Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2016.017Słowa kluczowe
Berlewi Henryk, grafika użytkowa, konstruktywizm, nowa typografia, plakat, Strzemiński Władysław, Szczuka Mieczysław, typografia funkcjonalnaAbstrakt
Lata 20. XX w. na świecie to czas, kiedy rodzi się potrzeba stworzenia nowych założeń projektowania graficznego. Futurystyczna literatura i poezja wymuszają konieczność wykształcenia nowego układu typograficznego. Utylitaryzm sztuki, „logika maszyn”, funkcjonalizm, dialog między sztuką a współczesnością, standaryzacja czy mechanizacja – to hasła, wokół których prowadzona jest międzynarodowa dyskusja. W Rosji do głosu dochodzą przedstawiciele konstruktywizmu i suprematyzmu, w Niemczech rozwijana jest teoria Bauhausu i nowej typografii. Myśli te trafiają na podatny grunt w Polsce, gdzie koncepcja unizmu, „laboratoryjnej czystości” w zakresie artystycznych eksperymentów, a także typografii funkcjonalnej są jednymi z głównych założeń sztuki użytkowej, w tym plakatu. Lata 20. XX w. to także czas, kiedy dochodzi do krytyki nacjonalistycznych tendencji w sztuce, a ideałem człowieka staje się inżynier, który sam tworzy i dla którego tworzona jest sztuka. W Polsce myśli te żywo rozwijane są w środowisku osób skupionych wokół takich nazwisk, jak: Henryk Berlewi, Władysław Strzemiński czy Mieczysław Szczuka. To ich projekty typograficzne (m.in. Szósta, szósta <Buchumschlag> z 1926 r. Strzemińskiego, okładka almanachu „Albatros” z 1923 r., plakaty: Czy czytałeś już ostatni numer miesięcznika „Droga” z 1922/1924 r., Mały grajek z 1924 r., plakat wystawy w salonie automobilowym Austro – Daimler z 1924 r. Berlewiego, plakat do sztuki Hamlet z 1925 r. i sztuki Amnestji dla więźniów politycznych z 1926 r. Szczuki) stają się przykładem oraz wzorem plastycznym do naśladowania przez ówcześnie projektujących.
Przedmiotem badań prezentowanych w niniejszym tekście jest poznanie wiodących nazwisk w dziedzinie polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX w., a także ich poglądów oraz teorii na temat projektowania graficznego. Celem zaś artykułu jest zaprezentowanie wybranych projektów typograficznych, które w bogatej literaturze przedmiotu są pomijane (np. twórczość Mieczysława Szczuki) lub zastępowane innymi dziełami, a często stanowią doskonały przykład ilustrujący zasady i reguły projektowania w ówczesnym duchu nowej typografii.
Bibliografia
Baranowicz Zofia, Polska awangarda artystyczna 1918–1939, Warszawa 1979.
Bogucka Barbara, Barwny krzyk ulicy – o sztuce plakatu, „Polonistyka” 2008, nr 10, s. 46.
Bojko Szymon, Polska sztuka plakatu. Początki i rozwój do 1939, Warszawa 1971.
Bojko Szymon, Polski plakat współczesny, Warszawa 1972.
Chodań Przemysław, Suprematyzm Kazimierza Malewicza jako przykład awangardowej utopii. Teksty.bunkier.art.pl [online] 2008, nr 9 [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http:// http://teksty.bunkier.art.pl/?id=46.
Dydo Krzysztof, Mistrzowie Polskiej Sztuki Plakatu, Bielsko-Biała 1995.
Frankowska Magdalena, Frankowski Artur, Henryk Berlewi, Warszawa 2009.
Historia polskiego projektowania IV [online]. STGU Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://archiwum.stgu.pl/historia-polskiego-projektowania-iv/.
Kramek Martyn, Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://culture.pl/pl/wydarzenie/tradycje–konstruktywistyczne–w–plakacie–polskim.
Kramek Martyn, Władysław Strzemiński Drukarstwo funkcjonalne [online]. Martyn Kramek teczka z pracami [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.hard.core.pl/3293/strzeminski-1935-druk_funkcjonalny-wstep.html.
Lissitzky El, Topografia typografii, [w:] Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015, s. 23.
Polskie życie artystyczne w latach 1915–1939, pod red. Aleksandra Wojciechowskiego, Wrocław 1974.
Ratajczak Mirosław, Plakat na śpiewająco, „Odra” 2011, nr 7–8, s. 117.
Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Kraków 2011.
Sowula Grzegorz, Berlewi [online]. 2+3D [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.2plus3d.pl/artykuly/berlewi.
Szablowska Anna Agnieszka, Tadeusz Gronowski. Sztuka plakatu i reklamy, Warszawa 2005.
Sztabiński Grzegorz, Strzemiński – niedopełniony projekt. Filozoficzne tło koncepcji sztuki Władysława Strzemińskiego, [w:] Władysław Strzemiński – In memoriam, pod red. Janusza Zagrodzkiego, Łódź 1988.
Szydłowska Agata, Misiak Marian, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Kraków 2015.
Śniecikowska Beata, Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Kraków 2005.
Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim [online]. Culture.pl [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://culture.pl/pl/wydarzenie/tradycje-konstruktywistyczne-w-plakacie-polskim.
Tschichold Jan, Nowa typografia, Łódź 2011.
Tschichold Jan, Nowe życie druku, [w:] Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015, s. 34.
Turowski Andrzej, Konstruktywistyczna typografia Władysława Strzemińskiego. Władysław Strzemiński's Constructivistic Typography. La typographie constructiviste de Władysław Strzemiński, „Projekt” 1971, nr 4, s. 19–27.
Warda Michał, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2014.
Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015.
Z kart historii polskiego designu. Władysław Strzemiński jako projektant [online]. Design po polsku [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://zsah.blox.pl/2011/02/z-kart-historii-polskiego-designu-Wladyslaw.html.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2586
Liczba cytowań: 0