas A., Representing 3D space in working memory: spatial images from vision, hearing, touch, and language, [w:] Multisensory Imagery, New York 2013, s. 131–155.
Łukasik Elżbieta, Jakie straty niesie za sobą brak wzroku [online] [dostęp 20 lutego 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://pzn.org.pl/jakie-straty-niesie-ze-soba-brak-wzroku/.
Meta Quest Virtual Reality Check (VRC) Guidelines [online] [dostęp 9 stycznia 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://developer.oculus.com/resources/publish-quest-req/.
Miler-Zdanowska Kamila, Wykorzystanie nowych technologii w orientacji przestrzennej osób z niepełno-sprawnością wzroku, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej” 2017, nr 18, s. 59–72.
Osoba z niepełnosprawnością wzrokową w pracy. Poradnik dla pracodawców [online]. Warszawa 2019 [dostęp 17 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://www.gov.pl/attachment/7563e43e-87b9-41e1-91f9-fb8f364a870b.
Paplińska Małgorzata, Neurodydaktyka dla tyflopedagogiki – zachwyt czy ostrożna inspiracja? Opisowo-krytyczna analiza źródeł, „Forum Pedagogiczne” 2022, nr 1, s. 199–211.
Pruszyńska Magdalena, Tadeja Sławomir K., Świątczak Marcin, Kostka Joanna, Zastosowanie interfejsów wirtualnych i innych cyfrowych technologii w rehabilitacji, Łódź 2022.
Raport „Widzimy nie tylko oczami” [online]. Warszawa 2020 [dostęp 10 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://pzn.org.pl/wp-content/uploads/2020/12/Raport-Widzimy-nie-tylko-oczam.pdf.
Schloerb David, Lahav Orly, Desloge Joseph, Srinivasan Mandayam, BlindAid: Virtual Environment System for Self-Reliant Trip Planning and Orientation and Mobility Training, [w:] 2010 IEEE Haptics Symposium, HAPTICS 2010 [online] [dostęp 11 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://ieeexplore.ieee.org/document/5444631.
Siu Alexa F., Sinclair Mike, Kovacs Robert, Ofek Eyal, Holz Christian, Cutrell Edward, Virtual Reality Without Vision: A Haptic and Auditory White Cane to Navigate Complex Virtual Worlds, [w:] Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI ’20), New York: Association for Computing Machinery [online] [dostęp 20 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://doi.org/10.1145/3313831.3376353.
Specyfikacja techniczna Meta Quest Pro [dostęp 9 stycznia 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://www.meta.com/pl/quest/quest-pro/tech-specs/.
Super Lidar – Lidar for Blind [online] [dostęp 20 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://apps.apple.com/us/app/super-lidar-lidar-for-blind/id1543706309.
Śmiechowska-Petrovskij Emilia, Technologie wspomagające w warsztacie pracy instruktorów orientacji przestrzennej osób niewidomych, „Forum Pedagogiczne” 2022, nr 1, s. 173–198.
Touching Masterpieces’ VR Exhibit Allows Visually Impaired To ‘See’ Art [online] [dostęp 9 stycznia 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://vrscout.com/news/vr-exhibit-visually-impaired-art/.
Tenbrink Thora, What spatial environments mean, „Journal of Spatial Information Science” 2020, no. 20, s. 57–63.
User Testing the Meta Quest 2 with Low Vision [online] [dostęp 9 stycznia 2024]. Dostępny w World Wide Web: https://equalentry.com/virtual-reality-blind-user-testing-meta-quest-2/.
Waligórski Jan, Koncepcja teleafordancji – o sposobie istnienia afordancji (i nie tylko) w środowisku wirtualnym 3D, „Kultura i Historia” 2022, nr 1 (41), s. 1–17.
Walkiewicz-Krutak Małgorzata, Aktywna i pasywna echolokacja jako element percepcji słuchowej i orientacji przestrzennej osób niewidomych, „Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej” 2019, nr 34, s. 11–25.
Wirtualna Rzeczywistość [online] [dostęp: 10 marca 2023]. Dostępny w World Wide Web: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rzeczywistość_wirtualna.
Witek Piotr, Rozborska Anna, Waszkielewicz Aleksander, Rotnicki Mikołaj, Echolokacja – mit czy istotny element rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku, [w:] Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej, red. Małgorzata Paplińska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak, Warszawa 2017, s. 239–252.
Yirka Bob, Virtual reality study shows echolocation in humans not just about the ears [online] 12.11.2014 [dostęp: 25 lutego 2023]. Dostępny w World Wide Web: https://phys.org/news/2014-11-virtual-reality-echolocation-humans-ears.html.
Zaal Tycho, Towards Inclusivity: Virtual Reality Museums for the Visually Impaired, Utrecht 2022 [online] [dostęp 13 marca 2023] Dostępny w World Wide Web: https://studenttheses.uu.nl/bitstream/handle/20.500.12932/42535/Master_Thesis_VR_for_Visually_Impaired_Tycho_Zaal_Final.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Zadrożny Jacek, Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość – czyli oszukiwanie zmysłów [online] [dostęp 15 lutego 2023]. Dostępny w World Wide Web: http://trakt.org.pl/wirtualna-i-rozszerzona-rzeczywistosc-czyli-oszukiwanie-zmyslow-jacek-zadrozny/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aleksandra Cząstkiewicz
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 39
Number of citations: 0