Creative space (makerspace) in libraries in the light of the latest research
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2021.001Keywords
markerspace, creative spaces in libraries, creators spaces, education in libraries, people with disabilitiesAbstract
The paper discusses the issue of so-called creative zones, also referred to as makerspace, in libraries. This increasingly popular phenomenon requires an analysis that would, on the one hand, identify its key vocabulary and, on the other hand, highlight any serious problems associated with this new function of libraries. The purpose of the paper is to present the concept of creative makerspace zones and to discuss potential serious problems with the organisation and functioning of such zones based on a review of the latest research published in foreign library science journals. Accordingly, the paper discusses the functions of creative space, especially its educational function (in the context of the theory of learning), the problem of measuring and evaluating the operation of makerspace, the issue of intellectual property rights related to makerspace and the needs of persons with disabilities that must be accounted for when designing such space.
References
Biblioteka Publiczna w Piasecznie, Tydzień muzyczny z bum bum rurkami [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://biblioteka-piaseczno.pl/tydzien-muzyczny-z-bum-bum-rurkami/.
Brady Tara, Salas Camille, Nuriddin Ayah, Rodgers Walter, Subramaniam Mega, MakeAbility: Creating Accessible Makerspace Events in a Public Library, “Public Library Quarterly” 2014, vol. 33, no. 4, p. 330-347.
Cun Aijuan, Abramovich Samuel, Smith Jordan M., An assessment matrix for library makerspaces, “Library & Information Science Research” 2019, vol. 41, iss. 1, p. 39-47.
Hurst Amy, Tobias Jasmine, Empowering individuals with do-it-yourself assistive technology, [w:] Proceedings of the 13th international ACM SIGACCESS conference on Computers and accessibility, pod red. Kathleen F. McCoy, New York, 2011, p. 11-18.
Kluby kreatywności w bibliotekach, Biała Podlaska [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/biala-podlaska/.
Kluby Kreatywności w bibliotekach, Co to jest Klub kreatywności? [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/o-nas.
Kluby kreatywności w bibliotekach, Legionowo [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/legionowo/.
Kluby kreatywności w bibliotekach, Obrazów [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/obrazow/.
Kluby kreatywności w bibliotekach, Oświęcim [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://www.klubykreatywnosci.org/oswiecim/.
Koszowska Agnieszka, Co to jest makerspace i jak zorganizować to w bibliotece? [online]. [dostęp 12 września 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://docplayer.pl/105866452-Co-to-jest-makerspace-i-jak-zorganizowac-to-w-bibliotece.html.
Kuhlthau Carol Collier, Seeking Meaning: A Process Approach to Library and Information Services, 2nd ed., Westport 2004.
Lave Jean, Wenger Etienne, Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge 1991.
Learning science outside the classroom, red. Martin Braund, Michael Reiss, London, 2004.
Loertscher David, Preddy Leslie, Derry Bill, Makerspaces in the School Library Learning Commons and the uTEC Maker Model, ”Teacher Librarian” 2013, vol. 41, no. 2, p. 48-51.
Makerspace Kraków [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: https://makerspacekrakow.pl/o-nas/.
Markerspace UW [online]. [dostęp 10 sierpnia 2020]. Dostępny w World Wide Web: http://makerspace.uw.edu.pl/pl/o-nas/.
Papert Seymour, The Children’s Machine: Rethinking School in the Age of the Computer, New York 1993.
Radniecki Tara, Intellectual Property in the Makerspace, “Journal of Library Administration” 2018, vol. 58, no. 6, p. 545-560.
Stocklmayer Susan, Gilbert John K., New experiences and old knowledge: Towards a model for the personal awareness of science and technology, “International Journal of Science Education” 2002, vol. 24, no. 8, p. 835-858.
Willett Rebekah, Learning through making in public libraries: theories, practices, and tensions, “Learning, Media and Technology” 2018, vol. 43, no. 3, p. 250-262.
Wojciechowska Maja, Kształtowanie kapitału społecznego. Ujęcie z perspektywy bibliotekoznawczej, Warszawa 2019.
Wojciechowska Maja, Rozwój oferty usługowej bibliotek i usługi kreatywne jako próba zwiększania konkurencyjności. Przykład makerspace, [w:] Mobilnie, interaktywnie, kompetentnie. Usługi, media i technologie informacyjno-komunikacyjne w nowoczesnej bibliotece, pod red. Mai Wojciechowskiej, Magdaleny Cyrklaff-Gorczycy, Warszawa 2019, s. 257-274.
Wong Anne, Partridge Helen, Making as Learning: Makerspaces in Universities, “Australian Academic & Research Libraries” 2016, vol. 47, no. 3, p. 143-159.
Wójcik Magdalena, Maker space jako narzędzie budowania korzystnego wizerunku biblioteki, „Zarządzanie Biblioteką” 2017, nr 1, s. 20-27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Toruńskie Studia Bibliologiczne
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 794
Number of citations: 0