Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Kolorowe, zabawne, piękne…, czyli jak się sprzedaje ilustracje w słowniku.Analiza tekstów informacyjno-reklamowychdotyczących słowników ilustrowanych (ze szczególnym uwzględnieniem słowników dla dzieci)
  • Strona domowa
  • /
  • Kolorowe, zabawne, piękne…, czyli jak się sprzedaje ilustracje w słowniku.Analiza tekstów informacyjno-reklamowychdotyczących słowników ilustrowanych (ze szczególnym uwzględnieniem słowników dla dzieci)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 13 Nr 1 (24) (2020) /
  4. Artykuły

Kolorowe, zabawne, piękne…, czyli jak się sprzedaje ilustracje w słowniku.Analiza tekstów informacyjno-reklamowychdotyczących słowników ilustrowanych (ze szczególnym uwzględnieniem słowników dla dzieci)

Autor

  • Bożena Hojka Uniwersytet Wrocławski. Wydział Filologiczny. Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa. https://orcid.org/0000-0002-4591-4346

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2020.006

Słowa kluczowe

słownik ilustrowany, ilustracja, reklama książki

Abstrakt

Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jak przedstawiane są słowniki ilustrowane w przekazach reklamowych. Przeprowadzono analizę treściową i leksykalną 134 zgromadzonych tekstów informacyjno-reklamowych. Analiza pozwoliła sformułować wniosek, że słowniki ilustrowane przedstawiane są przede wszystkim jako publikacje, które uczą w skuteczny, ale zarazem przyjemny, atrakcyjny sposób, a zawarte w nich ilustracje wspierają obie te funkcje, stanowiąc efektowne urozmaicenie szaty graficznej i wspomagając proces zapamiętywania. Same ilustracje charakteryzowane są przede wszystkim pod względem ich formy graficznej i funkcji

Bibliografia

Bańko Mirosław, Poznaj słownik po okładce. Teksty informacyjno-reklamowe wydawców na okładkach słowników, „Poradnik Językowy” 2003, z. 8, s. 3-21.

Biesaga Monika, Pictorial Illustration in Dictionaries. The State of Theoretical Art, [w:] Proceedings of the XVII EURALEX International Congress. Lexicography and Linguistic Diversity, red. T. Margalitadze, G. Meladze, Tbilisi 2016, s. 99–108.

Dobrołęcki Piotr, Masłoń Krzysztof, Poprawne, piękne i skuteczne. Słowniki języka polskiego, „Magazyn Literacki” 2002, nr 9, s. 6, 8.

Graphical illustration [hasło], w: I. Burkhanov, Lexicography. A Dictionary of Basic Terminology, Rzeszów 1998, s. 96–97.

Hojka Bożena, Ilustracje, animacje, interaktywne obrazki: funkcje i formy elementów graficznych w słownikach internetowych, „Folia Bibliologica” 2017, s. 153-167.

Hojka Bożena, Poznawcze walory ilustracji w słownikach dla dzieci, „Bibliotheca Nostra: śląski kwartalnik naukowy” 2016, nr 1, s. 66-74.

Hupka Werner, Wort und Bild: Die Illustrationen in Wörterbüchern und Enzyklopädien, Tübingen 1989.

Kowalski Marek Arpad, Słownik jest dobry na wszystko, „Notes Wydawniczy” 2003, nr 12, s. 25-27.

Lew Robert, Kaźmierczak Rafał, Tomczak Ewa, Leszkowicz MateuszWerner, Competition of definition and pictorial illustration for dictionary users’ attention: An eye-tracking study, „International Journal of Lexicography” 2017, s. 1-25.

Narbutowicz Przemysław, Sprzedać książkę po okładce: techniki perswazji na okładkach książek literackich wydawanych w Polsce, Warszawa 2012.

Szczepanik Renata, The Role of Illustrations in Explaining Meaning in Learner’s Dictionaries, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Opolskiego”, „Filologia Angielska” 2000, z. 11, s. 169–182.

Zając Michał, Produkt totalny, [w:] G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik. Zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa 2013.

Zając Michał, Promocja książki dziecięcej: podręcznik akademicki, Warszawa 2000.

Żmigrodzki Piotr, Słowo, słownik, rzeczywistość: z problemów leksykografii i metaleksykografii, Kraków 2008.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-11-22

Jak cytować

1.
HOJKA, Bożena. Kolorowe, zabawne, piękne…, czyli jak się sprzedaje ilustracje w słowniku.Analiza tekstów informacyjno-reklamowychdotyczących słowników ilustrowanych (ze szczególnym uwzględnieniem słowników dla dzieci). Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 22 listopad 2019, T. 13, nr 1 (24), s. 123–139. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/TSB.2020.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 13 Nr 1 (24) (2020)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 786
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

słownik ilustrowany, ilustracja, reklama książki
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa