Typographic changes on the websites of selected social networking sites
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2021.010Keywords
typography, web design, fonts, social networks, Facebook, Twitter, Linkedin, YouTubeAbstract
The article is devoted to typography in web design. It presents a definition approach, paying attention to the traditional understanding of this concept, as well as its understanding in relation to the digital environment. Its importance in online design was emphasized, paying particular attention to the specific features of typography in relation to web design. In the second part of the text, the author presented the results of typography research on four social networks: Facebook, Linkedin, Twitter, and YouTube. The method of automated procedures using the Wayback Machine service and browser add-ons: WhatFont, Measure, and ColorZilla was used for the tests. The second method is the expert method using a list of original research criteria. They were used to determine changes occurring in the surveyed websites over time in terms of typographic elements. However, no time relationships were found that would indicate consistent design trends in this area.
References
Bettig Chris, YouTube Sans: The Making of a Typeface [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://design.google/library/youtube-sans-the-making-of-a-typeface/.
Bieńkowska Barbara, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005, s. 350.
Borkowska Anna, Witkowska Marta, Media społecznościowe w szkole, Warszawa 2017.
Fedorowicz-Kruszewska Małgorzata, Jarocki Mariusz, Dostępność stron WWW polskich bibliotek uniwersyteckich dla osób z niepełnosprawnościami wzroku – wyniki badań, ,,Przegląd Biblioteczny” 2010, z. 9, s. 447–459.
Freight Sans [online] [dostęp 8 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.typewolf.com/freight-sans.
Gmiterek Grzegorz, Biblioteka w środowisku społecznościowego Internetu: biblioteka 2.0, Warszawa 2012.
Gotham Font Free Alternatives [online] [dostęp 8 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.downloadfonts.io/gotham-font-family-free/.
Kaplan Andreas M., Haenlein M., Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, ,,Business Horizons” 2010, vol. 53, iss. 1, s. 59–68.
Kasperski Marek, Boguska-Torbicz Anna, Projektowanie stron WWW: Użyteczność w praktyce, Gliwice 2008.
Kemp Sophie, Twitter’s New Font Embraces Being Messy [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.gq.com/story/twitter-chirp-new-typeface.
Lamberti Maria, Theus Monika, Media społecznościowe w polskich bibliotekach, archiwach i muzeach, ,,Biblioteka” 2016, nr 20(29), s. 183–205.
Lentjes Ewan, Wprowadzenie, [w:] Triumf typografii: Kultura, komunikacja, nowe media. Wybór i oprac.: H. Hoeks, E. Lentjes, Kraków 2011, s. 12–33.
Marzec Paweł, Oceny eksperckie w badaniu użyteczności bibliotecznych serwisów internetowych, Toruń 2019.
McIntosh Heather, Trends in Web Typography [online] [b. m.] 2011 [dostęp 13 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://digitalcommons.calpoly.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1064&context=grcsp, s. 21.
Nikiel-Kuchta Monika, Social media w Polsce i na świecie – najnowsze dane [online] 21.02.2020 [dostęp 20 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://socialpress.pl/2020/02/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-najnowsze-dane.
Omagari Toshi, Arcade game typography: The art. Of pixel type, [b.m.] 2019.
Optymalna długość wiersza i wielkość interlinii [online] [dostęp 7 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: http://www.taat.pl/typografia/optymalna_interlinia_wiersz.html.
Ou Yufei, Typography and Its Implementation on Websites [online] [b.m.] 2019 [dostęp 13 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.theseus.fi/handle/10024/166332.
Pizzarro Francisco Gálvez, Stwórz i złóż: Wprowadzenie do typografii, Kraków 2019.
Przybysz Janina, Pioterek Paweł, Media społecznościowe w służbie bibliotek, [w:] Biblioteki bez użytkowników…? V Ogólnopolska Konferencja Naukowa, Supraśl, 14–16 września 2015, pod red. Haliny Brzezińskiej-Stec i Jolanty Źochowskiej, Białystok 2015, s. 339–356.
Repucho Ewa, Typografia w przestrzeni cyfrowej jako przedmiot badań bibliologicznych, ,,Acta Poligraphica” 2016, nr 7 [dostęp 13 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: http://www.cobrpp.com.pl/actapoligraphica/uploads/pdf/AP2016_01_Repucho.pdf, s. 37–48.
Roboto [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://fonts.google.com/specimen/Roboto#standard-styles.
Roboto [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://en.wikipedia.org/wiki/Roboto.
Segoe Ui Font Free Download [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://freefontsfamily.com/segoe-ui-font-free/.
TOP 20 stron internetowych w Polsce i na świecie (luty 2019) [online] [dostęp 20 maja 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://mobirank.pl/2019/04/07/top-20-stron-internetowych-w-polsce-i-na-swiecie-luty-2019.
Twitter starts rolling out its proprietary „Chirp” font on desktop [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.neowin.net/news/twitter-starts-rolling-out-its-proprietary-chirp-font-on-desktop/.
Van Blokland Petr, Przyszłość typografii, [w:] Triumf typografii: Kultura, komunikacja, nowe media. wybór i oprac.: H. Hoeks, E. Lentjes, Kraków 2011, s. 212–223.
Wichary Marcin, Using UI System Fonts In Web Design: A Quick Practical Guide [online] [dostęp 10 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.smashingmagazine.com/2015/11/using-system-ui-fonts-practical-guide/.
Youtube Sans Font Download [online] [dostęp 9 czerwca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://fontspace.io/youtube-sans-font-download/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daria Chrześcijańska
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 390
Number of citations: 0