Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Jak korzystać z wyników badań w tworzeniu komunikatów typograficznych?
  • Strona domowa
  • /
  • Jak korzystać z wyników badań w tworzeniu komunikatów typograficznych?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 8 Nr 1 (14) (2015) /
  4. Artykuły

Jak korzystać z wyników badań w tworzeniu komunikatów typograficznych?

Autor

  • Tomasz Bierkowski Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2015.003

Słowa kluczowe

badania naukowe, czytelność, funkcja, komunikat typograficzny, motywacja, readability, typografia

Abstrakt

Którymi z wyników badań może posłużyć się projektant, chcąc stworzyć skuteczny komunikat typograficzny? Które z elementów tworzonego języka wizualnego komunikatu są w pełni, częściowo bądź w znikomym stopniu skuteczne w procesie budowania znaczeń w umyśle odbiorcy? Mimo ograniczeń i niepewności związanych z postawionymi pytaniami, istnieją badania – niekoniecznie bezpośrednio odnoszące się do typografii – których wyniki można z powodzeniem zaadaptować na grunt komunikacji wizualnej i które mogą być wyraźną wskazówką dla wszystkich osób zaangażowanych w konstruowanie w pełni funkcjonalnego komunikatu typograficznego. W artykule przytaczane są wyniki takich właśnie badań oraz próby przełożenia ich na praktykę. Podjęto również próbę usystematyzowania wniosków płynących z badań nad czytelnością (ang. legibility); równocześnie wskazując obszary, w obrębie których projektant ma istotny bądź też minimalny wpływ na jakość komunikacji. Artykuł wskazuje ponadto, na co warto zwracać uwagę, podczas analizy wyników w kontekście ich użyteczności w typografii. W tym też aspekcie zasugerowano bardziej racjonalne i kreatywne podejście do typografii oraz tworzenie metodyki (indywidualnego dla rozwiązania każdego problemu projektowego – procesu) jak najskuteczniejszego konstruowania przekazu typograficznego.

Bibliografia

Beier Sophie, Reading Letters. Designing for Legibility, London 2012.

Bringhurst Robert, Elementarz stylów w typografii, przekł. Dorota Dziewońska, Kraków 2007.

Chi-Hang Tam Keith, Typograficzny pejzaż Wolfganga Weingarta, tł. Ewa Hearfield, Jacek Mrowczyk [online]. 2+3D [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.2plus3d.pl/artykuly/typograficzny-pejzaz-wolfganga-weingarta/strona:1.

Felici James, Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, przeł. Marcin Kotwicki, Paweł Biłda, Gdańsk 2006.

Gleick James, Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, tł. Grzegorz Siwek, Kraków 2012.

Kahneman Daniel, Pułapki myślenia, tł. Piotr Szymczak, Poznań 2012.

Larson Kevin, Picard Rosalind, The Aesthetics of Reading [online] [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://affect.media.mit.edu/pdfs/05.larson-picard.pdf.

Lenk Krzysztof, Projekty i bazgroły, Gdańsk 2010.

Oberoi Ankit, How Typography Affects Readers [online]. Adpushup [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.adpushup.com/blog/how-typography-affects-readers/.

Pelli Denis G., Tillman Katharine A., Parts, Wholes, and Context in Reading: A triple Dissociation. PLoS ONE [online] 2 (8): 2007, e680 [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0000680.

Richaudeau Francois, Podręcznik typografii i łamania kolumn, czyli sztuki drukarskiej, tł. Anna Lipska, Warszawa 1997.

Rosenfeld Louis, Morville Peter, Architektura informacji w serwisach internetowych, tł. Krzysztof Masłowski, Tomasz Jarzębowicz, Gliwice 2002.

Tinker Miles Albert, Podstawy efektywnego czytania, tł. Krystyna Dudziak, Warszawa 1980.

Zachrisson Bror, Studia nad czytelnością druku, tł. Krystyna Chocianowicz, Jan Hyc, Warszawa 1970.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-09-02

Jak cytować

1.
BIERKOWSKI, Tomasz. Jak korzystać z wyników badań w tworzeniu komunikatów typograficznych?. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 2 wrzesień 2015, T. 8, nr 1 (14), s. 73–86. [udostępniono 20.3.2023]. DOI 10.12775/TSB.2015.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 8 Nr 1 (14) (2015)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 259
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

badania naukowe, czytelność, funkcja, komunikat typograficzny, motywacja, readability, typografia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa