Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach
  • Strona domowa
  • /
  • Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 9 Nr 2 (17) (2016) /
  4. Artykuły

Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach

Autor

  • Barbara Krasińska Biblioteka Główna Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2016.017

Słowa kluczowe

Berlewi Henryk, grafika użytkowa, konstruktywizm, nowa typografia, plakat, Strzemiński Władysław, Szczuka Mieczysław, typografia funkcjonalna

Abstrakt

Lata 20. XX w. na świecie to czas, kiedy rodzi się potrzeba stworzenia nowych założeń projektowania graficznego. Futurystyczna literatura i poezja wymuszają konieczność wykształcenia nowego układu typograficznego. Utylitaryzm sztuki, „logika maszyn”, funkcjonalizm, dialog między sztuką a współczesnością, standaryzacja czy mechanizacja – to hasła, wokół których prowadzona jest międzynarodowa dyskusja. W Rosji do głosu dochodzą przedstawiciele konstruktywizmu i suprematyzmu, w Niemczech rozwijana jest teoria Bauhausu i nowej typografii. Myśli te trafiają na podatny grunt w Polsce, gdzie koncepcja unizmu, „laboratoryjnej czystości” w zakresie artystycznych eksperymentów, a także typografii funkcjonalnej są jednymi z głównych założeń sztuki użytkowej, w tym plakatu. Lata 20. XX w. to także czas, kiedy dochodzi do krytyki nacjonalistycznych tendencji w sztuce, a ideałem człowieka staje się inżynier, który sam tworzy i dla którego tworzona jest sztuka. W Polsce myśli te żywo rozwijane są w środowisku osób skupionych wokół takich nazwisk, jak: Henryk Berlewi, Władysław Strzemiński czy Mieczysław Szczuka. To ich projekty typograficzne (m.in. Szósta, szósta <Buchumschlag> z 1926 r. Strzemińskiego, okładka almanachu „Albatros” z 1923 r., plakaty: Czy czytałeś już ostatni numer miesięcznika „Droga” z 1922/1924 r., Mały grajek z 1924 r., plakat wystawy w salonie automobilowym Austro – Daimler z 1924 r. Berlewiego, plakat do sztuki Hamlet z 1925 r. i sztuki Amnestji dla więźniów politycznych z 1926 r. Szczuki) stają się przykładem oraz wzorem plastycznym do naśladowania przez ówcześnie projektujących.

Przedmiotem badań prezentowanych w niniejszym tekście jest poznanie wiodących nazwisk w dziedzinie polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX w., a także ich poglądów oraz teorii na temat projektowania graficznego. Celem zaś artykułu jest zaprezentowanie wybranych projektów typograficznych, które w bogatej literaturze przedmiotu są pomijane (np. twórczość Mieczysława Szczuki) lub zastępowane innymi dziełami, a często stanowią doskonały przykład ilustrujący zasady i reguły projektowania w ówczesnym duchu nowej typografii.

Bibliografia

Baranowicz Zofia, Polska awangarda artystyczna 1918–1939, Warszawa 1979.

Bogucka Barbara, Barwny krzyk ulicy – o sztuce plakatu, „Polonistyka” 2008, nr 10, s. 46.

Bojko Szymon, Polska sztuka plakatu. Początki i rozwój do 1939, Warszawa 1971.

Bojko Szymon, Polski plakat współczesny, Warszawa 1972.

Chodań Przemysław, Suprematyzm Kazimierza Malewicza jako przykład awangardowej utopii. Teksty.bunkier.art.pl [online] 2008, nr 9 [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http:// http://teksty.bunkier.art.pl/?id=46.

Dydo Krzysztof, Mistrzowie Polskiej Sztuki Plakatu, Bielsko-Biała 1995.

Frankowska Magdalena, Frankowski Artur, Henryk Berlewi, Warszawa 2009.

Historia polskiego projektowania IV [online]. STGU Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://archiwum.stgu.pl/historia-polskiego-projektowania-iv/.

Kramek Martyn, Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://culture.pl/pl/wydarzenie/tradycje–konstruktywistyczne–w–plakacie–polskim.

Kramek Martyn, Władysław Strzemiński Drukarstwo funkcjonalne [online]. Martyn Kramek teczka z pracami [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.hard.core.pl/3293/strzeminski-1935-druk_funkcjonalny-wstep.html.

Lissitzky El, Topografia typografii, [w:] Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015, s. 23.

Polskie życie artystyczne w latach 1915–1939, pod red. Aleksandra Wojciechowskiego, Wrocław 1974.

Ratajczak Mirosław, Plakat na śpiewająco, „Odra” 2011, nr 7–8, s. 117.

Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Kraków 2011.

Sowula Grzegorz, Berlewi [online]. 2+3D [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.2plus3d.pl/artykuly/berlewi.

Szablowska Anna Agnieszka, Tadeusz Gronowski. Sztuka plakatu i reklamy, Warszawa 2005.

Sztabiński Grzegorz, Strzemiński – niedopełniony projekt. Filozoficzne tło koncepcji sztuki Władysława Strzemińskiego, [w:] Władysław Strzemiński – In memoriam, pod red. Janusza Zagrodzkiego, Łódź 1988.

Szydłowska Agata, Misiak Marian, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Kraków 2015.

Śniecikowska Beata, Słowo – obraz – dźwięk. Literatura i sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918–1939, Kraków 2005.

Tradycje konstruktywistyczne w plakacie polskim [online]. Culture.pl [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://culture.pl/pl/wydarzenie/tradycje-konstruktywistyczne-w-plakacie-polskim.

Tschichold Jan, Nowa typografia, Łódź 2011.

Tschichold Jan, Nowe życie druku, [w:] Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015, s. 34.

Turowski Andrzej, Konstruktywistyczna typografia Władysława Strzemińskiego. Władysław Strzemiński's Constructivistic Typography. La typographie constructiviste de Władysław Strzemiński, „Projekt” 1971, nr 4, s. 19–27.

Warda Michał, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2014.

Widzieć, wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego, Jacka Mrowczyka, Kraków 2015.

Z kart historii polskiego designu. Władysław Strzemiński jako projektant [online]. Design po polsku [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://zsah.blox.pl/2011/02/z-kart-historii-polskiego-designu-Wladyslaw.html.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-02-13

Jak cytować

1.
KRASIŃSKA, Barbara. Główne idee polskiej typografii funkcjonalnej lat 20. XX wieku na wybranych przykładach. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 13 luty 2017, T. 9, nr 2 (17), s. 9–29. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/TSB.2016.017.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 9 Nr 2 (17) (2016)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2802
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Berlewi Henryk, grafika użytkowa, konstruktywizm, nowa typografia, plakat, Strzemiński Władysław, Szczuka Mieczysław, typografia funkcjonalna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa