Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. 2: Wybrane modele i standardy europejskie
  • Strona domowa
  • /
  • Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. 2: Wybrane modele i standardy europejskie
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 4 Nr 1 (6) (2011) /
  4. Artykuły

Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. 2: Wybrane modele i standardy europejskie

Autor

  • Ewa J. Kurkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2011.002

Słowa kluczowe

umiejętności informacyjne, standardy kształcenia, metody kształcenia

Abstrakt

Przedstawiono wybrane standardy i modele dotyczące kształcenia umiejętności informacyjnych wśród studentów, które zostały wypracowane przez europejskie organizacje bibliotekarskie. Są to standardy z: Czech, Niemiec, Finlandii, Francji oraz Polski. Wszystkie zawierają zestaw pożądanych umiejętności informacyjnych wraz z ich wskaźnikami, niektóre zaś dodatkowo pewne wskazówki organizacyjne. Mają one dość ogólny charakter, mogą więc mieć zastosowanie dla różnych szkół i kierunków kształcenia.

Bibliografia

Białecki I., Alfabetyzm funkcjonalny, „Nowa Res Publica” 1996, nr 6, s. 69−70.

Franke F., Mit Informationskompetenz zum (Studien-)Erfolg. Die bayerischen Universitäts- und Hochschulbibliotheken beschließen Standards für die Durchführung von Informationskompetenz-Veranstaltungen, „Bibliotheksdienst” 2009, H. 7, s. 758–763.

Grygorowicz A., Kraszewska E., Propozycje standardów w zakresie edukacji użytkowników polskich bibliotek medycznych. W: 25. Jubileuszowa Konferencja Problemowa Bibliotek Medycznych. Kształcenie użytkowników naukowej informacji medycznej – koncepcje i doświadczenia. Lublin-Kazimierz Dolny, 12−14 czerwca 2006 r. [on-line]. [Warszawa]: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Komisja Wydawnictw Elektronicznych, 2006 (EBIB Materiały konferencyjne; nr 14) [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/25kpbm/grygorowicz_kraszewska_1.php.

Highlights from the Second Report of the International Adult Literacy Survey. Literacy Skills for the Knowledge Society [on-line]. National Adult Literacy Database [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.nald.ca/FULLTEXT/nls/ials/ialsreps/ialsrpt2/ials2/highE.pdf.

IALS/SIALS: International Adult Literacy Survey / Second International Adult Literacy Survey – badania dotyczące stopnia alfabetyzacji funkcjonalnej poszczególnych społeczeństw. Rozpoczęto je w 1994 r. i w sumie wzięły w nich udział 23 kraje.

Information Literacy Competency Standards for Higher Education [on-line]. Chicago: American Library Association, 2000, 20 p. [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ala.org/ala/ mgrps/divs/acrl/standards/standards.pdf.

Juntunen A., Lehto A., Saarti J., Tevaniemi J., Supporting Information Literacy Learning in Finnish Universities – Standards, Projects, Educating Online, [w:] Information Literacy: International Perspectives, ed. by J. Lau, München 2008, s. 117.

Koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách v České republice: doporučující materiál Asociace knihoven vysokých škol ČR [on-line]. Praha: Odborná komise IVIG AKVŠ ČR, 2008, 36 s. [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ivig.cz/koncepce.pdf.

Kurkowska E. J., Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. 1: Modele i standardy o zasięgu międzynarodowym, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2010, nr 2 (5), s. 35−57.

Maîtrise de l'information des étudiants avancés (master et doctorat). Éléments pour une Formation [on-line]. ENSSIB. Bibliothèque numérique [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.enssib.fr/bibliotheque-numerique/document-1914.

Nilges A., Reessing-Fidora M., Vogt R., Standards für die Vermittlung von Informationskompetenz an der Hochschule, „Bibliotheksdienst” 2003, H. 4, s. 463–465.

Présentation du service FORMIST [on-line]. ENSSIB [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.enssib.fr/formist.

Standards der Informationskompetenz für Studierende [on-line]. Mannheim: Netzwerk Informationskompetenz Baden-Württemberg (NIK−BW), 2006, 7 s. [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.informationskompetenz.de/fileadmin/user_upload/Standards_der_Inform_88.pdf.

Standardy kształcenia dla poszczególnych kierunków studiów i poziomów kształcenia. Biuletyn Informacji Publicznej Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego [on-line] 2007−2010 [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bip.nauka.gov.pl/bipmein/index.jsp?place=Lead07&news_cat_id= 117&news_id=982&layout=1&page=text.

Suositus yliopistoille informaatiolukutaidon oppiainesten sisallyttamiseksi uusiin tutkintorakenteisiin [on-line]. Helsinki: Helsingin yliopisto, 2004, 3 s. [dostęp 15 grudnia 2010]. Dostępny w World Wide Web: http://www.helsinki.fi/infolukutaito/ILopetus/IL_suositusteksti.pdf.

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, Dz.U. 2005, nr 164, poz. 1365, art. 108.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2011-05-07

Jak cytować

1.
KURKOWSKA, Ewa J. Standardy i modele kształcenia umiejętności informacyjnych w szkolnictwie wyższym. Cz. 2: Wybrane modele i standardy europejskie. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 7 maj 2011, T. 4, nr 1 (6), s. 37–47. [udostępniono 25.6.2025]. DOI 10.12775/TSB.2011.002.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 4 Nr 1 (6) (2011)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 492
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

umiejętności informacyjne, standardy kształcenia, metody kształcenia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa