Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Political tendency of fonts. Few words about presidential campaigns in the United States of America
  • Home
  • /
  • Political tendency of fonts. Few words about presidential campaigns in the United States of America
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 14 No. 1 (26) (2021) /
  4. Articles

Political tendency of fonts. Few words about presidential campaigns in the United States of America

Authors

  • Katarzyna Seroka Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Uniwersytet Warszawski https://orcid.org/0000-0002-5457-5577

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2021.005

Keywords

typography, type and type-founding, publishing, bibliology, fonts, political communication

Abstract

Usually, we think about fonts in a pragmatic or aesthetic context, but the political repercussions of typographic choices have been known for a long time. The typeface is the visual form of the language, which means that its connotations with politics are unavoidable.  The article aims to present the role of typography in politics with particular emphasis on presidential campaigns in the United States of America. The paper refers to the period from the 1930s to the 2020s.

References

Billard Thomas J., Fonts of potential. Areas for typographic research in political communication, „International Journal of Communication” 2016, nr 10, s. 4570–4592.

Coles Stephen, Jeb Bush 2016 Presidential Campaign logo, „Font in use” 15.06.2015, [online] [dostęp 29 lutego 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://fontsinuse.com/uses/9626/jeb-bush-2016-presidential-campaign-logo.

Fijas Grzegorz, Czy Times to konserwatysta? Typografia i polityka, [online] [dostęp 27 lutego 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://gfijas.pl/2020/02/13/typografia-i-polityka/ .

Gálvez Pizarro Francisco, Stwórz i złóż. Wprowadzenie do typografii, Kraków 2019.

Haenschen Katherine, Tamul Daniel J., What’s in a Font? Ideological Perceptions of Typography, „Communication Studies” 2019, DOI: 10.1080/10510974.2019.1692884.

Heller Steven, Don’t Be Fooled That Sans Serif Type Means Freedom, „Print” 15.06.2016, [online] [dostęp 27 lutego 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.printmag.com/daily-heller/dont-be-fooled-die-jungenschaft/.

Hoeks Henk, Lentjes Ewan, Typografia i projektowanie graficzne, [w:] Triumf typografii. Kultura, komunikacja, nowe media, Kraków 2017, s. 250–261.

Last Jonathan V., „The Bulkwark” 12.02.2019, [online] [dostęp 29 lutego 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://thebulwark.com/the-serif-and-the-fury/.

Thomas Douglas, Wystrzegaj się Futury, Kraków 2019.

Kacicka Magdalena, Gra o tron w USA. Spojrzenie na marki demokratów walczących o prezydenturę 2020, „Grafmag” 17.06.2019, [online] [dostęp 1 marca 2021]. Dostepny w World Wide Web: https://grafmag.pl/artykuly/spojrzenie-na-marki-demokratow-walczacych-o-prezydenture-usa-w-2020.

Kolesár Zdeno, Mrowczyk Jacek, Historia projektowania graficznego, Kraków 2018.

Krasińska Barbara, Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2016, nr 2(17), s. 9–29.

Mrowczyk Jacek, Niewielki słownik typograficzny, Gdańsk 2008.

Schwarz Hunter, How 2020 Democrats could rewrite the rules of political typography, [online] [dostęp 27 luttego 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://yello.substack.com/p/how-2020-democrats-could-rewrite .

Siegel Dmitri, Is Gotham the New Interstate?, „The Morning News”, 21.01.2009, [online] [dostęp 27 lutego 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://themorningnews.org/article/is-gotham-the-new-interstate .

Smith Lilly, The real politics of type, „Fast Company” 02.05.2020, [online] [dostęp 27 lutego 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.fastcompany.com/90458816/the-real-politics-of-type.

Sowiński Janusz, Sztuka typograficzna Młodej Polski, Wrocław 1982.

Sowiński Janusz, Typografia wytworna w Polsce 1919-1939, Wrocław 1995.

Szydłowska Agata, Od Solidarycy do Typopolo. Typografia a tożsamości zbiorowe w Polsce po 1989, Wrocław 2018.

Type the vote! Hoefler&Co upgrades Joe Biden's campaign with two typefaces, [online] [dostęp 29 listopada 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://www.typeroom.eu/type-the-vote-hoefler-and-co-joe-biden-typefac.

Wiecha Marcin, Odpowiedzialność liter, „2+3D” 2015, nr 56, s. 57–59.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-04-13

How to Cite

1.
SEROKA, Katarzyna. Political tendency of fonts. Few words about presidential campaigns in the United States of America. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 13 April 2021. Vol. 14, no. 1 (26), pp. 127-150. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/TSB.2021.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 14 No. 1 (26) (2021)

Section

Articles

License

Copyright (c) 2021 Toruńskie Studia Bibliologiczne

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 770
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

typography, type and type-founding, publishing, bibliology, fonts, political communication
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop